Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výtvarná výchova s didaktikou 2 (KVV / MSVV2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / MSVV2 - Výtvarná výchova s didaktikou 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Výtvarné zkušenosti, dovednosti a teoretické znalosti studentů jsou v integraci s ostatními oblastmi obecné psychodidaktické kompetence studentů rozvíjeny v rámci cílů a obsahu následujícího tematického plánu:Sledují:1. Rozvoj schopností objevovat výrazové možnosti barvy. (Svět, jak ho vnímám);2. Rozvoj dovednosti vnímat barvu jako jeden ze základních prvků výtvarné řeči;3. Rozvoj znalostí o fyzikální, fyziologické, psychologické a malířském pojetí barvy;4. -5. Rozvoj dovednosti experimentovat s barvou, objevovat výrazové možnosti barvy - základní. Uplatňovat výrazové vlastností barvy v dětském výtvarném projevu;6. Rozvoj dovednosti experimentovat s barvou, objevovat výrazové možnosti barvy potrojné;7. Dovednost užívat znalostí spojených s barevnou kompozicí a jejími zákonitostmi;8. Rozvoj zkušeností a dovedností a barevného přepisu skutečnosti - malba zátiší, přírodnin, krajiny ze základních elementů;9. - 10. Materiály a nástroje při práci s barvou. Věci a jejich ztvárňování v dětském výtvarném projevu;11. - 12. Exprese v barevném vyjádření dítěte a její význam v sociálním zázemí výtvarné práce s dětmi;13. Malba v dějinách 14. - 20 .století.

Získané způsobilosti

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí budoucí učitel mateřské školy poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních, případně estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- vnímá, hledá, rozpoznává, objevuje, volí, zkoumá, kombinuje, uplatňuje, ověřuje vizuální prostředky k vizuálnímu vyjádření obrazů v plošné vizuální formě pří výtvarných činnostech s barvou; - v rámci individuální a skupinové sociálně poznávací rozpravy svá autorská plošná vyjádření v barvě prezentuje; - objasňuje, obhajuje, zdůvodňuje: použití prostředků zvolených vizuálních znakových systémů při tvorbě s barvou;- přemýšlí nad zdroji vlastní tvorby, uvádí, porovnává a zdůvodňuje její obsahy a formy;- vysvětluje předporozumění vizuálním obrazům (jejich barevným řešením) vlastním nebo druhých lidí a převádí je do poučené pojmové roviny;- prožívá, reflektuje a pokouší se verbalizovat prožitky, které doprovázejí zážitkové pole výtvarné seberealizace studenta.

Literatura

FRIELING, H. Človek, farba, priestor. Bratislava : Alfa, 1972. TOROŇ, J. Materiály a praktická technologie. Praha, 1984. HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha : MF, 1991. ISBN 80-204-0205-5.SLÁNSKÝ, B. Technika malby I. Praha, 1953. SLÁNSKÝ, B. Technika v malířské tvorbě. Praha : SNTL, 1976. LOSOS, L. Techniky malby. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-85277-03-4.GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového zobrazování. Praha : ARS, Uměnovědná řada, 1985. CHALUPECKÝ, J. Umění dnes. Praha, 1966.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- průběžně plní zadané výtvarně tvůrčí úkoly se zaměřením na expresivní, impresivní, dekorativní, estetické, prostorové, zobrazovací a jiné možnosti a účinky barvy ve vizuální výtvarné kompozici s vazbou na obsah výtvarného problému, který řeší, na jeho poznávací, prožitkové, volní a jiné osobnostní zázemí s centrálním důrazem na autentickou výtvarnou zkušenost s barvou; - na základě vlastních zkušeností a v rámci výše uvedených kompetencí začíná přemýšlet nad problémem rozvoje kompetencí dítěte předškolního věku ve vizuálním vyjadřování barvou;- připraví verbální a obrazovou prezentaci své tvorby (hra a experimentace s barvou, malba aj.); - předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - studuje klíčové pojmy vizuální kultury a výtvarné technologie spojených s barvou; - zpracuje krátkou písemnou seminární práci (rozsah 2 - 3 strany) k problematice plošné výtvarné formy s vazbou na problematiku barvy ve výtvarné kultuře nebo ve tvorbě dětí.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Milan Cieslar, PhD.doc. Karel Lepík, ak. mal.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.Mgr. Milan Cieslar, PhD.doc. Karel Lepík, ak. mal.PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.