Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychodidakt. výtvarné výchovy 1 s praxí (KVV / 55PS1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 55PS1 - Psychodidakt. výtvarné výchovy 1 s praxí, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Psychodidaktické kompetence studentů jsou rozvíjeny v tématech:I. Výtvarná výchova v perspektivě životní cesty žáka raného a středního školního věku1.- 3. Charakteristika humanistického pojetí výtvarné výchovy na 1. stupni základního vzdělávání, člověk - dítě jako středová hodnota zvnitřňujícího pojetí vyučování výtvarné výchovy; dílčí cíle výtvarné výchovy - jako vytýčené kvality rozvoje potencialit vnitřních proměn žáků ve vztahu k sobě, ke kultuře, k výtvarnému světu mimouměleckému i uměleckému; k životu jako hodnotě všech hodnot, k přírodě jako primární podmínce života na Zemi; Pohyb poznávací, prožitkové a sociální zkušenosti dítěte ve výtvarné výchově. Vztah k hodnotám předmětu Výtvarná výchova jako jedna z podmínek výsledků a efektů péče o děti na 1. stupni základního vzdělávání.II. Vědomí jako centrum dětské zkušenosti ve výtvarné výchově, jeho kontinuita s nevědomím4. - 6. Výtvarný zážitek jako reakce na setkání s hodnotou; radost jako zvláštní druh zážitku dětí ve výtvarné seberealizaci, potřeba jejího sdílení učitelem; Rozvoj citlivého výtvarného vnímání dítěte, prameny, podmínky a možnosti rozvoje tohoto vnímání a prožívání ve vztahu výtvarným hodnotám světa; Rozvoj imaginativních aktivit ve výtvarné výchově na 1. stupni základního vzdělávání škole s důrazem na výtvarnou představivost a fantazii; Výtvarná tvořivost jako nejvyšší kvalita lidského myšlení, jedna z dimenzí výtvarné pedagogiky, zvláštnosti vývojových stádií kreativity, mezi kreativitou a antikreativitou ve výtvarné výchově na 1. stupni základního vzdělávání; K problematice uchopování pojmů ve výtvarné výchově na 1. stupni základního vzdělávání, pojmy a jejich obsahy, vztah pojmu a zkušeností dítěte.III. Lidskost a profesionalita učitele ve výtvarné výchově7. - 8. Role učitele výtvarné výchovy na 1. stupni základního vzdělávání (jeho psychodidaktická rovina), problematika zvnitřnění této role (charakteristika složek osobní identity žáka a učitele; vztah lidské podstaty a požadavků na chování, jednání a rozhodování učitele ve výtvarné výchově); Osobní pojetí výuky ve výtvarné výchově, úloha sebepojetí učitele při projektování, realizaci a reflexi výuky výtvarné výchovy na 1. stupni základního vzdělávání.IV. Názory na vyučování kreslení a výtvarné výchovy v českých zemích od 17. století po současnost, nezbytnost informovanosti učitele o jejich vývoji při volbě osobního pojetí vyučování9. Klasikové teorie dětského výtvarného projevu a jejich přínos vědění učitele výtvarné výchovy na 1. stupni základního vzdělávání; znalost historie kreslení a výtvarné výchovy v dějinách českého školství; významné osobnosti české výtvarné pedagogiky; Ladislav Švarc jako představitel reformních (lidsky centrovaných tendencí) v dějinách kreslení a výtvarné výchovy v Čechách;V. Otázky, konflikty, cesty výtvarného oboru10. Osnovy ANO či NE? - k současné polemice nad osnovami výtvarné výchovy. Příprava učitele na vyučování jako projekt rozvoje potencialit žáka.11. Úkol jako zdroj a podnět k rozvoji potřeb, schopností, motivů a postojů žáků mladšího školního věku ve výtvarné výchově, jako cesta k humanistickým cílům výtvarné výchovy a výchovy vůbec; Námět jako věcný a prožitkový prvek lidského vztahu ke světu.12. Problém motivace ve výtvarné výchově, její význam pro vztah žáka ke světu (přírody a kultury), k výtvarnému světu, ke výtvarnému světu mimouměleckému i uměleckému, k sobě samému; charakteristika motivace, zdroje, druhy a efekty této motivace; Problematika hodnocení ve výtvarné výchově. Vyučovací jednotka výtvarné výchovy.13. Výtvarná kultura jako součást obsahu výuky na 1. stupni zákl. vzdělávání,

Získané způsobilosti

Budoucí učitel prvního stupně základního vzdělávání svoji psychodidaktickou kompetenci rozvíjí poznáváním, prožíváním, usilováním prostřednictvím recepce (tj. vnímání, vysvětlování a hodnocení) expresivních a estetických hodnot přírody, vizuální kultury, potřeb a hodnot vzdělávacího prostředí prvního stupně základního vzdělávání. V rámci poznávacích činností: - vnímá, hledá, objevuje, rozpoznává, diagnostikuje vztah vizuálně obrazového vyjádření a osobnosti dítěte mladšího školního věku;- prezentuje a obhajuje míru svého rozumění a pochopení vztahu role žáka a učitele v mateřské škole na poli poznávacích, komunikativních, hodnotově-orientačních a přetvářecích činností a prožitků doprovázejících výtvarné činností a výtvarnou seberealizaci dětí na prvním stupni základního vzdělávání;- objasňuje, obhajuje, zdůvodňuje vzdělávací principy, speciální i obecné vzdělávací prostředky, roli vnímatele a interpreta (dítěte a učitele) při vizuální komunikaci se světem přírody a vizuální kultury; - vysvětluje rozumění psychodidaktickým otázkám vzdělávacích situací a možnostem jejich přípravy v tematických projektech;- konstruktivně studuje obsahy klíčových psychodidaktických pojmů se vztahem k možným individuálním a skupinovým zážitkům dětí při výtvarné seberealizaci.Poznané prožívá, reflektuje, pokouší se verbalizovat a diskutovat.Vnitřní integrací kompetencí vrůstá do dílčí role učitele výtvarné výchovy, tím do celistvé role učitele na prvním stupni základního vzdělávání. (Zpracovala D. Sztablová)

Literatura

KOMENSKÝ, J.A. Cesta světla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1961. HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : PdF UK, 1991. ISBN 80-7066-368-5.SZTABLOVÁ, D. Dosahování učitelské způsobilosti k vyučování výtvarné výchovy jako jedna z cest ke specifickému vědění učitele primární školy. In Univerzitní vzdělání učitelů primární školy na přelomu století : sborník vybraných referátů z vědecké konference. Praha : UK PdF, 1999. ISBN 80-86039-76-5.SPILKOVÁ, V. Jakou školu potřebujeme?. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-2-3.SZTABLOVÁ, D. K některým otázkám pedagogické praxe posluchačů oboru učitelství primární školy ve výtvarné výchově. Ostrava : Ostravská univerzita, 1997. ISBN 80-7042-121-5.Slavík, J. Od výrazu k dialogu - Artefiletika. Praha : PdF UK, 1997. ISBN 80-7184-437-3.SZTABLOVÁ, D. Otázky a konflikty nad rolí učitele výtvarné výchovy v primární škole. In Pedagogické vědy : sborník prací Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Ostrava: PdF OU, 1997. ISBN 80-7042-137-1.HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec : Technická univerzita, 2002. ISBN 80-7083-661-X.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence uplatňuje v tvorbě a tvůrčí seberealizaci ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- průběžně plní tvůrčí, konstruktivní, výtvarně-didaktické úkoly se zaměřením na jejich expresivní, estetické, komunikační a jiné charakteristiky, možnosti a zpětnovazebné sociální-kulturní účinky;- nad obsahy a formami výtvarně-didaktických problémů přemýšlí s vazbou na předcházející tvůrčí zkušenost, na její spojitosti s poznávacím, prožitkovým, volním, motivačním a jiným osobnostním zázemím s centrálním důrazem na tvůrčí zážitek ze setkání s hodnotami přírody a vizuální výtvarné kultury; - předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - studuje klíčové pojmy spojené s historií vizuální kultury; - zpracuje písemnou přípravu na výtvarné setkání s dětmi a pokusí se ji ověřit v reálných vzdělávacích podmínkách prvního stupně základního vzdělávání aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.