Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální pedagogika (PES / 2PDS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / 2PDS - Sociální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Sociální pedagogika jako vědní disciplína.2. Role a význam prostředí ve výchově.3. Problematika rizikových a selhávajících rodin.4. Syndrom týraného a zanedbávaného dítěte. Syndrom odcizeného rodiče.5. Masová média jako součást volného času dětí a mládeže.6. Školní šikana jako součást výchovně-vzdělávacího procesu.7. Vztahy v třídních kolektivech (klima, atmosféra, prostředí).8. Kriminalita dětí a mládeže, příčiny vzniku, možnosti prevence.9. Osobnost pedagogického pracovníka ve vztahu k výchovnému působení na děti a mládež.10. Rodina a škola ve vzájemné spolupráci.

Získané způsobilosti

Student se orientuje v tématech předmětu sociální pedagogiky, a to především v:- biologických a sociálních determinantách vývoje člověka,- rodinné výchovy (včetně syndromu týraného a zneužívaného dítěte),- mravním formování a v základních teoretických koncepcích (Kohlberg, Gilliganová),- v problematice kriminality dětí a mládeže a problematice agresivity dětí a ml.;- ve specifických podmínkách výchovy ve škole. Ve všech těchto oblastech problematiku zná, osvojí si ji, dokáže problémy analyzovat, srovnávat a interpretovat. Je schopen poznatky komplexně hodnotit a integrovat.

Literatura

ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2005. Kraus, B., Poláčková, V. al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. JEDLIČKA, R. A KOL. Děti a mládež v obtížných životních situacích : Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2004. Hamer, D., Coperland, P. Geny a osobnost. biologické základy psychiky člověka. Praha: Portál, 2003. Gilliganová, C. Jiným hlasem. o rozdílné psychologii žen a mužů. Praha : Portál, 2001. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. Labáth, V. a kol. Riziková mládež. Praha, Portál, 1998. MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : FF UK, 1994. Munková, G. Sociální deviace. Praha : UK Karolinum, 2001. Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada, 1995. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. Erb, H. Násilí ve škole a jak mu čelit. Praha, Amulet, 2000. Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : Portál, 1992. Inhelderová, B. Jean Piaget. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 1997. Sobotková, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. Goffman, E. Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha: Slon, 2003. Pernerová, R. A. Tabu v rodinně komunikaci. O čem se v rodinách nemluví, ač by to bylo užitečné. Praha : Portál, 2000.

Požadavky

1. Aktivní účast v seminářích.2. Plnění úkolů zadaných v rámci seminářů.3. Vykonání ústní zkoušky.Před ústní zkouškou lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů. U zkoušky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Hodnocení zkoušky:91 - 100 bodů - A81 - 90 bodů - B71 - 80 bodů - C61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - FPředmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany).3. Znalosti ověřené zkouškou z okruhů uvedených v přehledu probírané látky.

Garant

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.

Vyučující

Mgr. Věra Filipi, Ph.D.Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D.