Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Řady a projekty (KVV / MSRPR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / MSRPR - Řady a projekty, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Zkušenosti, dovednosti a teoretické znalosti studenta jsou rozvíjeny v následujících tematických blocích:1. - 3. Projekt ve výtvarné výchově v kontextu se všemi ostatními předměty profesní přípravy budoucích učitelů mateřské školy;4. - 5. Integrace a koncepce obsahu a kvality myšlení, prožívání a usilování studentů, integrace oborových, psychosociálních a didaktických dimenzí složek profesní kompetence učitele;6. Integrace receptivních, produktivních a teoretických cílů oborových charakteristik projektu;7. Formulace obsahu receptivních, produktivních a teoretických obsahů s vazbou na tematický a námětový obsah řešeného celku projektu;8. Integrace psychologických aspektů projektu;9. Integrace sociálních a kulturních aspektů projektu;10. - 11. Integrace didaktických aspektů a jejich uplatnění v koncepci projektu;12. - 13. Integrace obecných a speciálních pedagogických prostředků projektu a jejich reflektivání.

Získané způsobilosti

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních, případně estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí v rámci jednotlivých cvičení v individuální a skupinové sociálně poznávací rozpravě konstruktivně a zejména ve spolupráci s druhými lidmi. Přitom v projektovaných a realizovaných širších obsahových (psychosociálních, mezioborových - obsahových a formálních - souvislostech) :- vnímá, hledá, objevuje, rozpoznává, diagnostikuje vztah vizuálně obrazového vyjádření a osobnosti dítěte předškolního věku s vazbou na zážitek a jeho obsahy;- prezentuje a obhajuje míru svého rozumění a pochopení vztahu role žáka a učitele v mateřské škole na poli poznávacích, komunikativních, hodnotově-orientačních a přetvářecích činností a prožitků doprovázejících výtvarné činností a výtvarnou seberealizaci dětí v mateřské škole, v její vzdělávací činnosti s důrazem na oblast enviromentální a multikulturní výchovy dětí;- objasňuje, obhajuje, zdůvodňuje vzdělávací principy, speciální i obecné vzdělávací prostředky, roli vnímatele a interpreta (dítěte a učitele) při vizuální komunikaci se světem přírody a vizuální kultury; - psychodidaktické problémy výtvarných projektů rozboruje a vysvětluje v mnohoznačných souvislostech s vazbou na tematické zaměření projektů, jejich viditelné i skryté významy;-konstruktivně studuje obsahy klíčových psychodidaktických pojmů ve vzájemných významových vztazích se vztahem k možným individuálním a skupinovým zážitkům dětí při výtvarné seberealizaci;- prožívá, reflektuje a pokouší se verbalizovat prožitky, které doprovázejí zážitkové pole výtvarné seberealizace studenta při přípravě, realizaci a reflexi projektu.

Literatura

Časopisy: Estetická výchova (do roku 1992), Výtvarná výchova (od roku 1992). HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : PdF UK, 1991. ISBN 80-7066-368-5.POHNEROVÁ, M. Duchovní a smyslová výchova. Polička : Fantisk, 1994. ISBN 80-901438-2-2.SZTABLOVÁ, D. K některým otázkám pedagogické praxe posluchačů oboru učitelství primární školy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 1997. ISBN 80-7042-121-5.SLAVÍK, J. Kapitoly z výtvarné výchovy I (bez ISBN). Praha : KVV PdF UK, 1993. SLAVÍK, J. Kapitoly z výtvarné výchovy II (bez ISBN). Praha : KVV PdF UK, 1994. CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha : Aventinum, 1992. ISBN 80-85277-79-4.CIKÁNOVÁ, K. Malujte si s námi. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-85277-84-0.UŽDIL, J. Mezi výchovou a uměním. Praha, 1991. ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1995. ISBN 80-238-3744-3.CIKÁNOVÁ, K. Objevujte s námi textil. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-85-9.CIKÁNOVÁ, K. Objevujte s námi tvar. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-7151-732-1.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0429-3.ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě I., II. Praha : Práce, 1996. ISBN 80-208-0380-7.BLÁHA, J., KASÍKOVÁ, J. Pohledy - Projektová metoda ve škole a za školou. Praha : Artama, 1993. ISBN 80-7038-066-0.ŠUPŠÁKOVÁ, B. Projekty a alternatívne formy vo výtvarnej výchove. Bratislava, 1999. HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha : PdF UK, 1994. ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.CIKÁNOVÁ, K. Tužkou, štětcem nebo myší. Praha : Aventinum, 1998. ISBN 80-7151-031-9.DVOŘÁKOVÁ, H. Výtvarná výchova na prvním stupni I. Pracovní sešit pro 1. a 3. ročník. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 1996. ISBN 80-7068-066-0.DVOŘÁKOVÁ, H. Výtvarná výchova pro I. stupeň (1. -3. ročník). Brno, 1997. ISBN 80-85808-46-3.UŽDIL, J. Výtvarný projev a výchova. Praha : SPN, 1996.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních, případně estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- průběžně plní tvůrčí, konstruktivní, výtvarně-didaktické úkoly se zaměřením na jejich expresivní, estetické, komunikační a jiné charakteristiky, možnosti a zpětnovazebné sociální-kulturní účinky;- nad obsahy a formami výtvarně-didaktických problémů řešených v projektech přemýšlí s vazbou na předcházející tvůrčí pedagogickou a didaktickou zkušenost s prostředím mateřské školy, na její spojitosti s poznávacím, prožitkovým, volním, motivačním a jiným osobnostním zázemím dětí i jejich učitelů s centrálním důrazem na tvůrčí zážitek ze setkání s estetickými a výtvarnými hodnotami přírody a vizuální výtvarné kultury; - zpracuje a dokumentuje projekt pro šest výtvarných setkání s dětmi, sestaví ho z vybraných enviromentálních a multikulturních problémů s vazbou na psychosociální a didaktické otázky vzdělávacího prostředí v mateřské škole aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.