Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie a didaktika výtvarné výchovy I. (KVV / JDID1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / JDID1 - Teorie a didaktika výtvarné výchovy I., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Profesní zkušenosti, dovednosti a znalosti studentů jsou rozvíjeny v programu 1. - 13. lekce předmětu:Souhrnný rámec předmětu:VÝTVARNÁ VÝCHOVA (VÝTVARNÝ VZDĚLÁVACÍ OBOR) JAKO KULTURNÍ HODNOTA, JAKO PROSTŘEDEK PSYCHOSOCIÁLNÍHO A KULTURNÍHO ROZVOJE ŽÁKA RANÉHO, STŘEDNÍHO A STARŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU - PUBESCENTA, ADOLESCENTA, DOSPĚLÉHO ČLOVĚKA1. - 3. LEKCECHARAKTERISTIKA SOUČASNÝCH POJETÍ VZDĚLÁVACÍHO OBORU VÝTVARNÁ VÝCHOVA A VÝTVARNÝ OBOR V SOUČASNÉ ČESKÉ ŠKOLE:1. Shrnující, konfrontační, mnohakontextové hledání středových hodnot předmětu, jeho smyslu, cílů (završujících i dílčích), obsahu, prostředků a jejich kontextů v odkazech na odborné teoretické prameny; charakteristika vztahu vzdělávacího oboru Výtvarná výchova a Výtvarný obor a psychologie, filozofie, kulturní antropologie, dějin výtvarné kultury; teorie výtvarné výchovy - srovnávání základní orientace v literatuře, rozumění jejího obsahu, chápání souvislostí v kontextech teoretických znalostí studenta.2. Cíle a principy artefiletického pojetí výtvarné výchovy - jako pilíře náhledu na souvislosti cílů výtvarného vzdělávacího oboru a zvnitřňujícího pojetí profesní přípravy studentů oboru Výtvarná výchova pro střední školy a základní umělecké školy ve vzdělávání.3. Charakteristiky pojetí výtvarné výchovy v České republice 80. a 90. léta 20. století do počátku 21.4.- 8. LEKCEVÝTVARNÁ A NEJEN VÝTVARNÁ ZKUŠENOST, JEJÍ OBSAHY A KVALITY ZÍSKANÉ A ROZVÍJENÉ NA POLI ZÁŽITKU VE SVĚTĚ PŘÍRODY, (NEJEN VÝTVARNÉ) KULTURY A JEJICH HODNOT; OD INDIVIDUÁLNÍCH PREKONCEPTŮ PROBLÉMŮ K JEJICH STUDIU V ODBORNÝCH TEXTECH4. Výtvarný zážitek jako reakce na setkání s hodnotou. Radost jako zvláštní druh či součást zážitku ve výtvarném vzdělávání na střední škole a na základní umělecké škole.5. Zkušenost a zkušenostní učení jako klíčové kategorie života, učení a zrání. Vztah rozumění a pochopení ve světě hodnot výtvarného vzdělávání na střední škole a na základní umělecké škole.6. Rozvoj citlivého výtvarného vnímání člověka - dítěte předškolního, mladšího a staršího školního věku, pubescentů, adolescentů, dospělého věku.7. Rozvoj imaginativních aktivit ve vizuální tvorbě dítěte předškolního, mladšího a staršího školního věku, pubescentů, adolescentů, dospělého věku. Výtvarná tvořivost jako nejvyšší kvalita lidského myšlení.8. Intuice a projekce ve výtvarné a pedagogické tvorbě jako složitý intelektuální proces a jejich hodnoty. (Integrace implicitních zkušeností a explicitních znalostí učitele v projektové tvorbě. ).9.- 10. LEKCELIDSKOST A PROFESIONALITA UČITELE VE VÝTVARNÉ VÝCHOVĚ, VE VÝTVARNÉM VZDĚLÁVACÍM OBORU NA STŘEDNÍ ŠKOLE A ZÁKLADNÍ UMĚLECKÉ ŠKOLE V PRAKTICKÝCH A TEORETICKÝCH SOUVISLOSTECH9. Role učitele vzdělávacího oboru Výtvarná výchova a Výtvarný obor jako specifická sociální a profesní role v artefiletickém pojetí pedagogického díla. Výraz jako klíčová psychosociální hodnota na poli výtvarné výchovy.10. Zážitek, zážitkové pole, jejich složky, obsahy a funkce ve výtvarné zkušenosti, v recepci, tvorbě i studiu teoretických otázek výtvarné kultury v konkrétním prostředí výtvarného vzdělávání. Estetický a umělecký zážitek v pedagogickém díle. Vidění a vědění a integrace praktických zkušeností a teoretických znalostí učitele.11. Problém pochopení vlivů vizuálních zážitků na vnímání světa a života jako takového.12. -13. LEKCEREFLEXE ROZVOJE IDENTITY ČLOVĚKA VE VZTAHU K JEHO VIZUÁLNÍMU PROJEVU, PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI A TEORETICKÉ SOUVISLOSTI PROBLÉMU11. Problém reflektivního hodnocení vzdělávací situace výtvarné výchově12. Problém interdisciplinárního chápání vizuálních sdělení13. Kolokviální dialog nad obsahem a smyslem lekce 1 - 12.

Literatura

ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: UK, 2003. ISBN 80-7290-121-4.HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : PdF UK, 1991. ISBN 80-7066-368-5.SZTABLOVÁ, D. Dosahování učitelské způsobilosti k vyučování výtvarné výchovy jako jedna z cest ke specifickému vědění učitele primární školy. In Univerzitní vzdělání učitelů primární školy na přelomu století : sborník vybraných referátů z vědecké konference. Praha : UK PdF, 1999. ISBN 80-86039-76-5.SZTABLOVÁ, D. Doteky světů : Některé souvislosti v problematice uplatňování a rozvíjení profesních dovedností učitelů výtvarné výchovy v oblasti zpřístupňování světa vizuální kultury, její výtvarné formy. In: Šupšáková, B. Vizuálna kultúra a umenie v škole : Nové myšlenky a prístupy. Bratislava : Digit, 2004. ISBN 80-968441-0.POHNEROVÁ, M. Duchovní a smyslová výchova. Polička : Fantisk, 1994. ISBN 80-901438-2-2.SZTABLOVÁ, D. K některým otázkám pedagogické praxe posluchačů oboru učitelství primární školy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 1997. ISBN 80-7042-121-5.CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha : Aventinum, 1992. ISBN 80-85277-79-4.CIKÁNOVÁ, K. Malujte si s námi. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-85277-84-0.CIKÁNOVÁ, K. Objevujte s námi textil. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-85-9.CIKÁNOVÁ, K. Objevujte s námi tvar. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-7151-732-1.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2 : výtvarná čítanka pro 2.-5. ročník základní školy. Praha : Práce, 1996. ISBN 80-208-0380-7.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 5 : výtvarná čítanka od 8. ročníku základní školy a pro víceletá gymnázia. Praha: Práce, 2000. ISBN 80-86287-26-2.Slavík, J. Od výrazu k dialogu - Artefiletika. Praha : PdF UK, 1997. ISBN 80-7184-437-3.SZTABLOVÁ, D. Otázky a konflikty nad rolí učitele výtvarné výchovy v primární škole. In Pedagogické vědy : sborník prací Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Ostrava: PdF OU, 1997. ISBN 80-7042-137-1.ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-25555-8.ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1999. ISBN 80-902267-3-6.ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.CIKÁNOVÁ, K. Tužkou, štětcem nebo myší. Praha : Aventinum, 1998. ISBN 80-7151-031-9.KUPKA, F. Tvoření v umění výtvarném. Praha: BRODY, 1999. ISBN 80-86112-16-0.DVOŘÁKOVÁ, H. Výtvarná výchova na prvním stupni II - pracovní sešit pro 4. - 5. ročník. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1998. ISBN 80-858-59-5.DVOŘÁKOVÁ, H. Výtvarná výchova pro I. stupeň (1. -3. ročník). Brno, 1997. ISBN 80-85808-46-3.UŽDIL, J. Výtvarný projev a výchova. Praha : SPN, 1974.

Požadavky

Student se v průběhu přednášek a cvičení podílí na tvůrčím řešení zážitkových programů přednášek a cvičení.Výstup: V souvislosti s těmito požadavky student zpracovává a předkládá:- portfolio své autorské vizuální - výtvarné tvorby- písemnou seminární práci se zaměřením na dílčí strukturovaný problém současné teorie výtvarné výchovy a jejích pojetí - seznam prostudované literatury z oblasti uměnovědné, historické, psychologické, sociologické, estetické, antropologické, výtvarně pedagogické aj.- seznam a soubor obrazových dokumentů a krátkých osobních interpretací z návštěv českých a světových muzeí umění, případně vlastivědných muzeí, z širší oblasti kulturní turistiky a destinace (hrady, zámky, skanzeny, vědecko-zábavná centra, krajin, měst aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.