Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Alternativní pedagogické směry (PES / ALTEP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / ALTEP - Alternativní pedagogické směry, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení pojmu alternativní školství, alternativní vzdělávání.2. Východiska a vznik alternativních škol (v souvislosti s reformní pedagogikou počátku 20. století - Dewey, Parkhurstová, Steiner, Montessori aj.).3. Reformní pedagogické hnutí v českých zemích (20. a 30. léta, hlavní představitelé).4. Základní funkce a rysy alternativního školství.5. Typologie alternativních škol a jejich stručná charakteristika (klasické a moderní alternativy).6. Reformní praxe v současných školských systémech - analýza vybraných alternativ.7. Charakteristika reformních snah v současném českém školství.

Získané způsobilosti

Studenti jsou schopni konfrontovat různé přístupy výchovně vzdělávacích trendů.

Literatura

RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994. SVOBODOVÁ, J., Jůva, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-19-2.PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha : Portál, 1996. DEWEY, J. Americká pragmatická pedagogika. Praha : SPN, 1990. Rýdl, K. Cesta k autonomní škole. Praha: Strom, 1996. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3.RÝDL, K. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha : ISV, 2001. RÝDL, K. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha : Public History, 1999. RÝDL, K. Reformní praxe v současných školských systémech. Praha: SPN, 1990. SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha : SPN, 1992. KAŠOVÁ, J. Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž : Iuventa, 1995. RÝDL, K. Vybíráme školu pro své dítě. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-847-3.Carlgren, F. Výchova ke svobodě. Praha : Baltazar, 1991. HARALD, L. A KOL. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha : Univerzita Pardubice, 2000. WALTEROVÁ, E., Ježková, V. Vzdělávání v zemích EU. Praha: PdF UK, 1997.

Požadavky

Aktivní účast ve výuce. Komparativní diskuse ve vztahu ke studované aprobaci (běžný typ školy versus alternativní škola).Student na konci semestru odevzdává semestrální práci, ve které srovnává 1 vybraný model klasické alternativy s 1 vybraným modelem moderní alternativy (je nutno během semestru konzultovat s vyučujícím).Hodnocení zápočtu:51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany).3. Znalosti ověřené ústní zkouškou z okruhů uvedených v přehledu probírané látky.

Garant

PhDr. Gabriela Bolková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Gabriela Bolková, Ph.D.Mgr. Bohdana Richterová