Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychodidakt. výtvarné výchovy 3 s praxí (KVV / 5PSV3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 5PSV3 - Psychodidakt. výtvarné výchovy 3 s praxí, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Praktické (zkušenostní) a teoretické znalosti studentů, specifické i obecné schopnosti a dovednosti jsou v zážitkovém poli kurzu rozvíjeny prostřednictvím recepce výtvarně-estetických a psychologicko-pedagogických otázek vzdělávacího prostředí školy se zaměřením na výtvarnou seberealizaci dětí mladšího školního věku. Kompetence studentů jsou rozvíjeny v oblasti problematiky:1. Projekt ve výtvarné výchově jako završující koncepce a kvalita myšlení, prožívání a usilování žáků a pedagogického myšlení učitele. Pro a proti projektům ve výtvarné výchově na 1. stupni základního vzdělávání;2.- 3. Uplatnění výtvarných řad a projektů v humanistickém pojetí předmětu;4.-5. Stanovení cílových kategorií a kvalit projektu, formulace završujícího výtvarného úkolu, přípravná a realizační fáze jeho řešení;6. Integrace výtvarně psychologických aspektů projektu ve výtvarné výchově a jejich uplatnění v přípravě projektu;7.-8. Integrace výtvarně pedagogických aspektů ve výtvarné výchově a jejich uplatnění v přípravě projektu;9.-10. Integrace výtvarně didaktických aspektů v projektu a jejich uplatněnív přípravě projektu;11.-12. Výtvarné činnosti jako jeden z integrujících faktorů výtvarného projektu a jejich uplatnění v přípravě projektu;13. Výtvarná komunikace a výtvarně estetické informace a hodnota ve výtvarném projektu na 1. stupni základního vzdělávání.

Získané způsobilosti

Budoucí učitel prvního stupně základního vzdělávání svoji psychodidaktickou kompetenci rozvíjí poznáváním, prožíváním, usilováním prostřednictvím recepce (tj. vnímání, vysvětlování a hodnocení) expresivních a estetických hodnot přírody, vizuální kultury, potřeb a hodnot vzdělávacího prostředí prvního stupně základního vzdělávání. Své profesní kompetence uplatňuje v tvorbě a tvůrčí seberealizaci ve spolupráci s druhými lidmi.V rámci poznávacích činností: -vnímá, hledá, objevuje, rozpoznává, diagnostikuje vztah vizuálně obrazového vyjádření a osobnosti dítěte předškolního věku; -prezentuje a obhajuje míru svého rozumění a pochopení vztahu role žáka a učitele na prvním stupni základního vzdělávání na poli poznávacích, komunikativních, hodnotově-orientačních a přetvářecích činností a prožitků doprovázejících výtvarné činností a výtvarnou seberealizaci dětí v mateřské škole;-objasňuje, obhajuje, zdůvodňuje vzdělávací principy, speciální i obecné vzdělávací prostředky, roli vnímatele a interpreta (dítěte a učitele) při vizuální komunikaci se světem přírody a vizuální kultury; -vysvětluje rozumění psychodidaktickým otázkám vzdělávacích situací a možnostem jejich přípravy v tematických projektech;-konstruktivně studuje obsahy klíčových psychodidaktických pojmů se vztahem k možným individuálním a skupinovým zážitkům dětí při výtvarné seberealizaci.Poznané prožívá, reflektuje, pokouší se verbalizovat a diskutovat.Vnitřní integrací kompetencí vrůstá do dílčí role učitele výtvarné výchovy, tím do celistvé role učitele na prvním stupni základního vzdělávání.

Literatura

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : PdF UK, 1991. ISBN 80-7066-368-5.SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody v praxi. Praha: Portál, s.r.o., 1999. ISBN 80-7178-262-9.SZTABLOVÁ, D. K některým otázkám pedagogické praxe posluchačů oboru učitelství primární školy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 1997. ISBN 80-7042-121-5.SLAVÍK, J. Kapitoly z výtvarné výchovy I (bez ISBN). Praha : KVV PdF UK, 1993. SLAVÍK, J. Kapitoly z výtvarné výchovy II (bez ISBN). Praha : KVV PdF UK, 1994. CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha : Aventinum, 1992. ISBN 80-85277-79-4.CIKÁNOVÁ, K. Malujte si s námi. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-85277-84-0.ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1995. ISBN 80-238-3744-3.CIKÁNOVÁ, K. Objevujte s námi textil. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-85-9.CIKÁNOVÁ, K. Objevujte s námi tvar. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-7151-732-1.Slavík, J. Od výrazu k dialogu - Artefiletika. Praha : PdF UK, 1997. ISBN 80-7184-437-3.ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1999. ISBN 80-902267-3-6.HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve VV I. (bez ISBN). Praha: PdF UK, 1994. HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve VV II. (bez ISBN). Praha: PdF UK, 1995. ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.CIKÁNOVÁ, K. Tužkou, štětcem nebo myší. Praha : Aventinum, 1998. ISBN 80-7151-031-9.DVOŘÁKOVÁ, H. Výtvarná výchova na prvním stupni I. Pracovní sešit pro 1. a 3. ročník. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 1996. ISBN 80-7068-066-0.SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování. Praha : Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-016-1.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence uplatňuje v tvorbě a tvůrčí seberealizaci ve spolupráci s druhými lidmi.Přitom:- průběžně plní tvůrčí, konstruktivní, výtvarně-didaktické úkoly se zaměřením na jejich expresivní, estetické, komunikační a jiné charakteristiky, možnosti a zpětnovazebné sociální-kulturní účinky;- nad obsahy a formami výtvarně-didaktických problémů přemýšlí s vazbou na předcházející tvůrčí zkušenost, na její spojitosti s poznávacím, prožitkovým, volním, motivačním a jiným osobnostním zázemím s centrálním důrazem na tvůrčí zážitek ze setkání s hodnotami přírody a vizuální výtvarné kultury; - předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - studuje klíčové pojmy spojené s historií vizuální kultury; - zpracuje písemnou přípravu na výtvarné setkání s dětmi a pokusí se ji ověřit v reálných vzdělávacích podmínkách prvního stupně základního vzdělávání aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Milan Cieslar, PhD.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.