Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výtvarná výchova 4 (KVV / MSVV4)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / MSVV4 - Výtvarná výchova 4, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Výtvarné zkušenosti, dovednosti a teoretické znalosti studentů jsou v integraci s ostatními oblastmi obecné psychodidaktické kompetence studentů rozvíjeny v rámci cílů a obsahu následujícího tematického plánu:Studenti jsou vedení k pochopení souvislostí vývoje lidské kultury a jejího přínosu osobní kultuře člověka;1.-2. Výtvarná kultura a výtvarné umění a jeho hodnoty v rozvoji osobnosti učitele dětí předškolního věku;3.-4. Pravěké umění u nás v evropském kontextu, umění zemědělských říší v Egyptě a v Mezopotámii;5.-7. Předhelénské umění, řecké, etruské a římské umění;8. Raně křesťanské a byzantské umění, předrománské umění (karolinské, otonské umění, umění Velké Moravy);* Románské umění u nás v evropském kontextu;9. Gotické umění u nás v evropském kontextu;10. Renesanční a manýristické umění u nás v evropském kontextu;11. Barokní umění u nás v evropském kontextu;Umění 19. století u nás v evropském kontextu;12. Umění 20. století u nás a ve světě;13. Já, mateřská škola, rodiče dětí, které budu mít v péči a náš vztah k výtvarné kultuře.

Získané způsobilosti

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí budoucí učitel mateřské školy poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních, případně estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- vnímá, hledá, rozpoznává, objevuje, volí, zkoumá, kombinuje, uplatňuje, ověřuje a zkoumá znakové systémy ve vztahu k vizuální kultuře od pravěku po současnost;- prezentuje a obhajuje míru svého rozumění a pochopení roli tvůrce autora vizuálního uměleckého díla v historii vizuální kultury od pravěku po současnost) (stupeň požadavků nepřesahuje míru očekávaných znalostí žáků na ZŠ); - objasňuje,obhajuje, zdůvodňuje roli vnímatele a interpreta při vizuální komunikaci v historii vizuální tvorby od pravěku do současnosti; -vysvětluje předporozumění obrazům vlastním a tvůrců uměleckých děl z historie vizuální kultury; -studuje klíčové pojmy vizuální kultury a poučeně je užívá ve verbální komunikaci - vysvětluje předporozumění vizuálním obrazům (včetně prostorových objektů) vlastním nebo druhých lidí a převádí je do poučené pojmové roviny;- prožívá, reflektuje a pokouší se verbalizovat prožitky, které doprovázejí zážitkové pole, v němž se student setkává s výtvarnými artefakty a uměleckými díly výtvarné umělecké kultury i kultury všedního dne.

Literatura

CHADRABA, R. Dějiny českého výtvarného umění II. Praha : Academia, 1984. GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha : Argo, 2006. ISBN 80-7203-143-0.BLAŽÍČEK,O.; KROPÁČEK, J. Slovník pojmů z dějin umění. Praha : Odeon, 1991. HEROUT, J. Staletí kolem nás, přehled stavebních slohů. Praha, 1961. ISBN 80-7185-389-5.PIJOAN, J. Dějiny umění I.-X. Praha : Odeon, 1991. MATĚJČEK, J. Dějiny umění v obrysech. Praha : SNKL, 1958. HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha : MF, 1991. ISBN 80-204-0205-5.HUYGHE, R. Umění a lidstvo: encyklopedie. Díl 4, Umění nové doby. Praha : Odeon, 1974.

Požadavky

V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom:- průběžně plní zadané výtvarně tvůrčí úkoly se zaměřením na expresivní, estetické, zobrazovací a jiné možnosti a účinky prostorové a časoprostorové tvorby (hra a experimentace s výtvarnými prostředky vhodnými k prostorové a časoprostorové tvorbě aj.), nad obsahy a formami výtvarných problémů přemýšlí s vazbou na autentickou tvůrčí zkušenost, na její spojitosti s poznávacím, prožitkovým, volním, motivačním a jiným osobnostním zázemím s centrálním důrazem na tvůrčí zážitek ze setkání s hodnotami kultury, s jejími obsahy a formami; - na základě autentické zkušenosti ze setkání s kulturními hodnotami, na základě jejich interpretace v textu zadané odborné literatury, s oporou o text studia poznatků z přednášek a seminářů začíná přemýšlet nad problémem možností rozvoje kompetencí dítěte předškolního věku v poznávání hodnot vizuální kultury;- předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - studuje klíčové pojmy spojené s historií vizuální kultury; - zpracuje písemnou seminární práci k problematice dějin vizuální kultury aj.

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.

Vyučující

BcA. Mgr. Kristina Sedlíková