Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Svět výtvarné kultury B (KVV / 55EKB)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 55EKB - Svět výtvarné kultury B, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Zkušenosti, dovednosti a vědomosti studentů v oblasti výtvarné práces barvou v činnostech výtvarných her, experimentací, etud, malby jako forem výtvarného vyjadřování a sdělování - jsou chápány jako možnosti, specifické dispozice a subjektivní prostředky budoucího učitele dětí mladšího a středního školního věku k uchopování hodnot výtvarné kultury, k rozvíjení tvůrčích schopností, jejich uplatňování ve výchovném prostředí primární školy. Vlastní výtvarná seberealizace studentů představuje přirozenou cestu budoucích učitelů k rozvoji výtvarné i pedagogické cilivosti, představivosti, výtvarného i pedagogického myšlení nad otázkami spojenými s dítětem v primární škole, s jeho výtvarným vyjadřováním v barvě, s projevy jeho identity v roli žáka, s rysy jeho osobní kultury. Předpoklady studentů jsou rozvíjeny v rámci cílů tematického plánu:Rozvoj schopností, dovedností a vědomostí se předpokládá v rámci připravených tématických plánů.Sledují:1.Rozvoj schopností objevovat výrazové možnosti barvy. (Barvy ve světě mimoměleckém i uměleckém, jejich vnímání a prožívání).2.Rozvoj dovednosti vnímat barvu jako jeden ze základních prvků výtvarné řeči, barvy přírody a pravěké kultury.3.Rozvoj znalostí o fyzikální, fyziologické, psychologické a malířském pojetí barvy ve výtvarné kultuře starověku a novověku.4.Rozvoj dovednosti experimentovat s barvou, objevovat výrazové možnosti barvy - základní. Barva ve výtvarném umění 20. století. Uplatňování výrazové vlastností barvy v dětském výtvarném projevu.5.Rozvoj dovednosti experimentovat s barvou, objevovat výrazové možnosti barvy potrojné. Výtvarné a sociální obrazy, jejich promluvy v historii i v současném světě.6.Dovednost užívat znalostí spojených s barevnou kompozicí a jejími zákonitostmi. Výtvarná kultura jako pole poznání lidského myšlení7.Rozvoj zkušeností a dovedností a barevného přepisu skutečnosti - malba zátiší, přírodnin, krajiny ze základních elementů a jejich obrazy ve výtvarné kultuře.8.-10.Materiály a nástroje při práci s barvou. Věci a jejich ztvárňování v dětském výtvarném projevu.11. - 13.Exprese v barevném vyjádření dítěte a její význam v sociálním zázemí výtvarné práce s dětmi. Exprese v dějinách výtvarného vyjadřování v barvě.*

Literatura

FRIELING, H. Človek, farba, priestor. Bratislava : Alfa, 1972. ARENDTOVÁ, H. Krize kultury. Praha, 1994. ISBN 80-204-0424-4.TOROŇ, J. Materiály a praktická technologie. Praha, 1984. HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha : Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.SLÁNSKÝ, B. Technika malby 1. a 2. díl. Praha, SNKL, 1953. SLÁNSKÝ, B. Technika v malířské tvorbě. Praha : SNTL, 1976. LOSOS, L. Techniky malby. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-85277-03-4.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Praha : Ars, 1985. CHALUPECKÝ, J. Umění dnes. Praha, 1991.

Požadavky

* Pravidelná účast v tvůrčích dílnách (na jednotlivých cvičeních), prezentace 1)dovedností a vědomostí z oblasti vlastní tvorby v barvě; 2)z úseku dějin výtvarné kultury v podobě krátkého frontálního vystoupení nebo otevření diskusní dílny nad barevnými obrazy světa, jejich sociálními a kulturními kontexty. * Seminární práce: soubor deseti výtvarných prací dokládajících gradaci vývoje schopností, dovedností a vědomostí studenta ve studijním programu předmětu Svět výtvarné kultury II.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.