Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teoretické kontexty I. (KVV / JTER1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / JTER1 - Teoretické kontexty I., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. - 2. LEKCEŽIVOT, PŘÍRODA A KULTURA JAKO STŘEDOVÉ HODNOTY VZDĚLÁVACÍHO OBORU VÝTVARNÁ VÝCHOVA. HODNOTY JAKO SPOJNICE VNITŘNÍCH A VNĚJŠÍCH OBRAZŮ, ŽIVOTNÍCH OBSAHŮ A PROJEVŮ ČLOVĚKA1. Hodnoty a integrita výtvarného vzdělání na středních školách a základních uměleckých školách. Hodnoty jako spojnice vnitřních i vnějších obrazů a životních projevů člověka (Dílna, přednáška)2. Estetické hodnoty světa a jejich možné interpretace , druhy hodnot. Otázka hodnoty v sociálním prostředí vzdělávání. Psychologická axiologie - otázky hodnot a hodnocení. (Dílna, přednáška)3. - 8. LEKCEVÝTVARNÁ A NEJEN VÝTVARNÁ ZKUŠENOST, JEJÍ OBSAH A KVALITY ZÍSKANÉ A ROZVÍJENÉ NA POLI ZÁŽITKU VE SVĚTĚ PŘÍRODY, (NEJEN VÝTVARNÉ) KULTURY A JEJICH HODNOT3. - 4. Vizuální (výtvarná) komunikace jako specifická oblast a forma sociální komunikace. Obrazové znakové systémy, odkrývání jejich forem, obsahů a významových vrstev ve výtvarné výchově. Sémantické a sémantické přístupy k otázkám interpretace obrazně znakového výtvarného sdělení. (Dílna, přednáška)5. K problematice uchopování pojmů ve výtvarné výchově (ve výtvarném vzdělávacím oboru), nejen v nich; pojmy a jejich obsahy, vztah pojmu a zkušeností člověka v předškolním, základním školním a středoškolském vzdělávání ve výtvarné výchově (ve výtvarném oboru). (Dílna, přednáška)6. Umělecké a pedagogické dílo, jeho prameny, cesty a podoby ve výtvarné výchově v kontextu s ostatními oblastmi lidské tvorby vůbec. Podmínky a souvztažnosti profesionality učitele výtvarné výchovy umožňující zprostředkování hodnot přírody a umění vnímatelům různých věkových, vzdělanostních a zájmových kategorií. Vztah obrazů života a umění, jejich kulturní i psychologické podoby a hodnoty. (Dílna, přednáška)7. Podněty artefiletiky při hledání osobního pojetí vzdělávání ve výtvarné výchově. Exprese jako zvnějšnění vnitřního; reflexe jako "reakce na expresi" (Slavík 1997) ve výtvarném i pedagogickém díle, rozvoj vizuálního vnímání (rozvoj citlivého výtvarného vnímání dítěte, pubescenta, adolescent v teoretických kontextech ). (Dílna, přednáška)8. Výraz, komunikace, forma jako principy artefiletických interpretací pedagogického díla (Slavík 1994 - 2005), rozvoj vizuální imaginace (rozvoj imaginativních aktivit ve výtvarné výchově dítěte, pubescenta, adolescent v teoretických kontextech). (Dílna, přednáška)9. Hodnota dialogu v artefiletické koncepci výtvarné výchovy; jeho struktura a význam v sebepojetí dítěte, pubescenta, adolescenta ve výtvarné výchově; rozvoj kreativity v vizuálním i verbálním myšlení žáka, studenta (výtvarná tvořivost a její interpretace v historii české výtvarné výchovy). (Dílna, přednáška)10. - 13. LEKCELIDSKOST A PROFESIONALITA UČITELE VE VÝTVARNÉ VÝCHOVĚ. ROLE UČITELE VÝTVARNÉ VÝCHOVY JAKO SPECIFICKÁ SOCIÁLNÍ ROLE, JEJÍ DIMENZE A SLOŽKY10. Role učitele jako sociální a profesní role, její obsahy a kvality v kulturním obrazu školy a společnosti; dimenze a složky profesní kompetence učitele výtvarné výchovy (výtvarného oboru na střední školea a základní umělecké škole. (Dílna, přednáška)11. Receptivní rozměr způsobilosti učitele k vyučování výtvarné výchovy (výtvarného oboru), vzdělávání v podmínkách výtvarné výchovy (výtvarného oboru); praktická tvůrčí a teoretická dimenze této způsobilosti, její obecné, výtvarně specifické psychologické, pedagogické a další kulturní a multikulturní kontexty. (Dílna, přednáška)12. Produktivní rozměr způsobilosti učitele k vyučování výtvarné výchovy (výtvarného oboru) v předškolním, základním a středoškolském vzdělávání, v základní umělecké škole v podmínkách výtvarné výchovy (výtvarného oboru); praktická tvůrčí a teoretická dimenze této způsobilosti, její obecné, výtvarně specifické psychologické, pedagogické a další kulturní a multikulturní kontexty. (Dílna, přednáška)13. Kolokvium nad integritou otázek 1. - 13.

Literatura

Jebavá, J. Arteterapie. Praha, 1997. ISBN 80-7184-394-6.Ingarden, R. O štrukture obrazu. Bratislava: SVKL, 1965. Slavík, J. Od výrazu k dialogu - Artefiletika. Praha : PdF UK, 1997. ISBN 80-7184-437-3.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového zobrazování. Praha : ARS, Uměnovědná řada, 1985. SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) I. díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-066-8.Kesner, L. Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H+H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování. Praha : Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-016-1.ŠLÉDR, J. Základní otázky psychologie umění. Praha: UK, 1988. ISBN 80-208-0386-6.SLAVÍK, J. SZTABLOVÁ, D. Dosahování učitelské způsobilosti k vyučování výtvarné výchovy jako jedna z cest ke specifickému vědění učitele primární školy. In Univerzitní vzdělání učitelů primární školy na přelomu století : sborník vybraných referátů z vědecké konference. Praha : UK PdF, 1999. ISBN 80-86039-76-5.SZTABLOVÁ, D. Doteky světů : Některé souvislosti v problematice uplatňování a rozvíjení profesních dovedností učitelů výtvarné výchovy v oblasti zpřístupňování světa vizuální kultury, její výtvarné formy. In: Šupšáková, B. Vizuálna kultúra a umenie v škole : Nové myšlenky a prístupy. Bratislava : Digit, 2004. ISBN 80-968441-0.SZTABLOVÁ, D. Hodnoty a integrita výtvarného vzdělávání na 1. a 2. st. základního vzdělávání. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-558-4.SZTABLOVÁ, D. K některým otázkám pedagogické praxe posluchačů oboru učitelství primární školy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 1997. ISBN 80-7042-121-5.KUPKA, F. Tvoření v umění výtvarném. Praha: BRODY, 1999. ISBN 80-86112-16-0.

Požadavky

Student se v průběhu přednášek a cvičení podílí na tvůrčím řešení zážitkových programů přednášek a cvičení.Výstup: V souvislosti s těmito požadavky student zpracovává a předkládá:- portfolio své autorské vizuální - výtvarné tvorby,- písemnou seminární práci se zaměřením na problém současné teorie výtvarné výchovy a jejich pojetí, - seznam prostudované literatury z oblasti uměnovědné, historické, psychologické, sociologické, estetické, antropologické, výtvarně pedagogické, aj., - seznam a soubor obrazových dokumentů a krátkých osobních interpretací z návštěv českých a světových muzeí umění, případně vlastivědných muzeí, z širší oblasti kulturní turistiky a destinace (hrady, zámky, skanzeny, vědecko-zábavná centra, krajin, měst, aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.