Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kurz výtvarných aktivit přírodě (KVV / 55KVA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 55KVA - Kurz výtvarných aktivit přírodě, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah kurzu rozvíjí výtvarné i sociální zkušenosti, dovednosti a vědomosti studentů prostřednictvím zážitků z přírodního, kulturního, tím také sociálního prostředí, na základě vnímání a prožívání hodnot přírody a kultury, jejich výtvarných - estetických a výrazových hodnot.Zvnitřňující pojetí programu kurzu je sceleno sjednocujícím tématem: Svět vnitřní i vnější a jejich hodnoty:1. den - "Viditelné a neviditelné v krajině" - zprostředkování a posilování prožitkové,vědomostní i dovednostní kvality studentů; rozvoj předpokladů pro plnou emocionální, sociální - kulturní angažovanost studujících směrem výtvarným hodnotám přírodního prostředí; výtvarně obrazné vyjadřování v ploše i v prostoru v tradičních i netradičních materiálech aj.2. den - "Vidění a vizualizace" - individuální výtvarná seberealizace studentů reprezentuje možnosti a reálný rozvoj jejich výtvarných dispozic v podmínkách výtvarné tvorby; objevování individuálních možností v plošných i prostorových formách - výtvarné hry, experimentace, zobrazování viděného, etudy v různých výtvarných materiálech a vyjadřovacích prostředcích, které nabízí příroda i klasické výtvarné materiály.3. den - "Niterné obrazy a jejich vnější podoby" - další rozvoj individuální podoby výtvarné výpovědi, sebeuvědomovací a sebereflektivní fáze rozvoje kompetencí studenta. Večerní přednáška: Krajina ve výtvarném umění 19. století4. den "Nové sebeobrazy" - dokončení a kompletace individuální výtvarné dokumentace kurzu. Skupinová a individuální prezentace - závěrečná vernisáž, individuální a skupinové hodnocení programu kurzu, ukončení kurzu.

Získané způsobilosti

Budoucí učitel prvního stupně základního vzdělávání rozvíjí svoji psychodidaktickou kompetenci poznáváním, prožíváním, usilováním v recepci (tj. ve vnímání, vysvětlování a hodnocení) expresivních a estetických hodnot přírody ve spojitosti s hodnotami vizuální kultury (s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy). Své profesní kompetence uplatňuje v tvorbě a tvůrčí seberealizací ve spolupráci s druhými lidmi v rámci projektu: Člověk - příroda a kultura. Mezi světy vnitřními a vnějšími.V rámci poznávacích činností v rámci kurzu výtvarných činností v přírodě:Vnímá, hledá, rozpoznává, objevuje, volí, kombinuje, uplatňuje, ověřuje a zkoumá estetické a výtvarné hodnoty přírody, v jejich krajinných celků, detailů krajiny, v jednotlivých přírodních objektů a v jejich detailů;- prezentuje a obhajuje míru svého rozumění a pochopení roli vnímatele výrazových, estetických a výtvarných hodnot a kvalit přírodních objektů;- poznané prožívá, reflektuje; částečně verbalizuje prožité;- pokouší se verbalizovat a vysvětlovat výběr inspiračních podnětů, témat a námětů zvolených ve své výtvarné výpovědi; - diskutuje obsahy svých zážitků, prožitků a postojů ve vztahu k obrazům přírody, k výtvarným akcím v přírodě;- zdůvodňuje předporozumění obrazům vlastním a tvůrců uměleckých děl z historie vizuální kultury; - vyjadřuje své postoje k enviromentální hodnotám přírody a umění;-studuje klíčové pojmy vizuální kultury s vazbou na enviromentální umění a poučeně je užívá ve verbální komunikaci. Vnitřní integrací kompetencí vrůstá do dílčí role učitele výtvarné výchovy, tím do celistvé role učitele na prvním stupni základního vzdělávání.

Literatura

ECO, U. Baudolino. Praha : Argo, 2001. ISBN 80-7203-398-0.WITEHEAD, A. D. Dobrodružství idejí. Praha : Oikúmené, 2000. ISBN 80-7298-009-2.WELSCH, W. Estetické myslenie. Bratislava: Archa, 1993. VANĚK, J. Estetika pro každého. Praha : VŠE, 1996. ISBN 80-7079-811-4.ECO, U. Faucaltovo kyvadlo. Bratislava : Slovenský spisovaťel, 1991. ISBN 80-220-03581.WITGENSTEIN, L. Filozofická zkoumání. Praha : Filozofický ústav AV ČR, 1993. ECO, U. Hledání dokonalého jazyka v evropské kultuře. Praha : Literární noviny, 2001. LAMAČ, M. Myšlenky moderních malířů: od Cézanna po Dalího. Praha : Odeon, 1989. ISBN 80-207-0087-0.Eco, U. O zrcadlech a jiné eseje: znak reprezentace iluze, obraz. Praha: Mladá fronta, 2002. ISBN 80-204-0959-9.SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-437-3.ECO, U. Ostrov včerejšího dne. Praha : Český klub, 1995. ISBN 80-85637-27-8.Eco, U. Skeptikové a těšitelé. Nakladatelství Svoboda, Praha 1995. HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha : Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového zobrazování. Praha : ARS, Uměnovědná řada, 1985. VONDRÁČEK, V. Vnímání. Liberec : Severografia, 1949. ZIBRIN, P. Vnimanie urbanistického prostoru. Bratislava : Alfa, 1988. On-line katalogy knihoven. On-line katalogy knihoven.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- průběžně plní zadané výtvarně tvůrčí úkoly se zaměřením na expresivní, estetické, zobrazovací a jiné možnosti a účinky prostorové a časoprostorové tvorby (hra a experimentace s výtvarnými prostředky vhodnými k prostorové a časoprostorové tvorbě aj.) s vazbou na přírodu, přírodní celky a jejich detaily;- nad obsahy a formami výtvarných problémů přemýšlí s vazbou na autentickou tvůrčí zkušenost, na její spojitosti s poznávacím, prožitkovým, volním, motivačním a jiným osobnostním zázemím s centrálním důrazem na tvůrčí zážitek ze setkání s hodnotami přírody a kultury, s jejími obsahy a formami; - studuje klíčové pojmy spojené s historií vizuální kultury s důrazem na enviromentální umění;- aktivně se účastní prezentace své autentické tvorby v přírodním prostředí kurzu výtvarných aktivit v přírodě.

Garant

Mgr. Milan Cieslar, PhD.

Vyučující

Mgr. Milan Cieslar, PhD.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.