Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Sociální pedagogika (PES / MP2Z1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / MP2Z1 - SZZ - Sociální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Sociální pedagogika - vědní obor a profese: předmět a koncepce. Vztah sociální pedagogiky jako vědy k příbuzným oborům a profesím (zvláště k sociální práci a etopedii).2. Sociální pedagogika v prostředí školy. Problémové chování ve škole.3. Koncepce morálního vývoje osobnosti (L. Kohlberg, C. Gilliganová, aj.)4. Historický pohled na výchovu mravně narušené mládeže. Stupně péče o mravně narušené jedince v našich zemích.5. Teorie vzniku delikventního chování. Faktory, příčiny a zvláštnosti delikvence mladistvých. Základní kriminologické školy a směry. Sociálně pedagogická práce v rámci probační a mediační služby.6. Pedagogická práce s agresivními jedinci. Konflikty s agresory. Agresivita dětské a mládežnické party a její pedagogické zvládání.7. Rodina jako primární výchovně-vzdělávací prostředí. Rodičovství a partnerství jako fenomén dnešní doby. Rodina podílející se na vzniku traumatu a specifika násilí páchaných v tomto prostředí. Krize současné rodiny. Rodina a její vnitřní zdroje.8. Komunitní práce. Historie, proces komunitní práce, komunitní pracovník. Komunitní projekt. Terapeutická komunita.9. Terapie a její uplatnění v převýchovném procesu. Léčebná společenství. Speciální terapie u dětí zanedbaných a deprivovaných, týranýcha zneužívaných, výchovná sociální terapie.10. Možnosti prevence rizikového chování: sociální prevence, situační prevence, viktimologická prevence, teorie hájitelného prostoru atd. Kooperace školy, rodiny, občanské komunity. Projekty restrukturace škol (USA): projekt přesahujících škol: schools reaching out; zóny zvýšené vzdělávací péče (Francie).11. Kázeň a problematika jejího utváření v institucích (včetně rodiny.).12. Principy konstruktivního řešení konfliktů. Metoda mediace, fáze procesu mediace. Role a dovednosti mediátora. Řešení konfliktův pedagogických týmech. Problémové typy pedagogických pracovníků.13. Kultura a klima organizace. Vytváření a změna kultury organizace. Fáze reakcí pracovníků na změny v organizaci. Vývojová stádia a typy komunikace v pedagogické organizaci.14. Teorie řízení reedukačních zařízení. Specifika řízení pedagogických zařízení. Základní typy představ o člověku a jeho řízení. Teorie vůdcovství. Styly řízení.Management a specifika řízení výchovných a převýchovných zařízení. Model TQM, modely řízení ústavní péče podle T. Buse, Teorie X a Y (McGregor). Mikro a makro řízení, jejich funkce a etapy, kontroly v pedagogickém prostředí.15. Náhradní rodinná péče. Základní formy náhradní rodinné péče - adopce, pěstounská péče, poručnictví. Legislativní rámec všech forem NRP. Jaké jsou podmínky a postupy získávání dítěte do NRP. Moderní formy náhradní rodinné péče. Pěstounská péče na přechodnou dobu, profesionální pěstounská péče, hostitelská péče. Cíle, podmínky a možnosti těchto forem NRP. Pozitivní, popřípadě negativní důsledky ve vztahu k ohroženému dítěti.16. Kvalitativní forma výzkumu a její význam v prostoru sociální pedagogiky. Kvalitativní metody a teorie. Kategorie a kódování, zpracování, analýza a třídění dat. Zásady a struktura vedení kvalitativního výzkumu. Výzkumná zpráva. Etické principy vedení výzkumu.17. Kvantitativní forma výzkumu a její význam v prostoru sociální pedagogiky. Formulace problému a hypotéz a jejich statistické testování. Výzkumné metody, výběr prvků do výzkumného vzorku, rozptyl a analýza rozptylu, korelační koeficienty, test dobré shody apod. Reliabilita a validita. Práce se získanými daty (průměr, modus, medián, směrodatná odchylka apod.), třídění prvního, druhého a třetího stupně. Výzkumná zpráva. Etické principy vedení výzkumu.

Garant

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.