Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychodidakt. výtvarné výchovy 2 s praxí (KVV / 55PS2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 55PS2 - Psychodidakt. výtvarné výchovy 2 s praxí, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Praktické (zkušenostní) a teoretické znalosti studentů, specifické i obecné schopnosti a dovednosti jsou v zážitkovém poli kurzu rozvíjeny prostřednictvím recepce výtvarně-estetických a psychologicko-pedagogických otázek vzdělávacího prostředí se zaměřením na výtvarnou seberealizaci dětí mladšího školního věku. Kompetence studentů jsou rozvíjeny prostřednictvím obsahů a cílů jednotlivých tematických oblastí kurzu:1.-3.Výtvarná kultura jako hodnota a součást osobní kultury člověka (možnosti jeho rozvoje na 1. stupni základního vzdělávání - dílna;4.-5.Základní otázky muzejní a galerijní pedagogiky, cesty k objevování hodnot muzejních památek a uměleckých artefaktů;6. - 8.Otázky přípravy výtvarně estetického zážitku při setkání s uměleckým dílem v galerii, výstavní síni.Umění, výtvarné umění, umělecké druhy a žánry - základní orientace v pojmech a jejich obsahu (dílna) a možnosti jejich objevování s dětmi v primární škole.9.-10. Možnosti výtvarné komunikace v podmínkách každodenních činností v primární škole, forma zprostředkování hodnot výtvarného umění, galerijní animace a jejich možnosti v primární škole, obsah vazeb výtvarného umění a výtvarné výchovy v podmínkách vyučování v primární škole.(dílna)11. - 13. Umělecká ilustrace dětské knihy hodnota v kulturní výchově dítěte.

Získané způsobilosti

Budoucí učitel prvního stupně základního vzdělávání svoji psychodidaktickou kompetenci rozvíjí poznáváním, prožíváním, usilováním prostřednictvím recepce (tj. vnímání, vysvětlování a hodnocení) expresivních a estetických hodnot přírody, vizuální kultury, potřeb a hodnot vzdělávacího prostředí prvního stupně základního vzdělávání. Své profesní kompetence uplatňuje v tvorbě a tvůrčí seberealizaci ve spolupráci s druhými lidmi.V rámci poznávacích činností: - vnímá, hledá, objevuje, rozpoznává, diagnostikuje vztah vizuálně obrazového vyjádření a osobnosti dítěte předškolního věku; - prezentuje a obhajuje míru svého rozumění a pochopení vztahu role žáka a učitele v mateřské škole na poli poznávacích, komunikativních, hodnotově-orientačních a přetvářecích činností a prožitků doprovázejících výtvarné činností a výtvarnou seberealizaci dětí na prvním stupni základního vzdělávání;- objasňuje, obhajuje, zdůvodňuje vzdělávací principy, speciální i obecné vzdělávací prostředky, roli vnímatele a interpreta (dítěte a učitele) při vizuální komunikaci se světem přírody a vizuální kultury; - vysvětluje rozumění psychodidaktickým otázkám vzdělávacích situací a možnostem jejich přípravy v tematických projektech;- konstruktivně studuje obsahy klíčových psychodidaktických pojmů se vztahem k možným individuálním a skupinovým zážitkům dětí při výtvarné seberealizaci.Poznané prožívá, reflektuje, pokouší se verbalizovat a diskutovat.Vnitřní integrací kompetencí vrůstá do dílčí role učitele výtvarné výchovy, tím do celistvé role učitele na prvním stupni základního vzdělávání. (Zpracovala D. Sztablová)

Literatura

JŮVA, V. Estetická výchova. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-12-5.ADAMEC, J., ŠAMŠULA, P. Průvodce výtvarným uměním I. II. Praha : Práce, 1995. ISBN 80-208-0359-9.ŠAMŠULA, P. Průvodce výtvarným uměním. [Sv.] 1. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-208-0323-8.BLÁHA, J., SLAVÍK, J . Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.KULKA, T. Umění a kýč. Praha : Torst, 1994. ISBN 80-85639-17-3.JŮZL, M. Základy estetiky. Praha : S M, 1992. ISBN 80-9000969-7.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence uplatňuje v tvorbě a tvůrčí seberealizaci ve spolupráci s druhými lidmi.V rámci poznávacích činností: - průběžně plní tvůrčí, konstruktivní, výtvarně-didaktické úkoly se zaměřením na jejich expresivní, estetické, komunikační a jiné charakteristiky, možnosti a zpětnovazebné sociální-kulturní účinky;- nad obsahy a formami výtvarně-didaktických problémů přemýšlí s vazbou na předcházející tvůrčí zkušenost, na její spojitosti s poznávacím, prožitkovým, volním, motivačním a jiným osobnostním zázemím s centrálním důrazem na tvůrčí zážitek ze setkání s hodnotami přírody a vizuální výtvarné kultury; - předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - studuje klíčové pojmy spojené s historií vizuální kultury; - zpracuje písemnou přípravu na výtvarné setkání s dětmi a pokusí se ji ověřit v reálných vzdělávacích podmínkách prvního stupně základního vzdělávání aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.