Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dramatická výchova 2 (PES / DR1M2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / DR1M2 - Dramatická výchova 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Směry dramatické výchovy - základní vymezení, představitelé směrů.2. Základní předpoklady dramatického jednání.3. Typologie metod a technik dramatické výchovy.4. Hraní rolí - roviny rolové hry. Simulace, alterace, charakterizace.5.Směr založený na literární předloze - playmaking . Struktura lekce, typické metody, způsoby vedení.6.Volba literární předlohy pro dramatickou hru.6. Směr "theatre games"- charakteristika. Struktura lekce, metody, způsoby vedení.7. Improvizace - typy , pravidla, náměty a vedení improvizací. Divadelní sporty .8. Drama ve vzdělávání (drama in education).9. Strukturované drama. Charakteristika, typické metody, způsoby vedení.9.Vnitřní vedení - učitel v roli, typy. Volba námětů a témat pro strukturované drama.10. Práce s předmětem, materiálem a loutkou v dramatické výchově. - workshop DLO11. Specifika dětského divadla a divadla hraného pro děti - návštěva regionální divadelní přehlídky12.Reflexe a sebereflexe - vlastní osobnostní , sociální, esteticko umělecký rozvoj

Získané způsobilosti

Student charakterizuje jednotlivé směry dramatické výchovy a zhodnotí její možnosti ve vztahu k oboru vychovatelství.Student se orientuje v metodách a technikách dramatické výchovy, charakterizuje roviny rolového hraní, Charakterizuje předpoklady dramatikcého jednání. Reflektuje nové poznatky z oboru dramatická výchova ve vztahu ke svému oboru, pracuje s odbornou literaturou.

Literatura

SLAVÍK, M. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha : IPOS, Artama, 1996. ISBN 80-7068-094-6.ULRYCHOVÁ,I. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha : AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-096-7.MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Russkij jazyk, Moskva, 1984. ISBN .Cisovská, H. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostrava : PdF OU, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.VALENTA,J. Hraní rolí ve výchově a vzdělávání. Praha,IVS, 1995. ISBN 80-85866-06-4.MACHKOVÁ,E. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. Marušák, R. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha : AMU, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.VALENTA,J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha, Agentura Strom, 1997. ISBN 80-85866-06-4.CISOVSKÁ, H., GALETKOVÁ, H., KARAFFA, J., KÁŇOVÁ, Ž. Rozvoj klíčových kompetencí dramatickou výchovou a jejich evaluace. Ostrava : PdF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-879-0.WAY,B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha , ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.PALARČÍKOVÁ,A. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha:ARTAMA, 1998. ISBN 80-7068-103-9.Machková, E. Volba literární předlohy pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha : AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 80-85883-54-6.MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.

Požadavky

1. Aktivní účast ve výuce- na základě harmonogramu (80%)2.Absolvování dílny Všechno může být loutkou v DLO Ostrava pod vedením MgA Hany Galetkové (podle harmonogramu)3. Absolvování jednoho bloku vybrané přehlídky dětských divadelních souborů nebo jednoho bloku souborů hrajících pro děti (výběr z harmonogramu přehlídek- bude dodáno na začátku semestru) 4.Průběžné plnění úkolů - dodáno vždy k dohodnutému termínu 5. Odevzdání portfolia sestaveného z průběžně odevzdávaných a konzultovaných úkolů T: 10.5. 2012 Obsah portfolia:1.Výběr vhodné literární předlohy pro dramatikcou hru a argumentování volby. 2.Analýza proběhlých lekcí z pohledu možnosti rozvoje základních předpokladů dramatikcého jednání )3. Popis principy improvizačních lig v ČR a možností využití v práci vychovatele.4.Popsat specifika dětského divadla nebo divadla hrajícího pro děti a argumentovat na základě viděných inscenací 5. Analýza všech proběhlých lekcí z pohledy použitých ,metod , technik a rovin rolového hraní 6.Vybrat scénář strukturovaného dramatu a analyzovat jej z pohledu využití v práci vychovatele. Argumentovat svou volbu , popř. návrhnout jeho úpravy.7.Reflektovat svůj vlastní seberozvoj v rovině osobnostní, sociální esteticko umělecké, etické a věcného učení v semináři Pro udělení zápočtu je potřeba získat 51 - 100 bodů, z toho 0 - 40 bodů za aktivní činnost v seminářích (cvičeních) a průběžné plnění úkolů včetně absolvování dílny Všechno může být loutkou a jednoho bloku vybrané přehlídky dětských divadelních souborů a 0- 60 bodů za vypracování portfolia sestaveného z průběžně odevzdávaných a konzultovaných úkolůCelkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni:100 - 91 bodů 90 - 71 bodů započteno70 - 51 bodů 50 - 0 bodů nezapočteno

Garant

PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.