Předmět Prameny II. - expresivní dialogy (KVV / JPRA2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / JPRA2 - Prameny II. - expresivní dialogy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Zkušenosti, dovednosti a teoretické vědomosti studentů se rozvíjejí a plynule zkvalitňují v těchto námětových okruzích.I.Exprese, expresivita na poli výtvarném i pedagogickém1.Výraz jako jeden z projevů vnitřní souvztažnosti jevů, kategorií, dění. 2. Zkušenost jako středová hodnota lidského učení3. Zkušenost ve výtvarné tvorbě, recepci, teoretickém studiuII. Kultura, vizuální kultura, její výtvarná forma1.K pramenům kultury cestou sebepoznání, osobní a profesní kultura, jejich obrazy a vrstvyRecepce jako sjednocující pole tvorby, v teoretickém poznávání, v komunikaci a širší sociální 3. Umělecká a pedagogická tvorba jako kulturně estetické objektyStruktura a hodnoty uměleckého a pedagogického dílaIII. Dílo výtvarné a dílo pedagogické 1. 1.Umění a poznání, vědění a vizuální zkušenost 2. Umění a jeho interpretace v kultuřeŽivot, výtvarná kultura a výtvarná výchova jako středové hodnoty profesionální kultury učitele výtvarné výchovy 3. Umělecké dílo z hlediska psychologie, estetiky, uměnovědy a jiných věd Zrození díla, jeho hodnot a kvalit
Literatura
&. ARENDTOVÁ, H. Krize kultury. Praha, 1994. BUBER, M. Já a ty. Olomouc. Olomouc : Votobia, 1995. GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Praha, 1984. HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha, 1991. CHALUPECKÝ, J. Umění dnes. Praha, 1966. LAMAČ, M. Myšlenky moderních malířů. Praha, 1989. NUSKA,B. Symbolový substrát hodnotových soustav ke struktuře etických a estetických axiologií. Liberec : Scholé filosofia, 1997. SLAVÍK, J. Dialog s uměním - inspirace pro výchovnou praxi a teorii. Výtvarná výchova, 35, 1994-95, č.4,s.31. SLAVÍK, J. Panoptikum výrazu. Výtvarná výchova, 33, 1992 - 93, č. 2,s.28 - 29. SLAVÍK, J. Tajemství formy. Výtvarná výchova, 33, 1992-93,č. 3, s.41 - 42. SLAVÍK, J. Výtvarné rozhovory. Výtvarná výchova, 33, 1992 - 93, č. 2, s. 28 - 29. SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha : Karolinum, 1995. VANĚK, J.:Estetika pro každého. Praha : VŠE, 1996. &, &.
Požadavky
V oblasti průběžné gradace profesních kompetencí studenta:1)osobnostní a sociální rovina kompetencí:Zřetelný, vnitřně angažovaný podíl na odkrývání smyslu a obsahu otázek nabízených programem kurzu. Tvůrčí uplatňování osobního pojetí v zážitkových situacích kurzu; 2) předmětová rovina kompetencí:a)Student v závěru semestru předloží portfolio své dosavadní výtvarně umělecké tvorby vznikající na cestě za profesí učitele výtvarné výchovy (soubor sebereflexivních pohledů k pramenům své profesionality). V rámci přípravy na závěrečnou zkoušku ústně sebreflektivně obhájí pojetí své dosavadní tvůrčí prezentace (od přijímacích zkoušek do závěru 1. ročníku) uplatní analýzu zážitkové situace z prostředí třídění zákonitostí individuálních cest tvorby, konstruktivní cesta osvojování odborného jazyka teorie výtvarné tvorby a výchovy, cestou intuice k předpojmu, pojmu, předporozumění, rozumění a pochopení v oblasti tvůrčích a sociálních procesů, pokus o kvalitativní přepis spontánní i cílené zkušenosti.b) písemně zpracuje seminární práci - kontextového obrazu tří uměleckých osobností stejného historického období v dějinách výtvarného umění - soulady či kontrasty jejich tvůrčích osudů, hledání spojitostí či protikladů v obrazech doby, lidských osudů, typů uměleckých osobností, uměleckých názorů, postojů k tvorbě, forem výtvarného vyjadřování aj.
Garant
PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.