Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dramatická výchova 1 (PES / DR1V1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / DR1V1 - Dramatická výchova 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do předmětu, podmínky k zápočtu. Podmínky pro proces dramatické výchovy. Pravidla práce v dramatické výchově.2. Divadlo jako základ dramatické výchovy. Význam divadla pro rozvoj jedince. Základní principy a složky divadelního jazyka. Divadelnost a dramatičnost. Vývoj dramatické výchovy u nás a ve světě3. Hra, fikce, princip "jako kdyby" v divadle a dramatické výchově. Pojem hra, charakteristika hry, možnosti hry pro učení a rozvoj. Dramatická hra její charakteristika.4. Situace jako základ divadla i dramatické výchovy.5. Situace, konflikt, problém - dramatická situace, vespolné jednání v divadle a dramatické výchově.6. Role a postava (dramatická postava). Vztahy, motivy postav, vespolné jednání. Princip divadelní komunikace a komunikace v dramatické výchově. Dialog.7. Příběh, vyprávění příběhu v divadle, příběh v dramatické výchově. Struktura divadelní inscenace- kompozice, žánr. Struktura lekce dramatické výchovy.8. Téma (myšlenka) v divadelní inscenaci, téma a cíl v dramatické výchově.9. Námět a literární předloha k dramatické hře a divadelní inscenaci (jevištní přepis, dramatizace, adaptace) , zdroje podnětů k dramatické hře.10. Vztah tématu (myšlenky, cíle) a volby jednotlivých složek divadelního jazyka v divadelní inscenaci a volba prostředků v lekci dramatické výchovy.11. Reflexe divadelních představení - diskuse nad společně shlédnutým představením . Porovnání divadla a dramatické výchovy. Reflexe a hodnocení lekce dramatické výchovy a divadelní inscenace12. Reflexe semestru a sebereflexe.

Získané způsobilosti

Student charakterizuje obor dramatická výchova, používá odborného pojmosloví z oblasti divadla, dramatu a dramatické výchovy. Student reflektuje vlastní rozvoj v oblasti osobnostní, sociální a esteticko- umělecké. Pojmenuje téma divadelní inscenace a další složky divadelního jazyka. Pojmenuje cíl lekce dramatické výchovy. Vytvoří situaci a dramatickou (problémovou) situaci jako základ dramatické hry. Spolupracuje s ostatními na zadaných úkolech , vstupuje do dramatických situací a přispívá k jejich řešení, tím rozvíjí své interakční a komunikační kompetence.

Literatura

Císař, J. Člověk v situaci. Praha : ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-67-6.PAVIS, P. Divadelní slovník. Praha : Divadelní ústav, 2003. Macková, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4.CISOVSKÁ,H. Dramatická výchova a sociální učení v základní škole. Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.ZICH,O. Estetika dramatických umění. Praha : Panorama, 1986. VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : IVS, 1995. ISBN 80-85866-06-4.Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.ARISTOTELES. Poetika. Praha: GRYF, 1993. MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1998. ISBN 80-7068-103-9.WAGNER, B. J. Dorothy Heathcote: Drama as a Learning Medium. National Educational Association, Washington, D. C., 1985. SOMERS, J. Drama in the Curriculum. London-New York, 1994. GREGOR,MC. L., TATE,M., ROBINSON,K. Learning through drama. Heinemann Education Books Ltd., 1980. ISBN 0- 435- 18565-9.NEELANDS, J. Learning through Imagined Experience. Hodder and Stoughton. London, 1992. Brecht, B. Myšlenky. Praha : ČS, 1958. BRECHT, B. O divadelnom umeni. Bratislava, 1959. BROOK, P. Prázdný prostor. Praha : Panorama, 1988. Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce. Praha : SPN, 1976. CÍSAŘ, J. Základy dramaturgie. Hradec Králové : KKS, 1980. Časopis Tvořivá dramatika. MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.

Požadavky

1. Aktivní účast ve výuce (80%) při nesplnění požadované účasti ze závažných (doložených) důvodů bude po domluvě s vyučujícím - požadována 50% účast ve výuce a náhrada v podobě úkolu na zadané téma souvisící se zameškanou výukou. 2. Návštěva 3 divadelních představení (jedno dle vlastní volby, jedno na základě domluvy), jejich písemná recenze3. Esej - výběr jednoho z témat (zadaných ve výuce) Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. Úspěšné absolvování předmětu v zahraničí, jehož obsah odpovídá obsahu (probíraným okruhům látky) daného předmětu.3. Bezprostředně po návratu předložení sylabu absolvovaného předmětu a získaného hodnocení vyučujícímu.Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni:100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno

Garant

PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.