Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výtvarná výchova s didaktikou 1 (KVV / MSVV1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / MSVV1 - Výtvarná výchova s didaktikou 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Výtvarné zkušenosti, dovednosti a teoretické znalosti studentů jsou v integraci s ostatními oblastmi obecné psychodidaktické kompetence studentů rozvíjeny v rámci cílů a obsahu následujícího tematického plánu:1. - 2. Rozvoj autentické výtvarné senzibility, představivosti, výtvarného myšlení, jejich zkušenostního a pojmového zázemí;3.- 4. Rozvoj autentické schopnosti lineárního vyjadřování - schopnost explorace - hry a experimentace s čarou, zobrazování předmětného i mimopředmětného světa;5. - 6. Rozvoj citlivé schopnosti objevovat hodnoty kresby v přírodě, ve světě věcí, lidí a jejich kultury;7. - 9. Rozvoj schopnosti a dovednosti chápat kresbu jako komunikační prostředek mimouměleckého i uměleckého světa;10 - 11. Rozvoj dovednosti jedinečně pracovat s kresebnými materiály, nástroji a technikami, umět je identifikovat v uměleckých projevech světa;11. - 13. Vnímat kresbu jako hodnotu v poznávání dítěte a jeho vnitřního světa v mateřské škole.

Získané způsobilosti

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí budoucí učitel mateřské školy poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních, případně estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:V rámci jednotlivých cvičení student:- vnímá, hledá, rozpoznává, objevuje, volí, zkoumá, kombinuje, uplatňuje, ověřuje vizuální prostředky k vizuálnímu vyjádření obrazů v plošné vizuální formě; - v rámci individuální a skupinové sociálně poznávací rozpravy svá autorská plošná lineární vyjádření prezentuje; - objasňuje, obhajuje, zdůvodňuje: použití prostředků zvolených lineárních vizuálních znakových systémů;- přemýšlí nad zdroji vlastní tvorby, uvádí, porovnává a zdůvodňuje její obsahy (významy) a formy;- vysvětluje předporozumění vizuálním obrazům vlastním nebo druhých lidí a převádí je do poučené pojmové roviny;- prožívá, reflektuje a pokouší se verbalizovat prožitky, které doprovázejí zážitkové pole výtvarné seberealizace studenta.

Literatura

KREJČA, A. Grafické techniky. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-7151-638-8.KUCHAŘ, R. Kresba, malba, grafika pro LŠU. Praha : SPN, 1968. KLIVAR, M., POLCAR, M. Kresba v životě člověka. Praha : SPN, 1987. MARCO, J. O grafice. Praha : Mladá fronta, 1981. HLAVÁČEK, L. Současná grafika. Praha, 1977. TEISSIG, K. Technika kresby. Praha : Aventinum, 1999. ISBN 80-85277-49-2.KREJČA, A. Techniky grafického umění. Praha : ARTIA, 1981. PARRAMÓN, J. Velká kniha o portrétu. Praha : Svojtka a Vašut, 1996. ISBN 80-7180-026-0.JANOUŠEK, D. Výtvarná výchova I. Olomouc : PdF UP, 1978.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- průběžně plní zadané výtvarně tvůrčí úkoly se zaměřením na expresivní, zobrazovací a jiné možnosti a účinky linie (čáry) ve vizuální výtvarné kompozici s vazbou na obsah výtvarného problému, který řeší, na jeho poznávací, prožitkové, volní a jiné osobnostní zázemí s centrálním důrazem na autentickou výtvarnou zkušenost; - na základě vlastních zkušeností a v rámci výše uvedených kompetencí začíná přemýšlet nad problémem rozvoje kompetencí dítěte předškolního věku ve vizuálním vyjadřování kresbou, tj. ve vizuálním projevu, ve kterém dítě své představy a myšlenky ztvárňuje nejvíce čarou, plochou, světlem a jinými vizuálně-obrazovými elementy a jejich kompozicemi; - připraví verbální a obrazovou prezentaci své autentické tvorby - předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - zpracuje krátkou písemnou seminární práci (rozsah 2 - 3 strany) k problematice plošné výtvarné formy s vazbou na problematiku kresby a lineárního vyjadřování v kultuře nebo ve tvorbě dětí.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Milan Cieslar, PhD.doc. Karel Lepík, ak. mal.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Ondřej Vorel, ArtD.Mgr. Milan Cieslar, PhD.doc. Karel Lepík, ak. mal.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.PhDr. Ondřej Vorel, ArtD.