Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Mezilidské vztahy v pedagogických týmech (PES / 3ZSPE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / 3ZSPE - Mezilidské vztahy v pedagogických týmech, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsahová náplň:1) Důvody poznávání teorie řízení a specifika řízení pedagogických zařízení. Základní typy představ o člověku a jeho řízení a odtud plynoucí strategie řízení. Rozbor jednotlivých argumentů. Specifika řízení pedagogických organizací - institucí. Rozbor základních typů představ o člověku a jeho řízení: racionálně ekonomický člověk, sociální člověk, sebeaktualizující člověk, komplexní člověk.2) Psychologická smlouva a kodifikace organizací podle přístupy k lidem. Zdravá organizace. Etzioniho koncepce psychologické smlouvy a jeho koncepce druhů autority a druhů účasti členů v organizaci. Pojetí zdravé organizace podle W. G. Bennise a pojetí zdravé organizace podle M. Pecka. Význam pojmu "zdravá organizace" pro ústavní organizace.3) Kultura a klima a organizace. Pojetí pojmu "kultura organizace" v nejširším slova smyslu (I. Nový, E. H. Schrán, L. Pfeifer, M. Umlaufová) a v pedagogickém slova smyslu (M. Pol). Vymezení pojmu "klima organizace" v širším slova smyslu a v pedagogickém pojetí (J. Mareš, H. Grecmanová). Pojetí kultur pedagogických organizací C. Handyho Komparace kultury a klimatu v pedagogickém prostředí (W. K. Hoy, C. J. Tarter, R. B. Kottkamp). Problematika vytváření a změny kultury pedagogické organizace. Reakce pracovníků na změny kultury v pedagogické organizaci4) Teorie vůdcovství. Teorie rysů osobnosti, situační teorie vůdcovství (R. Blake a J. Moltonová: manžerská mřížka), syntetická teorie vůdcovství. Vývoj názorů na základní styly řízení. Styly řízení - různé přístupy k typologii stylů. Typologie "nebezpečných" vedoucích. Rensis Likertovy čtyři systémy managementu. Typy porad, problematické typy účastníků porad.5) Koncepce řízení pedagogických institucí. Koncepce, C. Handy a A. Jonesové. Modely řízení pedagogických organizací podle T. Buse: byrokratický, mocenský, model rozporuplnosti, subjektivní model, kulturní model, model kolegiality. Koučování.6) Modely řízení institucí ústavní péče. Modely určující roli: lékařský model, model sociální práce; interpersonální modely: psychodynamický model, model primárních pečovatelů, model sobě rovných jedinců; interpersonální modely: model modifikace chování; modely životního prostředí atd.7) Komunitní systém. Totální organizace. Definování komunity. Maxwell Jones. Fáze budování komunity. Léčba prostředím. Vývojové fáze komunikace v instituci podle Scotta M. Pecka. Pojetí totální organizace podle E. Goffmana. Znaky totální organizace. Přemistění cílů organizace. Skupiny totálních organizací. Vztahy uvnitř totálních organizací. Prvky privilegií8) Komunikace v organizace a konflikty v organizaci. Postoje ústavního personálu ke klientům. Komunikační sítě v obecné rovině a komunikační sítě z hlediska řízení pedagogické organizace. Typologie pedagogických pracovníků. Typologie konfliktů, důsledky konfliktů; typologie problémových pedagogických pracovníků. Ústavní doktrína.9) Mobbing. Heinz Leyman a jeho pojetí mobbingu. Příčiny a důsledky mobbingu. Fáze mobbingu. Ohrožení jedinci. Metody mobbingu - ženské, mužské. Sexuální obtěžování. Mobbing nadřízených.

Získané způsobilosti

Student se orientuje v tématech předmětu Mezilidsé vztahy v pedagogických týmech, a to především v:- zákl. představách o člověku a jeho dopadu na řízení organizací,- teoriích vůdcovství a vedení,- stylech řízení pedagogických institucí,- problematice totální instituce,- osobnosti ředitele,- problematice kultury, klimatu a atmosféry v ped. Instituci,- v budování komunitního systému ped. Instituce,- komunikaci v ped. Instituci (včetně problematiky konfliktů).Ve všech těchto oblastech problematiku zná, osvojí si ji, dokáže problémy analyzovat, srovnávat a interpretovat. Je schopen poznatky komplexně hodnotit a integrovat.

Literatura

DRUCKER, P. Efektivní vedoucí. Praha : Management Press, 1992. HARTL, P. Komunita občasnská a komunita terapeutická. Praha : SLON, 1997. MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.BACÍK, F., KALOUS, J., SVOBODA, J. at. al. Úvod do teorie a práce školského managementu I., II. Praha : UK, 1995. ETZIONI, A. Morální dimenze ekonomiky. Praha, 1995. HUBERTOVÁ, B. Psychický teror na pracovišti. Mobbing. Martin : Neografie, 1995.

Požadavky

1. Aktivní účast na výuce (interakční výuka).2. 100% účast na seminářích vedených jako výcviková skupina.3. Vědomostní test zaměřený na obsah vymezený cíli předmětu.Před písemnou zkouškou lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů. U zkoušky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Hodnocení zápočtu:51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno Předmět nelze studovat během studijního zahraničního pobytu.

Garant

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.