Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teoretické kontexty II. (KVV / JTER2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / JTER2 - Teoretické kontexty II., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. - 6. lekceREFLEXE ROZVOJE IDENTITY ČLOVĚKA VZTAHU K JEHO VÝTVARNÉMU PROJEVU1. Otázky vidění ve vztahu k estetické a umělecké recepci, jejich souvislosti s hodnotami výtvarného vzdělání. Umění a poznání, vědění a vizuální zkušenost. Umění a jeho interpretace v kultuře. Život, výtvarná kultura a výtvarná výchova jako středové hodnoty profesionální kultury učitele výtvarné výchovy (Dílna a přednáška)2. Sdělování a sdílení, jejich obrazy, obsahy, významy, výrazy a kvality ve výtvarném a širším sociálním světě. Rozumění a pochopení jako kategorie ve světě sociálních a výtvarných forem (Dílna, přednáška)3. Umělecké dílo z hlediska psychologie, estetiky, uměnovědy a jiných věd. Zrození díla, jeho hodnot a kvalit. Umělecké dílo jako znak, jako obraz jedinečné autorské tvorby (Dílna, přednáška). Vyjadřovací prostředky výtvarné tvorby, znaková struktura vizuálního díla, řeč výtvarného umění ve výtvarném vzdělávání. (Dílna, přednáška)4. Umělecké dílo a jeho psychologické charakteristiky (cesta tvorby, tvůrčí cesty , vrstvy díla). Obsahy, významy a formy ve výtvarném a pedagogickém díle (Dílna, přednáška)5. Struktura estetického vnímání, esteticko-psychologické otázky vnímání uměleckého díla, esteticko-psychologické otázky uměleckého zážitku. (Dílna, přednáška)6. Výtvarný projev člověka, zákonitosti a znaky jeho vývoje; antropologické základy výtvarného projevu; psychologické interpretace výtvarného projevu člověka. (Dílna, přednáška)7. - 9. lekceDĚTSKÝ VÝTVARNÝ PROJEV, JEHO HODNOTA NA POLI PSYCHOLOGICKÝCH A KULTURNĚ ANTROPOLOGICKÝCH INTERPRETACÍ6. Vývoj dětské kresby a jeho diagnostika; znaky a zákonitosti dětského výtvarného projevu; základní symbolika (základní symbolické kódování) v dětském výtvarném projevu a jejich funkce - lidská postava, dítě a rodina; dům, zvíře a jiné obsahy v dětském výtvarném projevu, možné hodnoty jejich sdělování). (Dílna, přednáška)7. Dětský výtvarný projev a vliv současných médií; teoretikové dětského výtvarného projevu, konfrontace jejich stanovisek. (Dílna, přednáška)8. Výtvarná typologie a její uplatnění u dětí, pubescentů a adolescentů v podmínkách výtvarné výchovy (výtvarného oboru). (Dílna, přednáška)9. Arteterapie a artefiletika a jejich možnosti v prohloubení chápání vrstevnatosti výtvarného projevu člověka. (Dílna, přednáška)10. - 13. lekceNÁZORY NA VYUČOVÁNÍ KRESLENÍ A VÝTVARNÉ VÝCHOVY V ČESKÝCH ZEMÍCH OD 17. STOLETÍ PO SOUČASNOST, NEZBYTNOST INFORMOVANOSTI UČITELE O JEJICH VÝVOJI PŘI HLEDÁNÍ A VOLBĚ OSOBNÍHO POJETÍ VÝTVARNÉHO VZDĚLÁNÍ10. Klasikové teorie dětského výtvarného projevu a jejich přínos pro poznání české i světové teorie výtvarné výchovy. Dílo J. A Komenského jako národní a kulturní hodnota a jeho význam pro výtvarné vzdělávání.11. Významné osobnosti české výtvarné pedagogiky a jejich jedinečný přínos současné české výtvarné výchově. Ladislav Švarc jako představitel reformních (kulturně) centrovaných tendencí v dějinách kreslení a výtvarné výchovy v Čechách.12. Cesty výtvarné výchovy od počátku 90. let 20. století po současnost - jejich vyústění do aktuální podoby školských dokumentů - osnovy výtvarné podoby, rámcové vzdělávací programy a jejich charakteristika.13. Výzkum ve výtvarné výchově, jeho potřeby a hodnoty pro perspektivy předmětu na různých stupních typech škol.

Literatura

SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej: Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-736-322-2.HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.SZTABLOVÁ, D. Hodnoty a integrita výtvarného vzdělávání na 1. a 2. st. základního vzdělávání. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-558-4.SZTABLOVÁ, D. K některým otázkám pedagogické praxe posluchačů oboru učitelství primární školy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 1997. ISBN 80-7042-121-5.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2 : výtvarná čítanka pro 2.-5. ročník základní školy. Praha : Práce, 1996. ISBN 80-208-0380-7.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 5 : výtvarná čítanka od 8. ročníku základní školy a pro víceletá gymnázia. Praha: Práce, 2000. ISBN 80-86287-26-2.SZTABLOVÁ, D. Otázky a konflikty nad rolí učitele výtvarné výchovy v primární škole. In Pedagogické vědy : sborník prací Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Ostrava: PdF OU, 1997. ISBN 80-7042-137-1.BLAŽÍČEK, O. J., KROPÁČEK, J. Slovník pojmů z dějin umění. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0246-6.MAREŠ,J., SLAVÍK,J., SVATOŠ,T., ŠVEC,V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1444-X.SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) I. díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-066-8.SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) 2.díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-130-3.UŽDIL, J. Výtvarný projev a výchova. Praha : SPN, 1974.

Požadavky

Student se v průběhu přednášek a cvičení podílí na tvůrčím řešení zážitkových programů přednášek a cvičení.Výstup: V souvislosti s těmito požadavky student zpracovává a předkládá:- portfolio své autorské vizuální - výtvarné tvorby- písemnou seminární práci se zaměřením na dílčí strukturovaný problém současné teorie výtvarné výchovy a jejích pojetí - seznam prostudované literatury z oblasti uměnovědné, historické, psychologické, sociologické, estetické, antropologické, výtvarně pedagogické aj.- seznam a soubor obrazových dokumentů a krátkých osobních interpretací z návštěv českých a světových muzeí umění, případně vlastivědných muzeí, z širší oblasti kulturní turistiky a destinace (hrady, zámky, skanzeny, vědecko-zábavná centra, krajin, měst aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.