Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální pedagogika (PES / 2SOCP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / 2SOCP - Sociální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Koncepce morálního formování podle J. Piageta, L. Kohlberga, C. Gilliganové.2. Problematika dysfunkčních rodin.3. Syndrom CAN.4. Syndrom PAS.5. Náhradní rodinná péče.6. Prevence a diagnostika sociálně patologických jevů ve školských zařízeních.7. Šikana jako porucha vztahů v třídním kolektivu.8. Problémy spojené se závislostním chováním.9. Práce s rizikovou mládeží - zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.

Získané způsobilosti

Student se orientuje v tématech předmětu sociální pedagogiky, a to především v:- biologických a sociálních determinantách vývoje člověka,- rodinné výchovy (včetně syndromu týraného a zneužívaného dítěte),- mravním formování a v základních teoretických koncepcích (Kohlberg, Gilliganová),- v problematice kriminality dětí a mládeže a problematice agresivity dětí a ml.;- ve specifických podmínkách výchovy ve škole. Ve všech těchto oblastech problematiku zná, osvojí si ji, dokáže problémy analyzovat, srovnávat a interpretovat. Je schopen poznatky komplexně hodnotit a integrovat.

Literatura

KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. JEDLIČKA, r., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Portál. Praha, 1997. ISBN 80-7178-154-1.ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2003. Sobotková, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha, 2002. PROKEŠOVÁ, M. Teze k pedagogice volného času. Ostrava : Repronis, 2002. Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2005. Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MATOUŠEK, O. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Praha: Portál, 1997. HAMER, D., COPELAND, P. Geny a osobnost. Biologické základy psychiky člověka. Praha: Portál, 2003. GILLIGANOVÁ, C. Jiným hlasem. O rozdílné psychologii žen a mužů. Praha: Portál, 2001. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. Haas, A. Morální inteligence. Praha : Columbus, 1995. ERB, H. Násilí ve škole a jak mu čelit. Praha: Amulet, 2000. MICHEL, G.F., MOOREOVÁ, C.L. Psycho-biologie. Biologické základy vývoje chování. Praha: Portál, 1999. LABÁTH, V. a kol. Riziková mládež. Praha: Slon, 2001. Matějček, Z. Rodiče a děti. Praha : Avicenum, 1986. Kolář, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 2000. BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Vybrané problémy. Bratislava: FF UK, 1994. MUNKOVÁ,G. Sociální deviace. Praha: Karolinum, 2004. HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.Goffman, E. Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha: Slon, 2003. Pernerová, R. A. Tabu v rodinně komunikaci. O čem se v rodinách nemluví, ač by to bylo užitečné. Praha : Portál, 2000. Dunovský, J. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.

Požadavky

Účast ve výuce.Plnění úkolů zadaných v rámci cvičení. Znalosti ověřené ústní zkouškou z okruhů uvedených v přehledu probírané látky.Před ústní zkouškou lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci cvičení. U zkoušky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Hodnocení zkoušky:91 - 100 bodů - A81 - 90 bodů - B71 - 80 bodů - C61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - FPředmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany).3. Znalosti ověřené ústní zkouškou z okruhů uvedených v přehledu probírané látky.

Garant

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.

Vyučující

Mgr. Věra Filipi, Ph.D.doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.