Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Textil (KVV / MSTEX)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / MSTEX - Textil, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Zkušenosti, dovednosti a vědomosti v oblasti témat:1.- Hmota, materiál, forma, tvar - prostředek tvořivosti ve výtvarném umění a prostředek výchovy. Relativita smyslového poznání hmoty. Proměny hmoty. Země, voda, vzduch, oheň - světlo, barva, tón, slovo ??. Časoprostorová a časová umění.2. Hierarchie bytostí země jako souhrn živlů - nerost, rostlina, zvíře, člověk ?? Člověk, tvořivá bytost přírodu přesahující. Fyzická, životní, duševní a duchová existence bytí. Člověk myšlení citu a vůle.Temperament a limity výchovy. Základní charakteristiky temperamentů podle K. Eckhartshausena, R. Steinera a P. Baumanna.3. Tvůrčí schopnosti člověka. Forma, tvar jako prostředek rozvoje duševních schopností. Pedagogika jako umění. Sociální plastika, plastické myšlení (Beuys).4. Architektura jako živý obraz fyzického těla - Egypt. Sochařství jako živý obraz životního těla - Řecko. Malba jako obraz duševnosti - Klee, Kandinskij.5. Barva, existence a podstata barev "subjektivně a objektivně" - Newton, Goethe, Steiner,?. Barva, obraz přírody a duševnosti. Barevné spektrum, rozdělení barev, míchání, kontrast.6. Životní prostředí, životní styl, materiálová a užitá tvorba - hodnotová kritéria. Vztah základních komponentů formy a obsahu. Hodnota vnitřní souvztažnosti jako předobraz věcí.7. - 8. Historický vývoj materiálové tvorby, znaky. Lidová tvorba, řemeslo, tovární strojová průmyslová výroba. Současná situace.Volná textilní tvorba - tapiserie. Vývoj textilního myšlení.9. Gobelínové dílny, manufaktury (Jindřichův Hradec, Valašské Meziříčí), začátek řemeslné tradice české tapiserie.10. Od řemesla k volné tvorbě. Antonín Kybal - zakladatel autorské tapiserie. Kybalova škola. Současná česká a světová textilní tvorba - umění vlákna.11. -12. Oděvní a bytový design, funkce, znaky, historie.13.Textilní materiály a technologie jako vývojové formy. Předtkalcovské a tkalcovské technologie. Techniky barvení, rezervování, javánská batika. * Práce s přírodními materiály - proutí, trávy, papír ??.-

Získané způsobilosti

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních, případně estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- vnímá, hledá, rozpoznává, objevuje, volí, zkoumá, kombinuje, uplatňuje, ověřuje výtvarné prostředky k vizuálnímu vyjádření s využitím textilního materiálu;- svá autorská tvůrčí vyjádření prezentuje; - objasňuje,obhajuje, zdůvodňuje použití výtvarných prostředků užitých ve při řešení výtvarných úkolů; - přemýšlí nad zdroji vlastní tvorby, uvádí, porovnává a zdůvodňuje její obsahy (významy) a formy;- vysvětluje předporozumění vizuálním obrazům (včetně prostorových objektů) vlastním nebo druhých lidí a převádí je do poučené pojmové roviny;- prožívá, reflektuje a pokouší se verbalizovat prožitky, které doprovázejí zážitkové pole výtvarné seberealizace studenta.

Literatura

KYBALOVÁ, L. Česká gobelínová tvorba. Praha : SPN, 1963. LUXOVÁ, V., TUČNÁ, D. Československá tapiséria 1945-1975. Bratislava : Pallas, 1978. MORANT, H. Dějiny užitého umění. Praha : Odeon, 1983. SCHILLER, F. Estetická výchova. Praha : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-67-0.LAMAROVÁ, M., KYBALOVÁ, L. Estetika odívání. Praha: SPN, 1981. STEINER, R. Filosofie svobody. Praha : Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-0-X.REZEK, P. Filozofie a politika kýče. Praha : Institut pro středoevrop. kulturu, 1991. ISBN 80-85-241-04-.ŠINDELÁŘ, D. Filozofie užitkové tvorby. Praha : Svoboda, 1971. REZEK, P. Jan Patočka a věc fenomenologie. Praha : Oikúmené, 1993. ISBN 80-85241-48-X.STAŇKOVÁ, J. Lidové výtvarné umění. Praha, 1967. STEINER, R. Nauka o barvách. Přednášky z r. 1914-1924. REBMANOVÁ, H. Neviditelná skulptura (o Josephu Beuysovi). Praha : Votobia, 1998. ISBN 80-7198-328-4.KYBAL, A. O textilním výtvarném projevu. Praha: SNKL, 1971. POSPÍŠIL, C. Z. O vkusu. Olomouc : Mladé umění k lidem, 1991. ISBN 80-90060-47-1.LAMAČ, M. Paul Klee. Praha : SPN, 1965. REBMANOVÁ, H. Rozhovory s Josephem Beyusem. Praha : Votobia, 1999. ISBN 80-7198-378-0.KYBALOVÁ, L. Současná krajka. Praha, 1981. MRÁZ, B., MRÁZOVÁ, M. Současná tapiserie. Praha: Odeon, 1980. VONDRUŠKOVÁ, A., VONDRUŠKA, V. Tradice lidové tvorby. Praha, 1988. KULKA, T. Umění a kýč. Torst. Praha, 1994. ISBN 80-85639-17-3.STEINER, R. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Praha: Idanes, 1996. ISBN 80-902100-1-5.STEINER, R. Výchova dítěte a metodika vyučování. Praha : Baltazar, 1993.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních, případně estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- průběžně plní zadané výtvarně tvůrčí úkoly se zaměřením na expresivní, estetické, zobrazovací a jiné možnosti a účinky prostorové a časoprostorové tvorby (hra a experimentace s výtvarnými prostředky vhodnými k prostorové a časoprostorové tvorbě aj.)- předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí - studuje klíčové pojmy vizuální kultury a výtvarné technologie spojených s prostorovou a časoprostorovou formou.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.