Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dramatická výchova 2 (PES / DR1V2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / DR1V2 - Dramatická výchova 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Cíle dramatické výchovy a její možnosti v rozvoji osobnosti klientů. Cíle esteticko- umělecké, sociální, osobnostní a etické.2. Záměření dramatikcé výchovy vzhledme k potřebám klientů, volba cílů3. Směry dramatické výchovy - základní vymezení . Možnosti pro práci sociálního pedagoga.4. Směr založený na literární předloze, struktura lekce, typické metody, způsoby vedení (playmaking)5. Volba literární předlohy pro dramatickou hru .6. Hraní rolí, roviny rolové hry- simulace, alterace, charakterizace. Role a postava. Typová postava.7. Směr theatre games - charakteristika, struktura lekce, typické metody, způsoby vedení. Improvizace - typy, pravidla, náměty a vedení improvizací.8. Strukturované drama- charakteristika, typické metody, způsoby vedení - vnitřní vedení. Volba námětů a témat.9. Dramatikcá hra založená na práci s předmětem, materiálem, loutkou10 Plánování lekce dramatikcé výchovy . Volba cíle, obsahu, metod, struktura lekce, volba situací a nastolení herních situací11. Způsoby vedení , řízení dramatické hry. Boční vedení, vnitřní vedení12. Způsoby refelktování a hodnocení lekce dramatické výchovy

Získané způsobilosti

Student charakterizuje jednotlivé směry dramatické výchovy,zhodnotí možnosti jednotlivých směrů dramatické výchovy vzhledem k požadavkům oboru. Orientuje se v metodách a technikách dramatické výchovy. Analyzuje shlédnutou lekci dramatické výchovy. Reflektuje nové poznatky z oboru dramatická výchova ve vztahu ke svému oboru, pracuje s odbornou literaturou.

Literatura

Macková, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4.Cisovská, H. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostrava : PdF OU, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha : AMU, 2004. ISBN 80-7331-021-X.VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1995. ISBN 80-85866-06-0.VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.Machková. Projekty. Machková. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha:Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.CISOVSKÁ,H., GALETKOVÁ,H., KÁŇOVÁ,Ž, KARAFFA,J. Rozvoj klíčových ompetencí dramatikcou výchovou a jejich evaluace. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-879-0.MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1998. ISBN 80-7068-103-9.Machková, E. Volba literární předlohy pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha : AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 80-85883-54-6.MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha : IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.WAGNER, B. J. Dorothy Heathcote: Drama as a Learning Medium. National Educational Association, Washington, D. C., 1985. SOMERS, J. Drama in the Curriculum. London-New York, 1994. Valenta, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-40-4.Marušák, R. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-73687-472-.Machková, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha : DAMU, 1996. GREGOR,MC. L., TATE,M., ROBINSON,K. Learning through drama. Heinemann Education Books Ltd., 1980. ISBN 0- 435- 18565-9.NEELANDS, J. Learning through Imagined Experience. Hodder and Stoughton. London, 1992. Časopis Tvořivá dramatika. ARTAMA. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. Praha : Gamma, 1994. ISBN 80-7068-084-9.Machková, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník her a improvizací. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.Machková, E. O sani s mnoha hlavami : Dramaturgie a dramatika dětského divadla. Praha : Pražské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85040-05-0.KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z teorie dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-718475-6-9.MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.

Požadavky

1. Aktivní účast ve výuce (75%) při nesplnění požadované účasti ze závažných (doložených) důvodů bude po domluvě s vyučujícím - požadována 50% účast ve výuce a náhrada v podobě úkolu na zadané téma souvisící se zameškanou výukou. V případě nesplnění požadované účasti z důvodu studijního pobytu v zahraničí pořádaného OU, bude uznáno absolvování předmětu s odpovídajícím obsahem.2. absolvování workshopu Všechno může být loutkou 3. Písemný návrh lekce dramatické výchovy pro budoucí klienty - žáky (podle dané struktury) 4. Písemná reflexe jedné inscenace divadla hraného dětmi nebo divadal pro děti a mládež (podle dané struktury ) Pro udělení zápočtu je potřeba získat 51 - 100 bodů, z toho 0 - 40 bodů za aktivní činnost v seminářích (cvičeních) a průběžné plnění úkolů a 0- 60 bodů za vypracování recenze titulu ze seznamu doporučené literatury a písemný rozbor shlédnuté lekce dramatické výchovy.Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni:100 - 91 bodů 90 - 71 bodů započteno70 - 51 bodů 50 - 0 bodů nezapočtenoPředmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. Úspěšné absolvování předmětu v zahraničí, jehož obsah odpovídá obsahu (probíraným okruhům látky) daného předmětu.3. Bezprostředně po návratu předložení sylabu absolvovaného předmětu a získaného hodnocení vyučujícímu.

Garant

PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.