Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Svět výtvarné kultury 2 (KVV / 5VEK2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / 5VEK2 - Svět výtvarné kultury 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Praktické (zkušenostní) a teoretické znalosti studentů, specifické i obecné schopnosti a dovednosti jsou v zážitkovém poli kurzu rozvíjeny prostřednictvím výtvarně-estetické recepce, výtvarně-estetické a výrazové tvorby (produkce)s důrazem na rozvoj výtvarné citlivosti, představivosti, výtvarného myšlení a vyjadřování v malbě.Předpoklady studentů jsou rozvíjeny v rámci cílů tematického plánu:Zaměřuje se na:1. Rozvoj schopností objevovat výrazové možnosti barvy. (Barvy ve světě mimoměleckém i uměleckém, jejich vnímání a prožívání).2. Rozvoj dovednosti vnímat barvu jako jeden ze základních prvků výtvarné řeči, barvy přírody a pravěké kultury.3. Rozvoj znalostí o fyzikální, fyziologické, psychologické a malířském pojetí barvy ve výtvarné kultuře starověku a novověku.4. Rozvoj dovednosti experimentovat s barvou, objevovat výrazové možnosti barvy - základní. Barva ve výtvarném umění 20. století. Uplatňování výrazové vlastností barvy v dětském výtvarném projevu.5. Rozvoj dovednosti experimentovat s barvou, objevovat výrazové možnosti barvy potrojné. Výtvarné a sociální obrazy, jejich promluvy v historii i v současném světě.6. Dovednost užívat znalostí spojených s barevnou kompozicí a jejími zákonitostmi. Výtvarná kultura jako pole poznání lidského myšlení7. Rozvoj zkušeností a dovedností a barevného přepisu skutečnosti - malba zátiší, přírodnin, krajiny ze základních elementů a jejich obrazy ve výtvarné kultuře.8.- 10. Materiály a nástroje při práci s barvou. Věci a jejich ztvárňování v dětském výtvarném projevu.11. - 13. Exprese v barevném vyjádření dítěte a její význam v sociálním zázemí výtvarné práce s dětmi. Exprese v dějinách výtvarného vyjadřování v barvě.

Získané způsobilosti

Budoucí učitel prvního stupně základního vzdělávání rozvíjí svoji psychodidaktickou kompetenci poznáváním, prožíváním, usilováním v recepci (tj. ve vnímání, vysvětlování a hodnocení) expresivních a estetických hodnot přírody ve spojitosti s hodnotami vizuální kultury (s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy). Své profesní kompetence uplatňuje v tvorbě a tvůrčí seberealizaci ve spolupráci s druhými lidmi.V rámci poznávacích činností: vnímá, hledá, rozpoznává, objevuje, volí, zkoumá, kombinuje, uplatňuje, ověřuje vizuální prostředky k vizuálnímu vyjádření obrazů v plošné vizuální formě pří výtvarných činnostech s barvou; -v rámci individuální a skupinové sociálně poznávací rozpravy svá autorská plošná vyjádření v barvě prezentuje; -objasňuje,obhajuje, zdůvodňuje: použití prostředků zvolených vizuálních znakových systémů při tvorbě s barvou-přemýšlí nad zdroji vlastní tvorby, uvádí, porovnává a zdůvodňuje její obsahy a formy- vysvětluje předporozumění vizuálním obrazům (jejich barevným řešením) vlastním nebo druhých lidí a převádí je do poučené pojmové roviny ;Poznané prožívá, reflektuje a pokouší se verbalizovat prožitky, které doprovázejí zážitkové pole výtvarné seberealizace studenta.Vnitřní integrací kompetencí vrůstá do dílčí role učitele výtvarné výchovy, tím do celistvé role učitele na prvním stupni základního vzdělávání. (Zpracovala D. Sztablová)

Literatura

FRIELING, H. Človek, farba, priestor. Bratislava : Alfa, 1972. TOROŇ, J. Materiály a praktická technologie. Praha, 1984. LAMAČ, M. Myšlenky moderních malířů: od Cézanna po Dalího. Praha : Odeon, 1989. ISBN 80-207-0087-0.HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha : Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.TEISSIG, K. Technika kresby. Praha : Aventinum, 1999. ISBN 80-85277-49-2.SLÁNSKÝ, B. Technika malby I. Praha, 1953. SLÁNSKÝ, B. Technika v malířské tvorbě. Praha : SNTL, 1976. LOSOS, L. Techniky malby. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-85277-03-4.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Praha : Ars, 1985. CHALUPECKÝ, J. Umění dnes. Praha, 1966.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- průběžně plní zadané výtvarně tvůrčí úkoly se zaměřením na expresivní, impresivní, dekorativní, estetické, prostorové, zobrazovací a jiné možnosti a účinky barvy ve vizuální výtvarné kompozici s vazbou na obsah výtvarného problému, který autenticky řeší, na jeho poznávací, prožitkové, volní a jiné osobnostní zázemí s centrálním důrazem na autentickou výtvarnou zkušenost s barvou; - na základě vlastních zkušeností a v rámci výše uvedených kompetencí začíná přemýšlet nad problémem rozvoje kompetencí dítěte předškolního věku ve vizuálním vyjadřování barvou;- připraví verbální a obrazovou prezentaci své tvorby (hra a experimentace s barvou, malba aj.) - předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - studuje klíčové pojmy vizuální kultury a výtvarné technologie spojených s barvou; - zpracuje krátkou písemnou seminární práci (rozsah 3 strany) k problematice plošné výtvarné formy s vazbou na problematiku barvy ve výtvarné kultuře nebo ve tvorbě dětí.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Milan Cieslar, PhD.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.