Předmět Sociální pedagogika rozšiřující (PES / MO2PG)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / MO2PG - Sociální pedagogika rozšiřující, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Sociální pedagogika jako vědní obor. Sociální pedagogika v prostředí školy2. Problémové chování, problémové chování ve škole, rizikové chování, poruchy chování (děti ulice)3. Koncepce morálního formování (Piaget, Kohlberg, Gilliganová aj.)4. Pedagogické zvládání agresivního chování5. Závislostní a návykové chování. Látková závislost, závislost na procesech6. Komunitní práce. Proces komunitní práce, komunitní pracovník, komunitní projekt, terapeutická komunita7. Terapeutické postupy v převýchovném procesu8. Náhradní rodinná péče9. Dobrovolnictví, organizace věnující se dobrovolnictví, osobnost dobrovolníka, využití dobrovolnických aktivit10. Teorie vzniku delikvence. Problematika sociálních deviací11. Kriminalita dětí a mládeže
Získané způsobilosti
Východiskem je rodinné prostředí a prostředí školy (prezentace v bakalářské části studia). Student získává základní orientaci v problematice mravní výchovy. Následují poznatky ke komunikaci dětí a mládeže, dětských komunitách a poznatky o vrstevnických vztahů a dětských a mládežnických komunit pro výchovné působní. Následuje "propedeutický" přehled sociálních deviací a dalších témat, se kterými se sociální pedagog může setkávat. Získané způsobilosti jsou vymezeny obsahem předmětu (viz výše). V uvedených oblastech student problematiku zná, osvojí si ji, dokáže analyzovat základní problémy, srovnávat a interpretovat. Je schopen poznatky komplexně hodnotit a integrovat.
Literatura
JEDLIČKA, R. A KOL. Děti a mládež v obtížných životních situacích : Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2004. Matoušek, O., Pazlarová, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha : Portál. ISBN 978-80-7367-739-8.Gilliganová, C. Jiným hlasem. o rozdílné psychologii žen a mužů. Praha : Portál, 2001. Matoušek, O. Metody a řízení sociální práce. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál, 2001. KOMÁRIK, E. Pedagogika emocionálně a sociálně narušených. Bratislava : PdF UK, 1998. ISBN 80-223-1289-4.Heidbrink, H. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1999. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2010. Labáth, V. a kol. Riziková mládež. Praha : SLON, 2001. ISBN 80-85850-66-4.JEDLIČKA, J., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.LANIADO, N. Děti a peníze. Praha : Portál, 2002. Dalloz, D. Lhaní. Praha : Portál, 2002. CHMELÍK, J. a kol. Mravnost, pornografie a mravnostní kriminalita. Praha : Portál, 2003. Delaroche, P. Rodiče, nebojte se říkat ne. Praha : Portál, 2000. VYMĚTAL, J., REZKOVÁ, V. Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha : Portál, 2001. MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha : Karolinum, 2001. FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie : Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha : Grada, 2009. MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha : Portál, 1995. Šolcová, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha : Grada, 2009. GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha : Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5.GOLEMAN, D. Práce s emoční inteligencí. Praha : Colombus, 1999. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7066-534-3.MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Soc. nakladatelství, 1993. ISBN 80-901424-7-8.GOFFMAN, E. Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha : SLON, 2003. ELLIS, A. Trénink emocí. Práce s emocemi na základě racionálně emoční terapie. Praha : Portál, 2010. Goffman, E. Všichni hrajeme divadlo. Sebereprezentace v každodenním životě. Praha : Studio Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-1-4.
Požadavky
- Splnění průběžně zadávaných úkolů na seminářích,- aktivní účast na seminářích,- vykonání ústní zkoušky.Hodnocení zkoušky:91 - 100 bodů - A81 - 90 bodů - B71 - 80 bodů - C61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - FPředmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. Úspěšné absolvování předmětu v zahraničí, jehož obsah odpovídá obsahu (probíraným okruhům látky) daného předmětu.3. Bezprostředně po návratu předložení sylabu absolvovaného předmětu a získaného hodnocení vyučujícímu.
Garant
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.
Vyučující
Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D.doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D.