Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dítě a muzea umění (KVV / 55AMU)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 55AMU - Dítě a muzea umění, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Praktické (zkušenostní) a teoretické znalosti, specifické i obecné schopnosti a dovednosti studentů jsou v kurzu rozvíjeny prostřednictvím výtvarně-estetické recepce, výtvarně-estetické a výrazové tvorby. Jednotlivá témata kurzu řeší otázky spojené s dítětem mladšího školního věku, se školou a jejími možnostmi přispívat k poznání kulturních hodnot v multikulturním spojení lidských individualit ve společnosti a jejich institucí, tj. také školy, muzejních a jiných kulturních zařízení.Dílčí témata a s nimi spojené požadavky k řešení oborově didaktických problémů odkrývaných ve tvůrčích dílnách:1. Hodnota cest objevování, poznávání a rozvíjení vzdělávací a výchovné hodnoty spolupráce školy a muzea;2. Muzeum jako výchovné a vzdělávací prostředí oslovující člověka v každé etapě jeho života;3. Kultura, její psychologické, antropologické, sociologické, estetické aj. pojetí, jejich aktuální uplatnění v prostředí školní výchovy;4. Galerie výtvarného umění a její možnosti při spolupráci se školou;5. Aktivity napomáhající objevování kulturních hodnot muzejních památek;6. Prostředí tvůrčích dílen jako podmínka vytváření účinného vztahu ke kulturním hodnotám nabízeným expozicí výstavy;7. Zprostředkování umění dětem mladšího školního věku a jejich podoby;8. Výraz, obsah, význam, forma, účel a možnosti jejich objevování u kulturních hodnot a jejich výtvarných aspektů s dětmi primární školy;9. Integrované možnosti a formy zprostředkující kulturní hodnoty uchovávané a prezentované muzejními zařízeními, včetně galerií výtvarného umění;10. Výsledný obraz lektora metodických oddělení muzejních zařízení;11. Osobní pojetí lektorské činnosti v muzejních zařízeních;12- 13. Projektování lektorské práce, jejich integrované možnosti v součinnostis 1. stupněm základní školy, jejími žáky a učiteli.

Získané způsobilosti

Budoucí učitel prvního stupně základního vzdělávání svoji psychodidaktickou kompetenci rozvíjí poznáváním, prožíváním, usilováním prostřednictvím recepce (tj. vnímání, vysvětlování a hodnocení) expresivních a estetických hodnot přírody, vizuální kultury, potřeb a hodnot vzdělávacího prostředí prvního stupně základního vzdělávání. Své profesní kompetence uplatňuje v tvorbě a tvůrčí seberealizaci ve spolupráci s druhými lidmi.V rámci poznávacích činností: -vnímá, hledá, objevuje, rozpoznává, diagnostikuje vztah vizuálně obrazového vyjádření a osobnosti dítěte mladšího školního věku; -prezentuje a obhajuje míru svého rozumění a pochopení vztahu role žáka a učitele v mateřské škole na poli poznávacích, komunikativních, hodnotově-orientačních a přetvářecích činností a prožitků doprovázejících výtvarné činností a výtvarnou seberealizaci dětí na prvním stupni základního vzdělávání;-objasňuje, obhajuje, zdůvodňuje vzdělávací principy, speciální i obecné vzdělávací prostředky, roli vnímatele a interpreta (dítěte a učitele) při vizuální komunikaci se světem přírody a vizuální kultury; -vysvětluje rozumění psychodidaktickým otázkám vzdělávacích situací a možnostem jejich přípravy v tematických projektech;-konstruktivně studuje obsahy klíčových psychodidaktických pojmů se vztahem k možným individuálním a skupinovým zážitkům dětí při výtvarné seberealizaci.Poznané prožívá, reflektuje, pokouší se verbalizovat a diskutovat.Vnitřní integrací kompetencí vrůstá do dílčí role učitele výtvarné výchovy, tím do celistvé role učitele na prvním stupni základního vzdělávání. (Zpracovala D. Sztablová)

Literatura

PIJOAN, J. Dějiny umění I.-X. Praha, 1987. ISBN 80-7176-764-6.MATĚJČEK, J. Dějiny umění v obrysech. Praha : SNKL, 1958. CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Jinočany : H + H, 1994. ISBN 80-85787-81-4.GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha : Mladá fronta a ARGO, 1999. ISBN 80-7203-143-0.BLAŽÍČEK, O. J., KROPÁČEK, J. Slovník pojmů z dějin umění. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0246-6.HEROUT, J. Staletí kolem nás, přehled stavebních slohů. Praha, 1961. ISBN 80-7185-389-5.LASOTOVÁ, D. Bydliště, Třinec, Karel Adamus. Jan Wojnar. Ostrava : PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-055-6.LASOTOVÁ, D. Mezery a doteky. Materiál ke galerijním animacím stejnojmenné výstavy. Redakce spolu s A. Wenglarzyovou. Ostrava : GVUO, KVV PdF OU, 2001. ISBN 80-85091-53-4.LASOTOVÁ, D. Obraz utváření obrazu obrazu umění. In: UMĚNÍ - ARS (U - 5). Sborník prací Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Ostrava: PdF OU. Ostrava: PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-066-1.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a případně estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí ve prospěch svůj i druhých lidí. Přitom:- průběžně plní tvůrčí, konstruktivní, výtvarně-didaktické úkoly se zaměřením na jejich expresivní, estetické, komunikační a jiné charakteristiky, možnosti a zpětnovazebné sociální-kulturní účinky;- nad obsahy a formami výtvarně-didaktických problémů přemýšlí s vazbou na předcházející tvůrčí zkušenost, na její spojitosti s poznávacím, prožitkovým, volním, motivačním a jiným osobnostním zázemím s centrálním důrazem na tvůrčí zážitek ze setkání s hodnotami přírody a vizuální výtvarné kultury; - předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - studuje klíčové pojmy spojené s historií vizuální kultury; - zpracuje písemnou přípravu na výtvarné setkání s dětmi a pokusí se ji ověřit v reálných vzdělávacích podmínkách mateřské školy aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.