Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dramatická výchova 1 (PES / DR1M1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / DR1M1 - Dramatická výchova 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do předmětu, podmínky k zápočtu. Cíle a obsah výuky2. Divadlo jako základ dramatické výchovy a dalších paradivadelních systémů. Divadelnost a dramatičnost (situace, konflikt, dialog). Význam divadla jako druhu umění pro rozvoj jedince a jeho socializace.3. Principy dramatické výchovy vycházející z principů divadelního jazyka - obecné a specifické. Osobnostní , sociální a esteticko- umělecký rozvoj.4. Hra . Divadlo jako hra . Hra ve výchově a vzdělávání . Hra součást socializace a resocializace , edukace a reedukace.5. Dramatická hra- vstup do dramatické hry, přijetí principů, dovednost vstupu do fiktivní situace, hry.6. Situace, konflikt, problém - dramatická situace, vespolné jednání v divadle a dramatické výchově.7. Role a postava (dramatická postava). Vztahy, motivace postav k jednání, vespolné jednání. Princip divadelní komunikace a komunikace v dramatické výchově. Dialog. V divadel a dramatické výchově.8. Improvizace a improvizování v dramatické hře. Improvizace a rozvoj osobnosti a sociálních dovedností9. Námět a literární předloha k dramatické hře, zdroje podnětů k dramatické hře.Příběh v dramatické výchově. Struktura lekce dramatické výchovy.10. Vztah tématu (myšlenky, cíle) a volby jednotlivých složek divadelního jazyka v divadelní inscenaci a volba prostředků v lekci dramatické výchovy11. Vnímání divadelního tvaru. Téma divadelní inscenace, složky divadelní inscenace vzhledem k tématu. Dramatická výchova jako výchova k diváctví12. Reflexe divadelních představení - diskuse nad společně shlédnutým představením. Odevzdání seminárních prací13. Prezentace zápočtových úkolů a diskuse. Zápočtový test. Udělení zápočtů

Získané způsobilosti

Student charakterizuje obor dramatická výchova, používá odborného pojmosloví z oblasti divadla, dramatu a dramatické výchovy. Student reflektuje vlastní rozvoj v oblasti osobnostní, sociální a esteticko- umělecké. Pojmenuje téma divadelní inscenace a další složky divadelního jazyka. Pojmenuje cíl lekce dramatické výchovy. Vytvoří situaci a dramatickou (problémovou) situaci jako základ dramatické hry. Spolupracuje s ostatními na zadaných úkolech , vstupuje do dramatických situací a přispívá k jejich řešení, tím rozvíjí své interakční a komunikační kompetence.

Literatura

Císař, J. Člověk v situaci. Praha : ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-67-6.MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova (didaktika dramatické výchovy). Praha : AMU, 2004. VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1995. ISBN 80-85866-06-0.Brecht, B. Myšlenky. Praha : ČS, 1958. BRECHT, B. O divadelnom umeni. Bratislava, 1959. BROOK, P. Prázdný prostor. Praha : Panorama, 1988. LUKAVSKÝ, R. Stanislavského metoda herecké práce. Praha : SPN, 1976. CÍSAŘ, J. Základy dramaturgie. Hradec Králové : KKS, 1980. PAVIS, P. Divadelní slovník. Praha : Divadelní ústav, 2003. HOŘÍNEK, Z. Divadlo a drama. Praha : Ústřední kulturní dům želetničářů, 1980. HOŘÍNEK, Z. Divadlo jako hra. Brno, 1970. VOSTRÝ, J. Drama a dnešek. Praha : Československý spisovatel, 1990. ISBN 80-202-0166-1.MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno : Difa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-93-4.ZICH, O. Estetika dramatických umění. Praha : Melantrich, 1931. RICHTER, L. Literatura, divadlo a my. Praha : ÚKVČ, 1985. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.ARISTOTELES. Poetika. Praha : Svoboda, 1961. Hrabák, J. Poetika. Praha : ČS, 1973. STYAN, J. L. Prvky dramatu. Praha, 1964. WAY, B. Rozvíjení osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.PERKNER, S., HYVNAR, J. Řeč dramatu (Umění vnímat umění), I. Divadlo a rozhlas. Praha : Horizont, 1987. BLAHNÍK, V.K. Smysl a podstata divadelního umění. Praha, 1923. MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha, 1998. MACHKOVÁ, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha : AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9.READ, H. Výchova uměním. Praha, 1967. MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.CÍSAŘ, J. Vývoj divadelního jazyka. České Budějovice : KKS, 1990. ISBN 80-85028-36-0.PROCHÁZKA, M. Znaky dramatu a divadla. Praha : Panorama, 1988.

Požadavky

1. Aktivní účast ve výuce (80%) při nesplnění požadované účasti ze závažných (doložených) důvodů bude po domluvě s vyučujícím - požadována 50% účast ve výuce a náhrada v podobě úkolu na zadané téma souvisící se zameškanou výukou. V případě nesplnění požadované účasti z důvodu studijního pobytu v zahraničí pořádaného OU, bude uznáno absolvování předmětu s odpovídajícím obsahem.2. Návštěva tří divadelních představení (výběr dvou z uvedeného seznamu a jednoho povinného) a jejich písemná analýza. Představení nutno shlédnout nejpozději do: 3.12.20123. Zápočtový test 4. Absolvování workshopu Seznamte se s divadlem ve spolupráci s Divadlem loutek Ostrava (viz plán)5. Písemná sebereflexe vlastního rozvoje v semináři Před ústní zápočtem lze získat 0 - 40 bodů za aktivní účast a plnění úkolů zadaných v rámci seminářů včetně absolvování workshopu Seznamte se s divadlem a písemné sebereflexe vlastního rozvoje v semináři. U písemného testu je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni:100 - 91 bodů výborně90 - 71 bodů velmi dobře70 - 51 bodů dobře50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.