Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dítě a výtvarný svět A (KVV / 55VSA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 55VSA - Dítě a výtvarný svět A, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět připravuje studenta na dovršení profesních kompetencí učitele výtvarné výchovy v primární škole. Zaměřuje se na profesní schopnost spontánně - intuitivně, vědomě reflexivně přetransformovat své získané výtvarné zkušenosti, dovednosti a vědomosti do roviny psychodidaktické a její lidské, diagnostické, projektivní, realizační, reflektivní roviny.Obsah předmětu napomáhá dosahování předpokládaných kompetencí následujícím obsahem a formulovanými požadavky na znalost si studentů:I. Výtvarná výchova v perspektivě životní cesty žáka raného a středního školního věku1. Charakteristika humanistického pojetí výtvarné výchovy v primární škole, člověk - dítě jako středová hodnota zvnitřňujícího pojetí vyučování výtvarné výchovy; zvnitřňujícího pojetí primární školy vůbec;2. Dílčí cíle výtvarné výchovy - jako vytýčené kvality rozvoje potencialit vnitřních proměn žáků ve vztahu k sobě, ke kultuře, k výtvarnému světu mimouměleckému i uměleckému; k životu jako hodnotě všech hodnot, k přírodě jako primární podmínce života na Zemi;3. Pohyb poznávací, prožitkové a sociální zkušenosti dítěte ve výtvarné výchově jako jedné ze základních charakteristik neantropocentrického pojetí vyučovacího předmětu.II. Vědomí jako centrum dětské zkušenosti ve výtvarné výchově, jeho kontinuita s nevědomím1. Výtvarný zážitek jako reakce na setkání s hodnotou; radost jako zvláštní druh zážitku dětí ve výtvarné seberealizaci, potřeba jejího sdílení učitelem;2. Rozvoj citlivého výtvarného vnímání dítěte, prameny, podmínky a možnosti rozvoje tohoto vnímání a prožívání ve vztahu výtvarným hodnotám světa;3. Rozvoj imaginativních aktivit ve výtvarné výchově v primární škole s důrazem na výtvarnou představivost a fantazii;4. Výtvarná tvořivost jako nejvyšší kvalita lidského myšlení, jedna z dimenzí výtvarné pedagogiky, zvláštnosti vývojových stádií kreativity, mezi kreativitou a antikreativitou ve výtvarné výchově;5. K problematice uchopování pojmů ve výtvarné výchově v primární škole, pojmy a jejich obsahy, vztah pojmu a zkušeností dítěte.III. Lidskost a profesionalita učitele ve výtvarné výchově1. Role učitele výtvarné výchovy v primární škole (psychodidaktická rovina, humánní, oborová a didaktická dimenze), problematika zvnitřnění této role (charakteristika složek osobní identity žáka a učitele; vztah lidské podstaty a požadavků na chování, jednání a rozhodování učitele ve výtvarné výchově);2. Osobní pojetí výuky ve výtvarné výchově, úloha sebepojetí učitele při projektování, realizaci a reflexi výuky výtvarné výchovy;IV. Reflexe rozvoje žáka ve vztahu k jeho výtvarnému projevu3. Dětský výtvarný projev, zákonitosti a znaky jeho vývoje; antropologické základy výtvarného projevu; funkce symbolických forem v dětském výtvarném projevu; archetyp, mýtus, pohádka ve vztahu k dětské výtvarné práci;4. Výtvarná typologie a její uplatnění u žáků primární školy;5. Dětský výtvarný projev v psychodiagnostice a arteterapii;V. Názory na vyučování kreslení a výtvarné výchovy v českých zemích od 17. století po současnost, nezbytnost informovanosti učitele o jejich vývoji při volbě osobního pojetí vyučování1. Klasikové teorie dětského výtvarného projevu a jejich přínos vědění učitele výtvarné výchovy v primární škole; znalost historie kreslení a výtvarné výchovy v dějinách českého školství.; významné osobnosti české výtvarné pedagogiky; Ladislav Švarc jako představitel reformních (lidsky centrovaných tendencí) v dějinách kreslení a výtvarné výchovy v Čechách;2. Charakteristika současných programových linií v české výtvarné výchově, jejich možná interpretace na principech humanistického a zvnitřňujícícho pojetí předmětu.VI. Otázky, konflikty, cesty1. Osnovy ANO či NE? - k současné polemice nad osnovami výtvarné výchovy z hlediska osobního pojetí vyučování; charakteristika učebních plánů a současné podoby učebních osnov, rozprava nad některou z nejnovějších verzí osnov výtvarné výchovy základní školy, osnov obecné školy a nár

Literatura

KOMENSKÝ, J. Cesta světla. Praha, 1992. SLAVÍK, J. Dialog ve výtvarném zážitku, zážitek ve výtvarném dialogu. 1999. SZTABLOVÁ, D. Dosahování učitelské způsobilosti k vyučování výtvarné výchovy jako jedna z cest ke specifickému vědění učitele primární školy. In Univerzitní vzdělání učitelů primární školy na přelomu století : sborník vybraných referátů z vědecké konference. Praha : UK PdF, 1999. ISBN 80-86039-76-5.SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody v praxi. Praha: Portál, s.r.o., 1999. ISBN 80-7178-262-9.SPILKOVÁ, V. Jakou školu potřebujeme?. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-2-3.SZTABLOVÁ, D. Jen nepřestat snít. SZTABLOVÁ, D. K některým otázkám pedagogické praxe posluchačů oboru učitelství primární školy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 1997. ISBN 80-7042-121-5.SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově : Artefiletika. Praha : Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7184-437-3.SZTABLOVÁ, D. Otázky a konflikty nad rolí učitele výtvarné výchovy v primární škole. In Pedagogické vědy : sborník prací Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Ostrava: PdF OU, 1997. ISBN 80-7042-137-1.VANČÁT, J. Proč potřebujeme VV?. Estetická výchova, roč. 32, 1992-1993, č. 4, 1992. SZTABLOVÁ, D. Specifické otázky v systémovém a rozvíjejícím pojetí přípravy budoucích učitelů na roli učitele výtvarné výchovy v primární škole. In Sborník referátů z mezinárodního sympozia 29. 9. 1998. Ostrava : Ostravská univerzita PdF, 1999. ISBN 80-7042-160-6.PROKOP, J. Škola jako sociální útvar. Praha: UK PdF, 1996. ISBN 80-86039-01-3.ŠAMŠULA, P. Výtvarná výchova - specifická a nezastupitelná součást výchovně vzdělávacích koncepcí (Jakých ?). 2000. ZHOŘ, I. Výtvarná výchova v projektech I - pracovní sešit 6. - 7. ročník. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 1995. ISBN 80-85808-30-7.ZHOŘ, I. Výtvarná výchova v projektech II - pracovní sešit pro 8. - 9. ročník. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 1996. ISBN 80-85808-35-8.

Požadavky

Pravidelná účast na tvůrčích dílnách v jedntolivých cvičeních*Písemná příprava na setkání dětí ve světě výtvarných činností a výtvarných kulturních hodnot

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.