Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika (PES / KPDGR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / KPDGR - Pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky.2. Biologické a sociální determinanty vývoje člověka. Socializace a výchova.3. Rodina jako základní výchovná instituce.4. Bowlbyho (Ainsworthové) teorie vazby.5. Výchova v rodině a ústavní výchova. Pojetí kázně v rodině a v pedagogickém zařízení.6. Styly výchovy.7. Syndrom týraného a zanedbávaného dítěte. Syndrom odcizeného rodiče (rodiny).8. Kooperace a její podstatné znaky, agrese a agresivita, konflikty a jejich řešení v podmínkách rodiny a v podmínkách ústavní výchovy.9. Náhradní rodinná výchova.10. Ontogeneze mravního formování.11. Koncepce mravního formování člověka J. Piageta, L. Kohlberga,C. Gilliganové.12. Výchovná skupina a její řízení.13. Antisociální a diviantní chování. Kriminalita dětí a mládeže. Šikana ve škole. Problematika prevence.14. Osobnost pedagogického pracovníka (vychovatele, učitele). Základní aspekty přípravy. Faktory ovlivňující výkon. Sociální status.15. Typologie pedagogických pracovníků. Typy vychovatelů z hlediska přístupů ke svěřencům. Typologie problémových učitelů.16. Hodnocení práce učitele (vychovatele).

Získané způsobilosti

Student se orientuje v tématech předmětu sociální pedagogiky, a to především v:- vznik, vývoj a předmět pedagogiky jako vědy,- biologických a sociálních determinantách vývoje člověka,- rodinné výchovy (včetně syndromu týraného a zneužívaného dítěte),- mravním formování a v základních teoretických koncepcích (Kohlberg, Gilliganová),- v problematice kriminality dětí a mládeže a problematice agresivity dětí a ml.;- ve specifických podmínkách výchovy ve škole. Ve všech těchto oblastech problematiku zná, osvojí si ji, dokáže problémy analyzovat, srovnávat a interpretovat. Je schopen poznatky komplexně hodnotit a integrovat.

Literatura

Čáp, J., Mareš, J.:. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. Mareš, J., Křivohlavý, J. Pedagogická komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 1995. Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993. BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : FF UK, 1994. Mareš, J., Křivohlavý, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1989. Bakošová, Z. Sociální pedagogika. Vybrané problémy. Bratislava : FF UK, 1994. Mareš, J.:. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. Dunovský, J., Matějček, Z., Dytrych, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha, 1995. Bentovim, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada, 1998.

Požadavky

1. Aktivní účast ve cvičeních.2. Referát k jednomu z tématických okruhů.3. Písemná zkouška na základě vymezených témat.Před písemnou zkouškou lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů (viz požadavky na studenta). U zkoušky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Hodnocení zkoušky:91 - 100 bodů - A81 - 90 bodů - B71 - 80 bodů - C61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - F

Garant

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.

Vyučující

Mgr. Věra Filipi, Ph.D.Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D.