Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Seminář k arteterapii (KVV / SSART)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / SSART - Seminář k arteterapii, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Zkušenosti, dovednosti, vědomosti jsou rozvíjeny v rámci cílů tematického plánu I - XIII:1.- 2. tématická oblast - NA CESTĚ ŽIVOTEM - CESTOU TVŮRČÍ SEBEREALIZACE - TVORBA JAKO TERAPIEVÝTVARNÁ VÝCHOVA V PERSPEKTIVĚ ŽIVOTNÍ CESTY ŽÁKA, STUDENTA a učitele speciální pedagogikyCharakteristika humanistického pojetí výtvarné výchovy její hodnoty v problematice speciální pedagogiky; myšlení v obrazech světa výtvarného (mimouměleckého i uměleckého)a sociálního; poznávací, prožitkové a sociální zkušenosti dítěte ve výtvarné výchově, rozumění a pochopení ve výtvarné výchově, jejich úloha v rozvoji lidské identity; Charakteristika širšího a užšího pojetí arteterapie a jejich možností.Tvůrčí dílna.3. - 4. tematická VÝTVARNÝ ZÁŽITEK JAKO REAKCE NA SETKÁNÍ S HODNOTOU, RADOST JAKO ZVLÁŠTNÍ DRUH PROŽITKU - zážitek a jeho úloha ve výtvarných, výrazových, prožitkových a estetických činnostech, psychoterapeutické a psychodiagnostické aspekty zážitkové situace. Přínos zážitku ve výtvarné seberealizaci, potřeba jejího sdílení učitelem, terapeutem, klientem v arteterapii.Tvůrčí dílna.5. - 6. tematická oblast - . LIDSKOST A PROFESIONALITA (1) asistenta pedagoga při výtvarných činnostech a arteterapeuta - speciálního pedagoga při rozvoji výtvarné imaginace (psychosociální, oborová a didaktická dimenze),- Role speciálního pedagoga ve výtvarné výchově (psychosociální, oborová a didaktická dimenze), problematika zvnitřnění této role (charakteristika složek osobní identity žáka a učitele; vztah lidské podstaty a požadavků na chování, jednání a rozhodování učitele ve výtvarné výchově);Tvůrčí dílna.7. - 8. tematická oblast - LIDSKOST A PROFESIONALITA (2) asistenta pedagoga při výtvarných činnostech a arteterapeuta - speciálního pedagoga při rozvoji výtvarné tvořivosti (psychosociální, oborová a didaktická dimenze),Tvůrčí dílna.9. - 10. tematická oblast - VIZUÁLNÍ GRAMOTNOST V EPOŠE VIZUALITY A MY - ASPEKTY VIZUÁLNÍ GRAMOTNOSTI A JEJICH PROJEVY- Čtení obrazu jako prostředek rozvoje uvědomělého vnímání. Galerijní animace. Návštěva galerie.Tvůrčí dílna.11. - 12. KOMUNIKACE O UMĚNÍ A SVĚT DÍTĚTE- Komunikace výtvarným dílem a komunikace s výtvarným dílem jako součást naších životních situací;Tvůrčí dílna13, Závěrečný tematická oblast - MOJE CESTA PROŽITÝMI TÉMATY. - JAK TO VIDÍM JÁ

Získané způsobilosti

Student se orientuje v základních pojmech a problémech výtvarné výchovy a arteterapie. Rozumí shodným i rozdílným charakteristikám obou oborů. V programu dílen ověřuje svoji zkušenost s autoreflexí výtvarného výrazového projevu. S oporou o odbornou literaturu je schopen své vizuální výrazové projevy autenticky interpretovat.

Literatura

CASEOVÁ, C., DALLEYOVÁ, T. Arteterapie s dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-065-0.FOUCAULT, M. Dějiny šílenství. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1994. ISBN 80-7106-085-2.KASTOVÁ, V. Dynamika symbolů. Základy jungovské psychoterapie. Praha : Portál, 2000. DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. KASTOVÁ, V. Krize a tvořivý přítup k ní. Praha: Portál, 2000. JUNG, C. G. Mandaly. Brno : Nakladatelství Tomáše Janečka, 1998. FRANZ, M. L. Mýtus a psychologie. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-343-9.RIEDEL, I. Obrazy v terapii, umění a náboženství. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-437-3.DRVOTA, S. Osobnost a tvorba. Praha : Avicenum, 1973. CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé. Praha : Portál, 1998. YALOM, I. D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) I. díl. Praha : Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-066-8.ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. 3. vyd. Praha : Portál, 2000.

Požadavky

Pravidelná a aktivní účast v artetrapeutických dílnách.* Seminární práce: písemná seminární práce

Garant

PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D.