Předmět Dějiny výchovy a vzdělávání (PES / MDEJV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / MDEJV - Dějiny výchovy a vzdělávání, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Počátky pedagogického myšlení, výchova a vzdělávání ve starověkém Řecku (Konfucius, Sokrates, Platón, Aristoteles).2. Výchova a vzdělávání ve starověkém Římě a ve středověku (Cicero, Seneca, Quintilianus, Tomáš Akvinský).3. Renesance a humanismus v pedagogice. Reformační a protireformační hnutí a jeho vliv na vzdělávání (Vives, Rabelais, Rotterdamský, More, Luther, Hus).4. Jan Amos Komenský a jeho pedagogický odkaz.5. Pedagogické myšlení 17. a 18. století (Descartes, Locke, Rousseau).6. Pedagogické směry 19. století v Německu, Francii, Rusku a Itálii (Pestalozzi, Herbart, Fröbel, Basedow, Comte, Tolstoj, Bosco).7. Pragmatismus a pozitivizmus a počátky reformního hnutí v pedagogice (Dewey, Spencer, Keyová).8. Pedagogické směry 20. století (Adler, Dilthey, Rogers, Piaget, Brezinka, Korczak, Makarenko, Ilich).
Získané způsobilosti
Student si osvojuje znalost dějin pedagogiky jako východiska pro pochopení současné edukace, orientuje se v klíčových historických pedagogických spisech a osobnostech, rozvíjí schopnost aplikovat pedagogické myšlení a zákonitosti vývoje školství a výchovy do současnosti, získává dovednost komparativně zpracovat semestrální práci při správném použití primární a sekundární literatury ke studiu, kriticky pracuje se zjištěnými fakty, aplikuje získané vědomosti do současné pedagogické praxe, ovládá základní komunikační a interakční techniky.
Literatura
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada, 2009. JŮVA, J. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha : SPN, 1983. CIPRO, M. Slovník pedagogů. Praha : vlastním nákladem, 2001. CIPRO, M. Prameny výchovy l - V. Praha : Vlastním nákladem, 1991. CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha : Panorama, 1984.
Požadavky
Před zápočtem lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci přednášek. U zápočtové písemky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni:51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno Pro udělení zápočtu je potřeba získat 51 - 100 bodů, z toho 0 - 40 bodů za aktivní činnost na přednáškách a průběžné plnění úkolů a 0 - 60 bodů za zápočtovou písemnou práci z probíraných okruhů. Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. Úspěšné absolvování předmětu v zahraničí, jehož obsah odpovídá obsahu (probíraným okruhům látky) předmětu MDEJV.3. Bezprostředně po návratu předložení sylabu absolvovaného předmětu a získaného hodnocení vyučujícímu.
Garant
PhDr. Gabriela Bolková, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Gabriela Bolková, Ph.D.