Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny pedagogiky (PES / 3DEJP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / 3DEJP - Dějiny pedagogiky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia vývoje výchovy a vzdělávání, smysl a požadavky pro pedagogické obory.2. Antická pedagogika (Řecko, Řím, Sokratovská dialogická metoda).3. Vývoj pedagogické reflexe ve středověku, počátky institucionálního rozvoje (filozofie T. Akvinského).4. Počátky novověkého pedagogického myšlení a konstituování výchovně vzdělávacích systémů v Evropě a u nás (renesanční pedagogika).5. Pedagogický systém J. A. Komenského.6. Pedagogika 17. a 18. století v rozvoji výchovy a vzdělávání (Locke, Rousseau, Helvetius, Diderot, Ratke, Basedow, Gesner, Kant).7. Pedagogika 19. století v rozvoji výchovy a vzdělávání (Pestalozzi, Herbart, Fröbel, Diesterweg, Tolstoj).8. Pedagogika přelomu 19. a 20. století prostřednictvím výchovných systémů Deweye a Spencera.9. Česká škola a pedagogika v 18. 19. století. Školské reformy Marie Terezie, utváření školských soustav podle stupňů a obsahu vzdělávání a výchovy (Bolzano, Amerling, Svoboda, Lindner).10. Česká pedagogika v první polovině 20. století (Drtina, Krejčí, Čáda, Kádner, Chlup).11. Vývoj pedagogiky a školství po první světové válce a vzniku Československé republiky, pedagogické pokusnictví, reformní snahy ve 30. letech (Příhoda, Hendrich, Uher).12. Česká pedagogika a školství po roce 1989.

Získané způsobilosti

- znalost dějin pedagogiky jako východiska pro pochopení současné edukace- znalost klíčových historických pedagogických spisů a osobností- schopnost aplikovat pedagogické myšlení a zákonitosti vývoje školství a výchovy do současnosti- dovednost komparativně zpracovat semestrální práci- schopnost rozlišit a správně využívat primární a sekundární prameny ke studiu a následné učitelské profesi- kompetence sociálně komunikační a interakční

Literatura

ROUSSEAU, J. J. Emil čili o vychování. Olomouc: R. Promberger, 1926. DEWEY, J. Americká pragmatická pedagogika. Praha : SPN, 1991. CIPRO, M. Galerie světových pedagogů III. - dvacáté století. Praha : Vlastním nákladem, 2002. HERBART, J. F. Herbart a jeho pedagogika. Praha : SPN, 1977. BASEDOW, J. B. J.B.Basedow a jeho filantropinum. Praha : SPN, 1980. CIPRO, M. Prameny výchovy l - V. Praha : Vlastním nákladem, 1991. JŮVA, V. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha : SPN, 1983. KREJČÍ, V. Náčrt vývoje výchovy, školství a pedagogiky. Ostrava : PF Ostrava, 1972. HAGER, F. P. Platon a platonismus v dějinách výchovy. Praha : UK Praha, 1994. VÁŇOVÁ, R., RÝDL, K., VALENTA, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách I.- IV. Praha : SPN, 1992. CACH, J. a kolektiv. Výchova a vzdělání v českých dějinách II. Praha : SPN, 1990. CACH, J., VALENTA, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách III. Praha : SPN, 1990. CACH, J. Výchova a vzdělávání v českých dějinách I. Praha : SPN, 1990. ROUSSEAU, J. J. J. J. Rousseau a jeho pedagogický odkaz (výběr z ped. díla ). Praha: SPN, 1967.

Požadavky

- aktivní účast na seminářích- studium literatury pro zpracování zadaného tématu a jeho prezentaci na semináři- toleruje se (vzhledem k počtu seminářů) 1 absenceHodnocení zápočtu:51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. Úspěšné absolvování předmětu v zahraničí, jehož obsah odpovídá obsahu (probíraným okruhům látky) předmětu 3DEJP.3. Bezprostředně po návratu předložení sylabu absolvovaného předmětu a získaného hodnocení vyučujícímu.- příprava na výstup v semináři- prezentace v semináři- četba a studium historických pramenů- analýza části vybraného pramene ve vztahu k současné edukaci- samostudium- písemná zápočtová práce

Garant

PhDr. Gabriela Bolková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Gabriela Bolková, Ph.D.