Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Projekt - předmětové didaktiky (KVV / MSOD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / MSOD - Projekt - předmětové didaktiky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Zkušenosti, dovednosti a teoretické znalosti studenta jsou rozvíjeny v oblasti problematiky:1. Projekt ve výtvarné výchově jako završující koncepce a kvalita myšlení, prožívání a usilování žáků a pedagogického myšlení učitele. Pro a proti projektům ve výtvarné výchově a v primární škole.2. - 3. Uplatnění výtvarných řad a projektů v humanistickém pojetí předmětu.4. Stanovení cílových kategorií a kvalit projektu, formulace završujícího výtvarného úkolu, přípravná a realizační fáze jeho řešení.5. Integrace výtvarně-psychologických (specifických oborových i obecně psychologických) aspektů projektu ve výtvarné výchově a jejich uplatnění v přípravě projektu.6. - 7. Integrace výtvarně-sociálních a kulturních aspektů ve výtvarné výchově a jejich uplatnění v přípravě projektu.8. - 9. Integrace výtvarně-didaktických aspektů v projektu a jejich uplatnění v přípravě projektu.10.- 11. Výtvarné činnosti jako jeden z integrujících faktorů výtvarného projektu a jejich uplatnění v přípravě projektu.12. - 13.Výtvarná komunikace a výtvarně estetické informace a jejichuplatňování v projektové činnosti učitele mateřské školy.

Získané způsobilosti

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí budoucí učitel mateřské školy, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních, případně estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom v rámci jednotlivých cvičení v individuální a skupinové sociálně poznávací rozpravě konstruktivně :- vnímá, hledá, objevuje, rozpoznává, diagnostikuje vztah vizuálně obrazového vyjádření a osobnosti dítěte předškolního věku; - prezentuje a obhajuje míru svého rozumění a pochopení vztahu role žáka a učitele v mateřské škole na poli poznávacích, komunikativních, hodnotově-orientačních a přetvářecích činností a prožitků doprovázejících výtvarné činností a výtvarnou seberealizaci dětí v mateřské škole;- objasňuje, obhajuje, zdůvodňuje vzdělávací principy, speciální i obecné vzdělávací prostředky, roli vnímatele a interpreta (dítěte a učitele) při vizuální komunikaci se světem přírody a vizuální kultury; -vysvětluje rozumění psychodidaktickým otázkám vzdělávacích situací a možnostem jejich přípravy v tematických projektech;-konstruktivně studuje obsahy klíčových psychodidaktických pojmů se vztahem k možným individuálním a skupinovým zážitkům dětí při výtvarné seberealizaci;- prožívá, reflektuje a pokouší se verbalizovat prožitky, které doprovázejí zážitkové pole výtvarné seberealizace studenta.

Literatura

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : PdF UK, 1991. ISBN 80-7066-368-5.ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1995. ISBN 80-238-3744-3.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2 : výtvarná čítanka pro 2.-5. ročník základní školy. Praha : Práce, 1996. ISBN 80-208-0380-7.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 4. Výtvarná čítanka pro 7. ročník základní školy. Praha : Práce, 1999. BLÁHA, J., KASÍKOVÁ, J. Pohledy - Projektová metoda ve škole a za školou. Praha : Artama, 1993. ISBN 80-7038-066-0.ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.DVOŘÁKOVÁ, H. Výtvarná výchova pro I. stupeň (1. -3. ročník). Brno, 1997. ISBN 80-85808-46-3.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- průběžně plní tvůrčí, konstruktivní, výtvarně-didaktické úkoly se zaměřením na jejich expresivní, estetické, komunikační a jiné charakteristiky, možnosti a zpětnovazebné sociálně-kulturní účinky;- nad obsahy a formami výtvarně-didaktických problémů přemýšlí s vazbou na předcházející tvůrčí zkušenost, na její spojitosti s poznávacím, prožitkovým, volním, motivačním a jiným osobnostním zázemím s centrálním důrazem na tvůrčí zážitek ze setkání s hodnotami přírody a vizuální výtvarné kultury; - předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - studuje klíčové pojmy spojené s historií vizuální kultury; - zpracuje písemnou přípravu na výtvarné setkání s dětmi a pokusí se ji ověřit v reálných vzdělávacích podmínkách mateřské školy aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.