Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální pedagogika (PES / BKSPE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / BKSPE - Sociální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět sociální pedagogiky; přístupy k sociální pedagogice v českých i dalších evropských zemích; sociální pedagogika ve vztahu ke speciální pedagogice, sociální práci a jiným souvisejícím vědám a oborům;2. Biologická determinace člověka; dědičnost; zrání a učení; sociální inteligence;3. Socializace; vymezení pojmu; Kolbův cyklus učení; emocionální základy učení; základní druhy sociálního učení; socializační činitele; nejvýznačnější situace, které ovlivňují chování dítěte; socializační program osobnosti; Erikson a Eriksonová: osm základních stádií a kvalit ega; Bowlbyho vazba;4. Socializace ve společenství sociálně rovných lidí;5. Výchova v rodině; vývoj partnerských vztahů; rozchod a rozvod, dopad na děti a jejich výchovu; dominantně potřeby dítěte;6. Citový přístup ve výchově; zvládání hněvu, smutku, strachu;7. Význam otce v rodinné výchově; výchovné postupy matek; výchova chlapců;8. Výchovné styly a komunikace ve výchovném prostředí; koncepce výchovných stylů (zvláště Čápa a Rotterové); sebenaplňující proroctví;9. Týrané a zneužívané dítě; druhy týrání; kdo se týrání dopouští nejčastěji; rizikové děti; formy pohlavního zneužívání; základní příčiny, proč se lidé dopouštějí sexuálního zneužívání, nejohroženější děti; jak chránit děti před sexuálním zneužíváním; zásady rozhovoru s týraným a zneužívaným dítětem; podoby rodinného násilí;10. Morální formování dítěte; hodnoty západoevropské civilizace; proces utváření mravních kvalit; morální chování a jednání, morální city; charakter, fáze jeho utváření; faktory ovlivňující asociální chování; příčiny kriminality;11. Škola a výchova; pojetí kázně ve škole; genderové přístupy; osobnostní a sociální výchova ve škole; šikana; pedagogický pracovník a negativně "naprogramované" dítě; Dreikursova teorie rušivého chování;12. Osobnost pedagogického pracovníka.

Získané způsobilosti

Student se orientuje především v problematice výchovy dítěte, převýchovy a v problematice výchovného (nikoli didaktického) působení na dítě/žáka základní a střední školy. Získané způsobilosti jsou vymezeny obsahem předmětu (viz. výše). V uvedených oblastech student problematiku zná, osvojí si ji, dokáže problémy analyzovat, srovnávat a interpretovat. Je schopen poznatky komplexně hodnotit a integrovat.

Literatura

JEDLIČKA, J., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.KINDLON, D., THOMSON, M. Kainova výchova. Jak ochránit emoční život chlapců. Praha : Triton, 2011. Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998. Heidbrink, H. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1999. BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava : Univerzita Komenského, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. Gilliganová, C. Jiným hlasem. O rozdílné psychologii žen a mužů. Praha : Portál, 2001. Bakošová, Z. Sociální pedagogika. Vybrané problémy. Bratislava : FF UK, 1994. Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Avicenum, 1995. BENDL, S. Ukázněná třída. Praha : Triton, 2007. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7066-534-3.Delaroche, P. Rodiče, nebojte se říkat ne. Praha : Portál, 2000. LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK, 1992.

Požadavky

- Aktivní práce (studium) s literárními zdroji,- aktivní domácí příprava a studium, které jsou nezbytnou a prvořadou součástí úspěšného splnění předmětu,- vykonání zkoušky v rozsahu předmětu.Před zkouškou lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci výuky. U zkoušky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Hodnocení zkoušky:91 - 100 bodů - A81 - 90 bodů - B71 - 80 bodů - C61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - F

Garant

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.

Vyučující

Mgr. Věra Filipi, Ph.D.Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D.doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.Mgr. Ondřej Sekera, Ph.D.