Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální pedagogika (PES / BTEO1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / BTEO1 - Sociální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět sociální pedagogiky; přístupy k sociální pedagogice v českých i dalších evropských zemích; sociální pedagogika ve vztahu ke speciální pedagogice, sociální práci a jiným souvisejícím vědám a oborům;2. Biologická determinace člověka; dědičnost; zrání a učení; sociální inteligence;3. Socializace; vymezení pojmu; Kolbův cyklus učení; emocionální základy učení; základní druhy sociálního učení; socializační činitele; nejvýznačnější situace, které ovlivňují chování dítěte; socializační program osobnosti; Erikson a Eriksonová: osm základních stádií a kvalit ega; Bowlbyho vazba;4. Socializace ve společenství sociálně rovných lidí;5. Výchova v rodině; vývoj partnerských vztahů; rozchod a rozvod, dopad na děti a jejich výchovu; dominantně potřeby dítěte;6. Citový přístup ve výchově; zvládání hněvu, smutku, strachu;7. Význam otce v rodinné výchově; výchovné postupy matek; výchova chlapců;8. Výchovné styly a komunikace ve výchovném prostředí; koncepce výchovných stylů (zvláště Čápa a Rotterové); sebenaplňující proroctví;9. Týrané a zneužívané dítě; druhy týrání; kdo se týrání dopouští nejčastěji; rizikové děti; formy pohlavního zneužívání; základní příčiny, proč se lidé dopouštějí sexuálního zneužívání, nejohroženější děti; jak chránit děti před sexuálním zneužíváním; zásady rozhovoru s týraným a zneužívaným dítětem; podoby rodinného násilí;10. Morální formování dítěte; hodnoty západoevropské civilizace; proces utváření mravních kvalit; morální chování a jednání, morální city; charakter, fáze jeho utváření; faktory ovlivňující asociální chování; příčiny kriminality;11. Škola a výchova; pojetí kázně ve škole; genderové přístupy; osobnostní a sociální výchova ve škole; šikana; pedagogický pracovník a negativně "naprogramované" dítě; Dreikursova teorie rušivého chování;12. Osobnost pedagogického pracovníka.

Získané způsobilosti

Získání znalostí z jednotlivých okruhů sociální pedagogiky jako integrální pedagogické vědní disciplíny.

Literatura

ARCHEROVÁ, C. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-578-4. BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Vybrané problémy. Bratislava: FF UK, 1994. BENTOVIM, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada Publishing, 1998. BIDDULPH, S. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-155-X. ČÁP, J. Celkový způsob (styl) výchovy. In ČAP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001, s. 303 - 326. ISBN 80-7178-463-X. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 80-7066-534-3. DALLOZ, D. Lhaní. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-594-6. DELAROCHE, P. Rodiče, nebojte se říkat ne. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-441-9. DUNOVSKÝ, J., DYTRZCH, Z., MATĚJČEK, Z. A KOL. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, Avicenum, 1995. ISBN 80-7169-192-5. GILLIGANOVÁ, C. Jiným hlasem. O rozdílné psychologii žen a mužů. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-402-8. HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON, 1997. ISBN 80-85850-45-1. HASS, A. Morální inteligence. Praha: Columbus, 1999. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. INHELDEROVÁ, B. Jean Piaget. Psychologie dítěte. Praha: portál, 1997. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-409-5. KOMENDA, A. Sociální deviace. Olomouc: UP, 1999. KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. Praha: Makropulos, 1996. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. LANIADO, N. Děti a peníze. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-671-3. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum , 1986. MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6. MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8. MATĚJČEK, Z. Rodičovství a zdravotně postižené dítě. Praha: Avicenum, 1987. MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7. MATOUŠEK, O. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Praha: Portál, 1997. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Vyd. 2. Praha: SN, 1997. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: portál, 1998. MICHEL, G.F., MOOREOVÁ, C.L. Psycho-biologie. Biologické základy vývoje chování. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-116-9. MLČÁK, Z. Vybrané kapitoly z psychologie manželství a rodiny. Ostrava: FF OU, 1996. MOŽNÝ, I. Moderní rodina. Brno, 1990. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. PERNEROVÁ, R., A. Tabu v rodinné komunikaci. O čem se v rodinách nemluví, ač by to bylo užitečné. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-363-3. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: portál, 1995. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. .

Požadavky

Aktivní účast ve výuce.Plnění úkolů zadaných v rámci přednášek.Písemná vědomostní zkouška z okruhů uvedených v přehledu probírané látky. Před písemnou zkouškou lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci výuky. U zkoušky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Hodnocení zkoušky:91 - 100 bodů - A81 - 90 bodů - B71 - 80 bodů - C61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - FPředmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany).3. Znalosti ověřené zkouškou z okruhů uvedených v přehledu probírané látky.

Garant

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.

Vyučující

Mgr. Věra Filipi, Ph.D.