Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dítě a výtvarný svět 1 (KVV / 55VS1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 55VS1 - Dítě a výtvarný svět 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Psychodidaktické kompetence studentů jsou rozvíjeny v tématech:I. Výtvarná výchova v perspektivě životní cesty žáka raného a středního školního věku1.- 3. Charakteristika humanistického pojetí výtvarné výchovy na 1. stupni základního vzdělávání, člověk - dítě jako středová hodnota zvnitřňujícího pojetí vyučování výtvarné výchovy; dílčí cíle výtvarné výchovy - jako vytýčené kvality rozvoje potencialit vnitřních proměn žáků ve vztahu k sobě, ke kultuře, k výtvarnému světu mimouměleckému i uměleckému; k životu jako hodnotě všech hodnot, k přírodě jako primární podmínce života na Zemi; Pohyb poznávací, prožitkové a sociální zkušenosti dítěte ve výtvarné výchově. Vztah k hodnotám předmětu Výtvarná výchova jako jedna z podmínek výsledků a efektů péče o děti na 1. stupni základního vzdělávání.II. Vědomí jako centrum dětské zkušenosti ve výtvarné výchově, jeho kontinuita s nevědomím4. - 6. Výtvarný zážitek jako reakce na setkání s hodnotou; radost jako zvláštní druh zážitku dětí ve výtvarné seberealizaci, potřeba jejího sdílení učitelem; Rozvoj citlivého výtvarného vnímání dítěte, prameny, podmínky a možnosti rozvoje tohoto vnímání a prožívání ve vztahu výtvarným hodnotám světa; Rozvoj imaginativních aktivit ve výtvarné výchově na 1. stupni základního vzdělávání škole s důrazem na výtvarnou představivost a fantazii; Výtvarná tvořivost jako nejvyšší kvalita lidského myšlení, jedna z dimenzí výtvarné pedagogiky, zvláštnosti vývojových stádií kreativity, mezi kreativitou a antikreativitou ve výtvarné výchově na 1. stupni základního vzdělávání; K problematice uchopování pojmů ve výtvarné výchově na 1. stupni základního vzdělávání, pojmy a jejich obsahy, vztah pojmu a zkušeností dítěte.III. Lidskost a profesionalita učitele ve výtvarné výchově7. - 8. Role učitele výtvarné výchovy na 1. stupni základního vzdělávání (jeho psychodidaktická rovina), problematika zvnitřnění této role (charakteristika složek osobní identity žáka a učitele; vztah lidské podstaty a požadavků na chování, jednání a rozhodování učitele ve výtvarné výchově); Osobní pojetí výuky ve výtvarné výchově, úloha sebepojetí učitele při projektování, realizaci a reflexi výuky výtvarné výchovy na 1. stupni základního vzdělávání.IV. Názory na vyučování kreslení a výtvarné výchovy v českých zemích od 17. století po současnost, nezbytnost informovanosti učitele o jejich vývoji při volbě osobního pojetí vyučování9. Klasikové teorie dětského výtvarného projevu a jejich přínos vědění učitele výtvarné výchovy na 1. stupni základního vzdělávání; znalost historie kreslení a výtvarné výchovy v dějinách českého školství; významné osobnosti české výtvarné pedagogiky; Ladislav Švarc jako představitel reformních (lidsky centrovaných tendencí) v dějinách kreslení a výtvarné výchovy v Čechách;V. Otázky, konflikty, cesty výtvarného oboru10. Osnovy ANO či NE? - k současné polemice nad osnovami výtvarné výchovy. Příprava učitele na vyučování jako projekt rozvoje potencialit žáka.11. Úkol jako zdroj a podnět k rozvoji potřeb, schopností, motivů a postojů žáků mladšího školního věku ve výtvarné výchově, jako cesta k humanistickým cílům výtvarné výchovy a výchovy vůbec; Námět jako věcný a prožitkový prvek lidského vztahu ke světu.12. Problém motivace ve výtvarné výchově, její význam pro vztah žáka ke světu (přírody a kultury), k výtvarnému světu, ke výtvarnému světu mimouměleckému i uměleckému, k sobě samému; charakteristika motivace, zdroje, druhy a efekty této motivace; Problematika hodnocení ve výtvarné výchově. Vyučovací jednotka výtvarné výchovy.13. Výtvarná kultura jako součást obsahu výuky na 1. stupni zákl. vzdělávání

Získané způsobilosti

Student v rámci jednotlivých cvičení prokazuje předpokládaný stupeň rozvoje očekávaných profesních kompetencí. V této souvislosti je důraz kladen na receptivní (příjmovou) a produktivní (tvůrčí) složku učitelské psychodidaktické způsobilosti studenta ve výtvarné výchově (ve výtvarném vzdělávání) s úzkým zaměřením na vzdělávací prostředí v mateřské škole. Estetické, expresivní, výtvarně tvůrčí, sociální a ostatní aspekty a projevy budoucího učitele doprovázejí a obohacují jeho dosavadní praktické a teoretické znalosti z oblasti psychodidaktiky (jejích psychosociálních a didaktických složek ve vzdělávání dětí předškolního věku) s vazbou a důrazem na speciální diagnostické, projektivní, realizační a reflektivní kompetence učitele výtvarné výchovy (výtvarných činností). Zároveň vytvářejí aktuální předpoklady k jeho profesní sebereflexi se zaměřením na roli učitele v mateřské škole. . Budoucí učitel prvního stupně základního vzdělávání svoji psychodidaktickou kompetenci rozvíjí poznáváním, prožíváním, usilováním prostřednictvím recepce (tj. vnímání, vysvětlování a hodnocení) expresivních a estetických hodnot přírody, vizuální kultury, potřeb a hodnot vzdělávacího prostředí prvního stupně základního vzdělávání. V rámci poznávacích činností: - vnímá, hledá, objevuje, rozpoznává, diagnostikuje vztah vizuálně obrazového vyjádření a osobnosti dítěte mladšího školního věku;- prezentuje a obhajuje míru svého rozumění a pochopení vztahu role žáka a učitele v mateřské škole na poli poznávacích, komunikativních, hodnotově-orientačních a přetvářecích činností a prožitků doprovázejících výtvarné činností a výtvarnou seberealizaci dětí na prvním stupni základního vzdělávání;- objasňuje, obhajuje, zdůvodňuje vzdělávací principy, speciální i obecné vzdělávací prostředky, roli vnímatele a interpreta (dítěte a učitele) při vizuální komunikaci se světem přírody a vizuální kultury; - vysvětluje rozumění psychodidaktickým otázkám vzdělávacích situací a možnostem jejich přípravy v tematických projektech;- konstruktivně studuje obsahy klíčových psychodidaktických pojmů se vztahem k možným individuálním a skupinovým zážitkům dětí při výtvarné seberealizaci.Poznané prožívá, reflektuje, pokouší se verbalizovat a diskutovat.Vnitřní integrací kompetencí vrůstá do dílčí role učitele výtvarné výchovy, tím do celistvé role učitele na prvním stupni základního vzdělávání. (Zpracovala D. Sztablová)

Literatura

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody v praxi. Praha: Portál, s.r.o., 1999. ISBN 80-7178-262-9.SPILKOVÁ, V. Jakou školu potřebujeme?. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-2-3.SZTABLOVÁ, D. K některým otázkám pedagogické praxe posluchačů oboru učitelství primární školy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 1997. ISBN 80-7042-121-5.SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově : Artefiletika. Praha : Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7184-437-3.SZTABLOVÁ, D. Otázky a konflikty nad rolí učitele výtvarné výchovy v primární škole. In Pedagogické vědy : sborník prací Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Ostrava: PdF OU, 1997. ISBN 80-7042-137-1.VANČÁT, J. Proč potřebujeme VV?. Estetická výchova, roč. 32, 1992-1993, č. 4, 1992. PROKOP, J. Škola jako sociální útvar. Praha: UK PdF, 1996. ISBN 80-86039-01-3.ZHOŘ, I. Výtvarná výchova v projektech I - pracovní sešit 6. - 7. ročník. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 1995. ISBN 80-85808-30-7.ZHOŘ, I. Výtvarná výchova v projektech II - pracovní sešit pro 8. - 9. ročník. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 1996. ISBN 80-85808-35-8.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence uplatňuje v tvorbě a tvůrčí seberealizaci ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- průběžně plní tvůrčí, konstruktivní, výtvarně-didaktické úkoly se zaměřením na jejich expresivní, estetické, komunikační a jiné charakteristiky, možnosti a zpětnovazebné sociální-kulturní účinky;- nad obsahy a formami výtvarně-didaktických problémů přemýšlí s vazbou na předcházející tvůrčí zkušenost, na její spojitosti s poznávacím, prožitkovým, volním, motivačním a jiným osobnostním zázemím s centrálním důrazem na tvůrčí zážitek ze setkání s hodnotami přírody a vizuální výtvarné kultury; - předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - studuje klíčové pojmy spojené s historií vizuální kultury; - zpracuje písemnou přípravu na výtvarné setkání s dětmi a pokusí se ji ověřit v reálných vzdělávacích podmínkách prvního stupně základního vzdělávání aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.