Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Prameny I. - expresivní dialogy (KVV / JPRA1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / JPRA1 - Prameny I. - expresivní dialogy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Profesní zkušenosti, dovednosti a znalosti studentů jsou rozvíjeny v programu 1. - 13. lekce předmětu:(1. - 2. lekce)K pramenům života, podob kultury a lidské tvorby v ní; vztah k přírodě jako jeden z kulturních projevů člověka, exprese v podobách kultury .1. K pramenům kultury: kultury osobní i společenské, vizuální - výtvarné a pedagogické, k vizuální tvorbě cestou sebepoznání (Dílna). Výtvarný vzdělávací obor jako problém ve vztahu k identitě, k hodnotám života v přírodě a kultuře. (Přednáška)2. Problém senzibility ve vizuálních a ostatních podobách vnímání světa přírody a kultury jako naléhavá psychosociální a kulturní otázka vztahu k hodnotě života ve všech jeho podobách. Příroda jako primární zdroj kulturního rozvoje člověka. Kultura, vizuální kultura, její výtvarná forma. (Dílna, přednáška)(3.- 5. lekce)Exprese, expresivita na poli výtvarném i pedagogickém3. Zkušenost jako středová hodnota lidského učení. Zkušenost ve výtvarné tvorbě, recepci, v teoretickém studiu. (Dílna, přednáška)4. Výraz jako jeden z projevů vnitřní souvztažnosti jevů, kategorií, dění. Artefiletické principy výtvarného vzdělávacího oboru a jeho /J. Slavík. (Dílna, přednáška)5. Znakový obrazový systém, jeho podoba, funkčnost a efekty ve výtvarné a širší sociální komunikaci. (Dílna, přednáška)(8.- 12.lekce )Zvnitřnění jako jedna z charakteristik profesní přípravy učitelů výtvarné výchovy (výtvarného oboru na středních školách a na základních uměleckých školách), Obsahové okruhy v artefiletice, život a výtvarné umění jako pilíře profesionalizace učitelů výtvarné výchovy (výtvarného oboru) v teorii a praxi výtvarné výchovy (výtvarného oboru).8. Výtvarně-pedagogická charakteristika zážitku. Zážitek, vizuální zážitek, zážitkové pole, jejich složky, obsahy a funkce ve nejen vizuální (výtvarné) zkušenosti, nejen ve vizuální recepci, při tvorbě i studiu teoretických otázek vizuální (výtvarné) kultury. Zážitek a prožitek. Prožitek v zážitku. (Dílna, přednáška)9. Vidění a vědění jako doprovodné kvality zážitku. Pedagogická transformace zážitku do světa osobní a profesní kultury asistenta učitele a učitele výtvarné výchovy.(Dílna, přednáška)10. Svět výtvarného vzdělávacího oboru jako zážitkové pole dítěte v roli žáka, mladého člověka v roli studenta, jako jeden z profesních světů učitele expresivního vzdělávacího oboru Výtvarná výchova a Výtvarný obor. Člověk - jedna ze středových hodnot zvnitřňujícího pojetí profesní přípravy učitelů výtvarného vzdělávacího oboru. (Dílna a přednáška)11. Osobnost, identita jako obecné i speciální (vizuální - výtvarné) psychologické charakteristiky člověka, tvůrce, autora výtvarného i pedagogického díla, výtvarné nebo sociální výpovědi dítěte, mladého či dospělého člověka v životních a profesních rolích. (Dílna, přednáška)(12.- 13. lekce)KULTURA, VIZUÁLNÍ KULTURA, JEJÍ VÝTVARNÁ FORMA12. K pramenům kultury cestou sebepoznání, osobní a profesní kultura, jejich obrazy a vrstvy. Estetická a umělecká recepce jako sjednocující pole tvorby v praktickém a teoretickém poli poznání, v komunikaci sociální, včetně výtvarné. (Dílna, přednáška)13. Umělecká a pedagogická tvorba jako kulturně estetické objekty. Struktura a hodnoty uměleckého a pedagogického díla. Výtvarná komunikace jako most k obsahům a významům kulturního dědictví lidstva. (Dílna, přednáška)

Literatura

GADAMER, H. G. Aktualita krásného (Umenie ako hra, symbol a slávnosť). Bratislava : Archa, 1995. ISBN 80-7115-078-9.Erikson, E. H. Dětství a společnost. Praha : Argo, 2002. ISBN 80-7203-380-8.GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5.Adorno, T. W. Estetická teorie. Praha : Panglos, 1997. ISBN 80-902205-4-1.FRANCASTELL, P. Figura a místo. Praha : Odeon, 1984. ALDRICH, V. C. Filozófia umenia. Bratislava : SVKL, 1966. GRAHAM, G. Filozofie umění. Brno : Barrister a Principa, 2000. ISBN 80-85947-53-6.FULKOVÁ, M. Když se řekne vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova, ročník 42, s. 12-14. 2002. GROF, S. Kosmická hra. Praha: Perla, 1998. ISBN 80-86183-09-02.ARENDTOVÁ, A., HANNACH, H. Krize kultury. Fromm, E. Mít nebo být. Praha, 1990. SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-437-3.ARISTOTELES. Poetika. Rétorika. Politika. Praha : Svoboda, 1980. BLÁHA, J., ŠAMŠULA, P. Průvodce výtvarným uměním. [Sv.]3. Praha: Práce, 1996. ISBN 80-208-0386-6.BLÁHA, J., SLAVÍK, J . Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha : Mladá fronta a ARGO, 1999. ISBN 80-7203-143-0.Fürst, M. Psychologie. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-71998-199-0.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.ČAČKA, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno : Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-70-5.GABLIKOVÁ, S. Selhala moderna?. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.GERŽOVÁ, J. Slovník svetového a slovenského výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia. Bratislava : Profil, 1999. ISBN 80-968283-0-4.BLIŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servi, 1992. ISBN 80-85489-23-5.BAKOŠ, J. Štyri trasy metodológie dejín umenia. Bratislava: Veda, 2000. ISBN 80-224-0601-5.Fontana, D. Tajemný jazyk symbolů. Praha : Paseka, 1994. ISBN 80-85192-91-8.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového zobrazování. Praha : ARS, Uměnovědná řada, 1985. Fromm, E. Umění být. 128 s. 1. české vyd. Z angl. The Art of Being vyd. The Continuum Publishing Company, New York 1992 přel. V., 1994. ISBN 80-206-02.Adler, A. Umění rozumět. Praha : Práh, 1993. ISBN 80-85809-04-4.KESNER, L. Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Jinočany, 1997. ISBN 80-86022-17-X.BODALEV, A. A. Vnímanie človeka človekom. Bratislava, 1976. Frankl, V. E. Vůle ke smyslu. Brno: Cesta, 1997. ISBN 80-85 139-63-2.DAVID, J. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén (bez ISBN). Polička : Fantisk, 1993. ISBN 80-9011438-5-7.Arnheim, R. Zamýšlení nad výtvarnou výchovou (bez ISBN). Praha : Česká sekce INSEA, 1997. GOODMAN, N. Způsoby světatvorby. Bratislava, 1997. ISBN 80-7115-120-3.JUNG, C.G. Analytická psychologie. Její teorie a praxe. Praha: Academia, 1992. ISBN 80-200-0418-1.CHALUPECKÝ, J. Cestou necestou. Jinočany : H + H, 2000. ISBN 80-8602-261-7.Kaufmannová-Huberová, G. Děti potřebují rituály. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-203-3.JŮVA, V. Estetická výchova. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-12-5.Janovský, J. Etika seberealizace, osobních vztahů a politiky. Praha, 2003. ISBN 80-200-1061-0 .KASTOVÁ, V. Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-302-1.KESNER, L. Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: AGRO, 2000. ISBN 80-7203-252-6.CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Jinočany : H+H, 1994. ISBN 80-85787-81-4.Ingarden, R. O štrukture obrazu. Bratislava: SVKL, 1965. BLAŽÍČEK, O. J., KROPÁČEK, J. Slovník pojmů z dějin umění. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0246-6.CHALUPECKÝ, J. Úděl umělce. Duchampovské meditace. Praha: Torst, 1998. ISBN 80-7215-050-2.Jebavá, J. Úvod do arteterapie. Praha : Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 1999. ISBN 80-7184-94-6.Jůzl, M., Prokop, D. Úvod do estetiky. Praha: Olympia, 1989. ISBN 80-7038-051-9.

Požadavky

Student se v průběhu přednášek a cvičení podílí na tvůrčím řešení prokazuje zážitkových programů přednášek a cvičení.Výstup: V souvislosti s těmito požadavky student zpracovává a předkládá:- portfolio své autorské vizuální - výtvarné tvorby- písemnou seminární práci v podobě analýzy životopisné monografie osobnosti a díla některého z představitelů české nebo světové vizuální kultury (její výtvarné formy); - seznam prostudované literatury z oblasti uměnovědné, historické, psychologické, sociologické, estetické, antropologické, výtvarně pedagogické aj.- seznam a soubor obrazových dokumentů a krátkých osobních interpretací z návštěv českých a světových muzeí umění, případně vlastivědných muzeí, z širší oblasti kulturní turistiky a destinace (hrady, zámky, skanzeny, vědecko-zábavná centra, krajin, měst aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.