Předmět Svět výtvarné kultury 3 (KVV / 5SVK3)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 5SVK3 - Svět výtvarné kultury 3, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Praktické (zkušenostní) a teoretické znalosti, specifické i obecné schopnosti a dovednosti studentů jsou v kurzu rozvíjeny prostřednictvím výtvarně-estetické recepce, výtvarně-estetické a výrazové tvorby (produkce) s důrazem na rozvoj výtvarné citlivosti, představivosti, výtvarného myšlení a vyjadřování v prostorové tvorbě. Kulturní a sociální hodnoty výtvarných činností (hry, experimenty, etudy, akce s prostorem a v prostoru, zobrazování viděného a vizualizovaného v prostorové tvorbě - modelováním, tvarováním, konstruováním) jsou vnímány a chápány jako prostředky obohacující specifické i obecné psychodidaktické kompetence budoucího učitele dětí mladšího školního věku.Základní rozvíjenou kategorií kompetencí studentů v prostorovém cítění a prožívání prostoru je rozvoj:1. - 3. schopnosti vnímat prostor jako základní výrazový vyjadřovací prvek a objevovat jeho podoby v dějinách výtvarné kultury;4. - 6. schopnosti pojmenovat problematiku plastické a prostorové tvorby; objevovat vlastnosti materiálu (papír, hlína, plast), výtvarné hry; nacházet jejich podoby a uplatnění ve výtvarné kultuře;7. - 10. schopnosti a dovednosti plastického výtvarného konstruování; nacházet jeho kontexty ve výtvarné kultuře.11. - 13. Zvolenými kompozičními etudami zjišťovat možnosti uplatnění výtvarných materiálů a technik v prostorové tvorbě na 1. stupni základního vzdělávání.
Získané způsobilosti
Budoucí učitel prvního stupně základního vzdělávání rozvíjí svoji psychodidaktickou kompetenci poznáváním, prožíváním, usilováním v recepci (tj. ve vnímání, vysvětlování a hodnocení) expresivních a estetických hodnot přírody ve spojitosti s hodnotami vizuální kultury (s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy). Své profesní kompetence uplatňuje v tvorbě a tvůrčí seberealizaci ve spolupráci s druhými lidmi.V rámci poznávacích činností: -vnímá, hledá, rozpoznává, objevuje, volí, zkoumá, kombinuje, uplatňuje, ověřuje vizuální prostředky k vizuálnímu vyjádření obrazů v plošné vizuální formě pří výtvarných činnostech v prostorové a časopostorové vizuální tvorbě. -v rámci individuální a skupinové sociálně poznávací rozpravy svá autorská prostorová a časoprostorová vyjádření prezentuje; -objasňuje,obhajuje, zdůvodňuje: použití prostředků zvolených vizuálních znakových systémů při prostorové a časopostorové vizuální tvorbě. - přemýšlí nad zdroji vlastní tvorby, uvádí, porovnává a zdůvodňuje její obsahy a formy;- vysvětluje předporozumění vizuálním obrazům (včetně prostorových objektů) vlastním nebo druhých lidí a převádí je do poučené pojmové roviny ;- prožívá, reflektuje a pokouší se verbalizovat prožitky, které doprovázejí zážitkové pole výtvarné seberealizace studenta.- zpracuje krátkou písemnou seminární práci (rozsah 2 -3 strany) k problematice prostorové nebo časoprostorové výtvarné formě ve výtvarné kultuře;Poznané prožívá, reflektuje a pokouší se verbalizovat prožitky, které doprovázejí zážitkové pole výtvarné seberealizace studenta.Vnitřní integrací kompetencí vrůstá do dílčí role učitele výtvarné výchovy, tím do celistvé role učitele na prvním stupni základního vzdělávání. (Zpracovala D. Sztablová)
Literatura
ŠETLÍK, J. Cesty po ateliérech. Praha : Torst, 1996. ISBN 80-85639-89-0.KYBALOVÁ, J. Kamenina v Čechách a na Moravě. Praha : Panorama, 1993. ISBN 80-7038-199-X.ŠTULEROVÁ, M. Keramika jako záluba. Bratislava : VTEL, 1987. ADAMCOVÁ, M. Keramika pro malé i velké. Olomouc : FIN, 1994. ISBN 80-85572-67-2.LANDSFELD, H. Lidové hrnčířství a džbánkařství. Praha:Orbis, 1950. CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Jinočany : H+H, 1994. ISBN 80-85787-81-4.Volavka, V. O soše. Praha : SNKL, 1959. BATALA, O. Svět z hlíny. Praha : SPN, 1973. RADA, P. Techniky keramiky. Praha, 1990. ISBN 80-85277-47-6.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Praha : Odeon, 1985.
Požadavky
V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- průběžně plní zadané výtvarně tvůrčí úkoly se zaměřením na expresivní, estetické, zobrazovací a jiné možnosti a účinky prostorové a časoprostorové tvorby (hra a experimentace s výtvarnými prostředky vhodnými k prostorové a časoprostorové tvorbě aj.); - na základě autentické tvůrčí zkušeností a v rámci výše uvedených kompetencí začíná přemýšlet nad problémem rozvoje kompetencí dítěte prvního stupně základního vzdělávání ve vizuálním vyjadřování v prostoru;- předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - studuje klíčové pojmy vizuální kultury a výtvarné technologie spojených s prostorovou a časoprostorovou formou;- zpracuje krátkou písemnou seminární práci (rozsah 2 -3 strany) k problematice prostorové nebo časoprostorové výtvarné formě ve výtvarné kultuře nebo ve tvorbě dětí.
Garant
PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Milan Cieslar, PhD.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.