Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výtvarná výchova s didaktikou 5 (KVV / BVV5)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / BVV5 - Výtvarná výchova s didaktikou 5, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Výtvarné zkušenosti, dovednosti a teoretické znalosti studentů jsou v integraci s ostatními oblastmi obecné psychodidaktické kompetence studentů rozvíjeny v rámci cílů a obsahu následujícího tematického plánu:Otázky ke zkoušce z didaktiky výtvarné výchovy:Výtvarná výchova jako hodnota1. Charakteristika humanistického pojetí výtvarné výchovy v mateřské škole*Dílčí cíle výtvarné výchovy - jako vytýčené hodnoty rozvoje potencialit dětí ve vztahu ke světu a jeho hodnotám, včetně hodnot výtvarných.2.- 3. Dětská zkušenost a její prameny*Rozvoj citlivého výtvarného vnímání dětí, podmínky a možnosti rozvoje smyslového vnímání a prožívání výtvarných hodnot světa.*Rozvoj imaginativních aktivit ve výtvarné výchově v mateřské škole s důrazem na výtvarnou představivost a fantazii.* Výtvarná tvořivost dětí předškolního věku a její zvláštnosti.4.- 5. Interakce a komunikace ve výtvarné výchově*Učitel mateřské školy a jeho role ve výtvarné výchově.*Osobní pojetí výuky, úloha sebepojetí učitele při projektování, realizaci a reflexi výuky výtvarné výchovy.6. Reflexe rozvoje dítěte ve vztahu k jeho výtvarnému projevu*Dětský výtvarný projev, zákonitosti a znaky jeho vývoje; antropologické základy výtvarného projevu; funkce symbolických forem v dětském výtvarném projevu; archetyp, mýtus, pohádka ve vztahu k dětské výtvarné práci.*Výtvarná typologie a její uplatnění v mateřské škole.7.- 8. Názory na vyučování kreslení a výtvarné výchovy v českých zemích od 17. století po současnost, nezbytnost informovanosti učitele o jejich vývoji při volbě osobního pojetí vyučování*Historie kreslení a výtvarné výchovy v dějinách českého školství.Významné osobnosti české výtvarné pedagogiky, Ladislav Švarc jako představitel reformních (lidsky centrovaných tendencí) v dějinách kreslení a výtvarné výchovy v Čechách.*Charakteristika některých současných programových linií v české výtvarné výchově a jejich vztah k humanistickému pojetí výtvarné výchovy.9.- 10. Projektování ve výtvarné výchově v mateřské škole*Charakteristika cest přípravy vzdělávacích projektů jejich skladby a vazeb; rozprava nad nejnovější podobou osnov výtvarné výchovy v mateřské škole.*Kvality prožitkového pole a jeho podmínky při výtvarných setkáních učitele s dětmi v mateřské škole.*Příprava učitele na vyučování jako projekt rozvoje potencialit dětí. (Funkční vazby a hodnoty přípravy; cíle, úkoly námětu, strategie, hodnocení).*Námět a úkol jako zdroj a podnět k rozvoji schopností, motivů a postojů dětí ve výtvarné výchově.*Problém motivace ve výtvarné seberealizaci dětí.*Problematika hodnocení výtvarného projevu dětí předškolního věku.11. Výtvarný svět a jeho objevování*Přetvářecí, poznávací, hodnotově orientační a komunikativní činnosti ve výtvarné výchově.*Výtvarný jazyk, výtvarné prostředky a činnosti s nimi.*Explorační činnosti (hra, experimentace, etuda) s barvou.*Explorační činnosti s tvarem, prostorem, strukturou.12.- 13. Výtvarná kultura jako součást obsahu výuky v mateřské škole*Výtvarná kultura jako hodnota a součást osobní kultury člověka (možnosti jeho rozvoje v mateřské škole - dílna)Úvod do problematiky výtvarné komunikace.*Otázky přípravy uměleckému zážitku dítěte předškolního věku.*Estetické poznání a chápání ilustrace dětských knih.*Otázky přípravy výtvarně esetického zážitku dětí v mateřské škole.7. - *Umění, výtvarné umění, umělecké druhy a žánry - základní orientace v pojmech a jejich obsahu (dílna) a možnosti jejich objevování s dětmi v mateřské škole.*Možnosti výtvarné komunikace v podmínkách každodenních činností v mateřské škole, galerijní animace a jejich obsah vazeb výtvarného umění a výtvarné výchovy v primární škole (dílna).

Získané způsobilosti

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních, případně estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom v rámci jednotlivých cvičení v individuální a skupinové sociálně poznávací rozpravě konstruktivně :- vnímá, hledá, objevuje, rozpoznává, diagnostikuje vztah vizuálně obrazového vyjádření a osobnosti dítěte předškolního věku; - prezentuje a obhajuje míru svého rozumění a pochopení vztahu role žáka a učitele v mateřské škole na poli poznávacích, komunikativních, hodnotově-orientačních a přetvářecích činností a prožitků doprovázejících výtvarné činností a výtvarnou seberealizaci dětí v mateřské škole;- objasňuje, obhajuje, zdůvodňuje vzdělávací principy, speciální i obecné vzdělávací prostředky, roli vnímatele a interpreta (dítěte a učitele) při vizuální komunikaci se světem přírody a vizuální kultury; -vysvětluje rozumění psychodidaktickým otázkám vzdělávacích situací a možnostem jejich přípravy v tematických projektech;-konstruktivně studuje obsahy klíčových psychodidaktických pojmů se vztahem k možným individuálním a skupinovým zážitkům dětí při výtvarné seberealizaci;- prožívá, reflektuje a pokouší se verbalizovat prožitky, které doprovázejí zážitkové pole výtvarné seberealizace studenta.

Literatura

JŮVA, V. Estetická výchova. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-12-5.PIKE, G. et. SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.ADAMEC, J., ŠAMŠULA, P. Průvodce výtvarným uměním I. II. Praha : Práce, 1995. ISBN 80-208-0359-9.ŠAMŠULA, P., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-2080008-5.BLÁHA, J., SLAVÍK, J . Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.KULKA, T. Umění a kýč. Praha : Torst, 1994. ISBN 80-85639-17-3.ŠLÉDR, J. Základní otázky psychologie umění. Praha: UK, 1988. ISBN 80-208-0386-6.JŮZL, M. Základy estetiky. Praha : S M, 1992. ISBN 80-9000969-7.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- průběžně plní tvůrčí, konstruktivní, výtvarně-didaktické úkoly se zaměřením na jejich expresivní, estetické, komunikační a jiné charakteristiky, možnosti a zpětnovazebné sociálně-kulturní účinky;- nad obsahy a formami výtvarně-didaktických problémů přemýšlí s vazbou na předcházející tvůrčí zkušenost, na její spojitosti s poznávacím, prožitkovým, volním, motivačním a jiným osobnostním zázemím s centrálním důrazem na tvůrčí zážitek ze setkání s hodnotami přírody a vizuální výtvarné kultury; - předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - studuje klíčové pojmy spojené s historií vizuální kultury; - zpracuje písemnou přípravu na výtvarné setkání s dětmi a pokusí se ji ověřit v reálných vzdělávacích podmínkách mateřské školy aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.