Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výtvarná výchova 2 (KVV / BVV2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / BVV2 - Výtvarná výchova 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Výtvarné zkušenosti, dovednosti a teoretické znalosti studentů jsou v integraci s ostatními oblastmi obecné psychodidaktické kompetence studentů rozvíjeny v rámci cílů a obsahu následujícího tematického plánu:Sledují:1. Rozvoj schopností objevovat výrazové možnosti barvy. (Svět, jak ho vnímám);2. Rozvoj dovednosti vnímat barvu jako jeden ze základních prvků výtvarné řeči;3. Rozvoj znalostí o fyzikální, fyziologické, psychologické a malířském pojetí barvy ;4. -5. Rozvoj dovednosti experimentovat s barvou, objevovat výrazové možnosti barvy - základní.Uplatňovat výrazové vlastností barvy v dětském výtvarném projevu;6. Rozvoj dovednosti experimentovat s barvou, objevovat výrazové možnosti barvy potrojné;7. Dovednost užívat znalostí spojených s barevnou kompozicí a jejími zákonitostmi;8. Rozvoj zkušeností a dovedností a barevného přepisu skutečnosti - malba zátiší, přírodnin, krajiny ze základních elementů;9. - 10. Materiály a nástroje při práci s barvou. Věci a jejich ztvárňování v dětském výtvarném projevu;11. - 12. Exprese v barevném vyjádření dítěte a její význam v sociálním zázemí výtvarné práce s dětmi;13. Malba v dějinách 14. - 20. století.

Získané způsobilosti

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí budoucí učitel mateřské školy poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních, případně estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- vnímá, hledá, rozpoznává, objevuje, volí, zkoumá, kombinuje, uplatňuje, ověřuje vizuální prostředky k vizuálnímu vyjádření obrazů v plošné vizuální formě pří výtvarných činnostech s barvou; - v rámci individuální a skupinové sociálně poznávací rozpravy svá autorská plošná vyjádření v barvě prezentuje; - objasňuje, obhajuje, zdůvodňuje: použití prostředků zvolených vizuálních znakových systémů při tvorbě s barvou;- přemýšlí nad zdroji vlastní tvorby, uvádí, porovnává a zdůvodňuje její obsahy a formy;- vysvětluje předporozumění vizuálním obrazům (jejich barevným řešením) vlastním nebo druhých lidí a převádí je do poučené pojmové roviny;- prožívá, reflektuje a pokouší se verbalizovat prožitky, které doprovázejí zážitkové pole výtvarné seberealizace studenta.

Literatura

FRIELING, H. Človek, farba, priestor. Bratislava : Alfa, 1972. ARENDTOVÁ, H. Krize kultury. Praha, 1994. ISBN 80-204-0424-4.LAMAČ, V. Myšlenky moderních malířů. Praha : Odeon, 1989. ISBN 80-207-0087-0.HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha : Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.SLÁNSKÝ, B. Technika malby 1. a 2. díl. Praha, SNKL, 1953. SLÁNSKÝ, B. Technika v malířské tvorbě. Praha : SNTL, 1976. LOSOS, L. Techniky malby. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-85277-03-4.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Praha : Odeon, 1984.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- průběžně plní zadané výtvarně tvůrčí úkoly se zaměřením na expresivní, impresivní, dekorativní, estetické, prostorové, zobrazovací a jiné možnosti a účinky barvy ve vizuální výtvarné kompozici s vazbou na obsah výtvarného problému, který řeší, na jeho poznávací, prožitkové, volní a jiné osobnostní zázemí s centrálním důrazem na autentickou výtvarnou zkušenost s barvou; - na základě vlastních zkušeností a v rámci výše uvedených kompetencí začíná přemýšlet nad problémem rozvoje kompetencí dítěte předškolního věku ve vizuálním vyjadřování barvou;- připraví verbální a obrazovou prezentaci své tvorby (hra a experimentace s barvou, malba aj.); - předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - studuje klíčové pojmy vizuální kultury a výtvarné technologie spojených s barvou; - zpracuje krátkou písemnou seminární práci (rozsah 2 - 3 strany) k problematice plošné výtvarné formy s vazbou na problematiku barvy ve výtvarné kultuře nebo ve tvorbě dětí.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.