Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Svět výtvarné kultury 4 (KVV / 55EK4)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 55EK4 - Svět výtvarné kultury 4, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Praktické (zkušenostní) a teoretické znalosti studentů, jejich specifické i obecné schopnosti a dovednosti jsou v zážitkovém poli kurzu rozvíjeny prostřednictvím výtvarně-estetické recepce, tj. vnímání, hodnocení a interpretace výtvarně-estetických a výrazových hodnot výtvarné kultury a jejich historie. Studenti jsou vedení k rozumění souvislostem ve vývoji lidské kultury s vazbou na obsahy myšlení člověka jako nositele, představitele i tvůrce své osobní kultury. Budoucí učitelé se učí objevovat souvislosti mezi obsahy, významy a formami výtvarného uměleckého díla a možnostmi, které nabízejí vnímateli k obohacení života a jeho ušlechtilosti.Kompetence studentů zrají v okruhu témat:* Výtvarná kultura a výtvarné umění a jeho hodnoty v rozvoji osobnosti učitele dětí předškolního a mladšího školního věku věku;1. Pravěké umění u nás v evropském kontextu, umění zemědělských říší v Egyptě a v Mezopotámii;2.* Předhelénské umění, řecké, etruské a římské umění;3. Raně křesťanské a byzantské umění, předrománské umění (karolinské, otonské umění, umění Velké Moravy);4. Románské umění u nás v evropském kontextu;5. Gotické umění u nás v evropském kontextu;6. Renesanční a manýristické umění u nás v evropském kontextu;7. Barokní umění u nás v evropském kontextu;8. -10.Umění 19. století u nás v evropském kontextu;11.-12. Umění 20. století u nás a ve světě.Výtvarná kultura v multikulturních obrazech světa výtvarného a sociálního světa* Já, primární škola, rodiče dětí, které budu mít v péči a náš vztah k výtvarné kultuře.Zpracovala D. Sztablová, P. Koneszová

Získané způsobilosti

Budoucí učitel prvního stupně základního vzdělávání rozvíjí svoji psychodidaktickou kompetenci poznáváním, prožíváním, usilováním v recepci (tj. ve vnímání, vysvětlování a hodnocení) expresivních a estetických hodnot přírody ve spojitosti s hodnotami vizuální kultury (s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy). Své profesní kompetence uplatňuje v tvorbě a tvůrčí seberealizací ve spolupráci s druhými lidmi.V rámci poznávacích činností: -vnímá, hledá, rozpoznává, objevuje, volí, zkoumá, kombinuje, uplatňuje, ověřuje a zkoumá znakové systémy ve vztahu k vizuální kultuře od pravěku po současnost.- prezentuje a obhajuje míru svého rozumění a pochopení roli tvůrce autora vizuálního uměleckého díla v historii vizuální kultury od pravěku po současnost) (stupeň požadavků nepřesahuje míru očekávaných znalostí žáků na ZŠ) - objasňuje,obhajuje, zdůvodňuje roli vnímatele a interpreta při vizuální komunikaci v historii vizuální tvorby od pravěku do současnosti -vysvětluje předporozumění obrazům vlastním a tvůrců uměleckých děl z historie vizuální kultury -studuje klíčové pojmy vizuální kultury a poučeně je užívá ve verbální komunikaci - vysvětluje předporozumění vizuálním obrazům (včetně prostorových objektů) vlastním nebo druhých lidí a převádí je do poučené pojmové roviny ;Poznané prožívá, reflektuje, pokouší se verbalizovat a diskutovat.Vnitřní integrací kompetencí vrůstá do dílčí role učitele výtvarné výchovy, tím do celistvé role učitele na prvním stupni základního vzdělávání. (Zpracovala D. Sztablová)

Literatura

PIJOAN, J. Dějiny umění I.-X. Praha, 1987. ISBN 80-7176-764-6.MATĚJČEK, J. Dějiny umění v obrysech. Praha : SNKL, 1958. CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Jinočany : H + H, 1994. ISBN 80-85787-81-4.GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha : Mladá fronta a ARGO, 1999. ISBN 80-7203-143-0.HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha : Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.BLAŽÍČEK, O. J., KROPÁČEK, J. Slovník pojmů z dějin umění. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0246-6.HEROUT, J. Staletí kolem nás, přehled stavebních slohů. Praha, 1961. ISBN 80-7185-389-5.HUYGHE, R. Umění a lidstvo: encyklopedie. Díl 4. Umění nové doby. Praha : Odeon, 1974.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- na základě autentické zkušenosti ze setkání s kulturními hodnotami, prostřednictvím interpretace v textu zadané odborné literatury, s oporou o text studia poznatků z přednášek a seminářů začíná přemýšlet nad problémem možností rozvoje kompetencí dítěte provního stupně základního vzdělávání v poznávání hodnot vizuální kultury;- předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - studuje klíčové pojmy spojené s historií vizuální kultury; - zpracuje písemnou seminární práci k problematice dějin vizuální kultury aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.