Předmět Sociální pedagogika (PES / 2SOCP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / 2SOCP - Sociální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Koncepce morálního formování podle J. Piageta, L. Kohlberga, C. Gilliganové.2. Problematika dysfunkčních rodin.3. Syndrom CAN.4. Syndrom PAS.5. Náhradní rodinná péče.6. Prevence a diagnostika sociálně patologických jevů ve školských zařízeních.7. Šikana jako porucha vztahů v třídním kolektivu.8. Problémy spojené se závislostním chováním.9. Práce s rizikovou mládeží - zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
Získané způsobilosti
Student se orientuje v tématech předmětu sociální pedagogiky, a to především v:- biologických a sociálních determinantách vývoje člověka,- rodinné výchovy (včetně syndromu týraného a zneužívaného dítěte),- mravním formování a v základních teoretických koncepcích (Kohlberg, Gilliganová),- v problematice kriminality dětí a mládeže a problematice agresivity dětí a ml.;- ve specifických podmínkách výchovy ve škole. Ve všech těchto oblastech problematiku zná, osvojí si ji, dokáže problémy analyzovat, srovnávat a interpretovat. Je schopen poznatky komplexně hodnotit a integrovat.
Literatura
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. JEDLIČKA, r., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Portál. Praha, 1997. ISBN 80-7178-154-1.ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2003. Sobotková, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha, 2002. PROKEŠOVÁ, M. Teze k pedagogice volného času. Ostrava : Repronis, 2002. Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2005. Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MATOUŠEK, O. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Praha: Portál, 1997. HAMER, D., COPELAND, P. Geny a osobnost. Biologické základy psychiky člověka. Praha: Portál, 2003. GILLIGANOVÁ, C. Jiným hlasem. O rozdílné psychologii žen a mužů. Praha: Portál, 2001. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. Haas, A. Morální inteligence. Praha : Columbus, 1995. ERB, H. Násilí ve škole a jak mu čelit. Praha: Amulet, 2000. MICHEL, G.F., MOOREOVÁ, C.L. Psycho-biologie. Biologické základy vývoje chování. Praha: Portál, 1999. LABÁTH, V. a kol. Riziková mládež. Praha: Slon, 2001. Matějček, Z. Rodiče a děti. Praha : Avicenum, 1986. Kolář, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 2000. BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Vybrané problémy. Bratislava: FF UK, 1994. MUNKOVÁ,G. Sociální deviace. Praha: Karolinum, 2004. HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.Goffman, E. Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha: Slon, 2003. Pernerová, R. A. Tabu v rodinně komunikaci. O čem se v rodinách nemluví, ač by to bylo užitečné. Praha : Portál, 2000. Dunovský, J. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.
Požadavky
Účast ve výuce.Plnění úkolů zadaných v rámci cvičení. Znalosti ověřené ústní zkouškou z okruhů uvedených v přehledu probírané látky.Před ústní zkouškou lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci cvičení. U zkoušky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Hodnocení zkoušky:91 - 100 bodů - A81 - 90 bodů - B71 - 80 bodů - C61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - FPředmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany).3. Znalosti ověřené ústní zkouškou z okruhů uvedených v přehledu probírané látky.
Garant
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.
Vyučující
Mgr. Věra Filipi, Ph.D.doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.