Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Svět výtvarné kultury 1 (KVV / 55EK1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 55EK1 - Svět výtvarné kultury 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Praktické (zkušenostní) a teoretické znalosti studentů, specifické i obecné schopnosti a dovednosti jsou v zážitkovém poli kurzu rozvíjeny prostřednictvím výtvarně-estetické recepce, výtvarně-estetické a výrazové tvorby (produkce) s důrazem na rozvoj výtvarné citlivosti, představivosti, výtvarného myšlení a vyjadřování v kresbě. Kulturní a sociální hodnoty výtvarných činností (hry, experimenty, etudy, akce, zobrazování viděného a vizualizovaného)jsou vnímány a chápány jako prostředky obohacující specifické i obecné kompetence budoucího učitele dětí mladšího školního věku. Zkvalitňují jeho výtvarnou i pedagogickou cilivost, představivost, výtvarné i pedagogické myšlení nad otázkami dítěte a jeho možnostmi v seberealizaci(ve školním i mimoškolním vzdělávání, v životní zaměřenosti) na 1. stupni základního vzdělávání.Předpoklady studentů jsou rozvíjeny v rámci cílů studijního programu kurzu:1. - 2. Rozvoj výtvarné senzibility, představivosti, výtvarného myšlení, jejich zkušenostní a pojmového zázemí v oblasti kresby.3. - 4. Rozvoj schopnosti vyjadřovat se linií - schopnost explorace - hry a experimentace s čarou, zobrazování předmětného i mimopředmětného světa, jejich obrazy v dějinách výtvarné kultury.5. -6. Rozvoj schopnosti objevovat hodnoty kresby v přírodě, ve světě věcí, lidí, jejich obrazy v dějinách výtvarné kultury.7. -8. Rozvoj schopnosti a dovednosti chápat kresbu jako komunikační prostředek mimouměleckého i uměleckého světa, jejich obrazy v dějinách výtvarné kultury.9. -10. Rozvoj dovednosti vyjadřovat se kresebnými materiály, nástroji a technikami, umět je identifikovat v uměleckých projevech světa, všímat si komunikační hodnoty kresby v dějinách kultury.11. -13. Vnímat kresbu jako hodnotu v poznávání dítěte a jeho vnitřního světa na 1. stupni základního vzdělávání.

Získané způsobilosti

Budoucí učitel prvního stupně základního vzdělávání rozvíjí svoji psychodidaktickou kompetenci poznáváním, prožíváním, usilováním v recepci (tj. ve vnímání, vysvětlování a hodnocení) expresivních a estetických hodnot přírody ve spojitosti s hodnotami vizuální kultury (s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy). Své profesní kompetence uplatňuje v tvorbě a tvůrčí seberealizaci ve spolupráci s druhými lidmi.V rámci poznávacích činností: -vnímá, hledá, rozpoznává, objevuje, volí, zkoumá, kombinuje, uplatňuje, ověřuje vizuální prostředky k vizuálnímu vyjádření obrazů v plošné vizuální formě; -v rámci individuální a skupinové sociálně poznávací rozpravy svá autorská plošná lineární vyjádření prezentuje; -objasňuje,obhajuje, zdůvodňuje: použití prostředků zvolených lineárních vizuálních znakových systémů;-přemýšlí nad zdroji vlastní tvorby, uvádí, porovnává a zdůvodňuje její obsahy (významy) a formy;- vysvětluje předporozumění vizuálním obrazům vlastním nebo druhých lidí a převádí je do poučené pojmové roviny.Poznané prožívá a reflektuje. Pokouší se zážitky verbalizovat. Vnitřní integrací svých kompetencí vrůstá do dílčí role učitele výtvarné výchovy, tím do celistvé role učitele na prvním stupni základního vzdělávání. (Zpracovala D. Sztablová)

Literatura

KREJČA, H. Grafické techniky. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-852774-8-4.KUCHAŘ, R. Kresba, malba, grafika pro LŠU. Praha : SPN, 1968. KLIVAR, M., POLCAR, M. Kresba v životě člověka. Praha : SPN, 1987. HLAVÁČEK, J. Současná grafika. Praha : Odeon, 1977. TEISSIG, K. Technika kresby. Praha : Aventinum, 1999. ISBN 80-85277-49-2.KREJČA, A. Techniky grafického umění. Praha : ARTIA, 1981. PARRAMON, J. M. Velká kniha o kresbě. Praha : Svojtka a Vašut, 1996. ISBN 80-7180-093-7.JANOUŠEK, D. Výtvarná výchova I. Olomouc : PdF UP, 1978.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- průběžně plní zadané výtvarně tvůrčí úkoly se zaměřením na expresivní, zobrazovací a jiné možnosti a účinky linie (čáry) ve vizuální výtvarné kompozici s vazbou na obsah výtvarného problému, který řeší, na jeho poznávací, prožitkové, volní a jiné osobnostní zázemí s důrazem na autentickou výtvarnou zkušenost; - na základě vlastních zkušeností a v rámci výše uvedených kompetencí začíná přemýšlet nad problémem rozvoje kompetencí dítěte 1. stupně základního vzdělávání věku ve vizuálním vyjadřování kresbou; - připraví verbální a obrazovou prezentaci své autentické tvorby;- předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - zpracuje krátkou písemnou seminární práci (rozsah 3 strany) k problematice plošné výtvarné formy s vazbou na problematiku kresby a lineárního vyjadřování v kultuře nebo ve tvorbě dětí.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Milan Cieslar, PhD.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Ondřej Vorel, ArtD.