Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dítě a výtvarný svět 3 (KVV / 55VS3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 55VS3 - Dítě a výtvarný svět 3, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Praktické (zkušenostní) a teoretické znalosti studentů,specifické i obecné schopnosti a dovednosti jsou v zážitkovém poli kurzu rozvíjeny prostřednictvím recepce výtvarně-estetických a psychologicko-pedagogických otázek vzdělávacího prostředí školy se zaměřením na výtvarnou seberealizaci dětí mladšího školního věku. Kompetence studentů jsou rozvíjeny v oblasti problematiky:1. Projekt ve výtvarné výchově jako završující koncepce a kvalita myšlení, prožívání a usilování žáků a pedagogického myšlení učitele. Pro a proti projektům ve výtvarné výchově na 1. stupni základního vzdělávání;2.- 3. Uplatnění výtvarných řad a projektů v humanistickém pojetí předmětu;4.-5. Stanovení cílových kategorií a kvalit projektu, formulace završujícího výtvarného úkolu, přípravná a realizační fáze jeho řešení;6. Integrace výtvarně psychologických aspektů projektu ve výtvarné výchově a jejich uplatnění v přípravě projektu;7.- 8. Integrace výtvarně pedagogických aspektů ve výtvarné výchově a jejich uplatnění v přípravě projektu;9.- 10. Integrace výtvarně didaktických aspektů v projektu a jejich uplatněnív přípravě projektu;11.- 12. Výtvarné činnosti jako jeden z integrujících faktorů výtvarného projektu a jejich uplatnění v přípravě projektu;13. Výtvarná komunikace a výtvarně estetické informace a hodnota ve výtvarném projektu na 1. stupni základního vzdělávání.

Získané způsobilosti

Budoucí učitel prvního stupně základního vzdělávání svoji psychodidaktickou kompetenci rozvíjí poznáváním, prožíváním, usilováním prostřednictvím recepce (tj. vnímání, vysvětlování a hodnocení) expresivních a estetických hodnot přírody, vizuální kultury, potřeb a hodnot vzdělávacího prostředí prvního stupně základního vzdělávání. Své profesní kompetence uplatňuje v tvorbě a tvůrčí seberealizaci ve spolupráci s druhými lidmi.V rámci poznávacích činností: -vnímá, hledá, objevuje, rozpoznává, diagnostikuje vztah vizuálně obrazového vyjádření a osobnosti dítěte předškolního věku; -prezentuje a obhajuje míru svého rozumění a pochopení vztahu role žáka a učitele na prvním stupni základního vzdělávání na poli poznávacích, komunikativních, hodnotově-orientačních a přetvářecích činností a prožitků doprovázejících výtvarné činností a výtvarnou seberealizaci dětí v mateřské škole;-objasňuje, obhajuje, zdůvodňuje vzdělávací principy, speciální i obecné vzdělávací prostředky, roli vnímatele a interpreta (dítěte a učitele) při vizuální komunikaci se světem přírody a vizuální kultury; -vysvětluje rozumění psychodidaktickým otázkám vzdělávacích situací a možnostem jejich přípravy v tematických projektech;-konstruktivně studuje obsahy klíčových psychodidaktických pojmů se vztahem k možným individuálním a skupinovým zážitkům dětí při výtvarné seberealizaci.Poznané prožívá, reflektuje, pokouší se verbalizovat a diskutovat.Vnitřní integrací kompetencí vrůstá do dílčí role učitele výtvarné výchovy, tím do celistvé role učitele na prvním stupni základního vzdělávání. (Zpracovala D. Sztablová)

Literatura

HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.LASOTOVÁ, D. Mezery a doteky. Materiál ke galerijním animacím stejnojmenné výstavy. Redakce spolu s A. Wenglarzyovou. Ostrava : GVUO, KVV PdF OU, 2001. ISBN 80-85091-53-4.LASOTOVÁ, D. Mezi slovem a obrazem. In: Sborník Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. Ostrava : PdF OU, 1999. ISBN bez ISBN.LASOTOVÁ, D. Poznámky k tématu vnímání a interpretace výtvarného díla. In: Sborník Pozitivní podmínky a bariéry v pregraduální přípravě posluchačů oboru učitelství primární školy na katedrách výtvarné výchovy. Ostrava, 1998. ISBN bez ISBN.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence uplatňuje v tvorbě a tvůrčí seberealizaci ve spolupráci s druhými lidmi.Přitom:- průběžně plní tvůrčí, konstruktivní, výtvarně-didaktické úkoly se zaměřením na jejich expresivní, estetické, komunikační a jiné charakteristiky, možnosti a zpětnovazebné sociální-kulturní účinky;- nad obsahy a formami výtvarně-didaktických problémů přemýšlí s vazbou na předcházející tvůrčí zkušenost, na její spojitosti s poznávacím, prožitkovým, volním, motivačním a jiným osobnostním zázemím s centrálním důrazem na tvůrčí zážitek ze setkání s hodnotami přírody a vizuální výtvarné kultury; - předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - studuje klíčové pojmy spojené s historií vizuální kultury; - zpracuje písemnou přípravu na výtvarné setkání s dětmi a pokusí se ji ověřit v reálných vzdělávacích podmínkách prvního stupně základního vzdělávání aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.