Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Resocializace a reedukace (PES / MP2Z3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / MP2Z3 - SZZ - Resocializace a reedukace, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení pojmu riziková skupina. Vybrané teorie aplikovatelné při sociálně pedagogické práci s rizikovými skupinami. Možnosti práce s jednotlivcem, skupinou a komunitní práce. Etika sociálně pedagogické práce s rizikovými skupinami. Specifika sociálně pedagogické práce s vybranými rizikovými skupinami.2. Děti a mládež s poruchami emocionality. Poruchy emocí a chování (vymezení, etiologie, klasifikace). Behaviorální, interakční koncepce, humanistické, eklektické přístupy a koncepce reedukace v podmínkách ústavní péče.3. Ústavní péče. Funkce, rizika a efektivita ústavní péče. Ústav jako totální instituce (E. Goffman). Ústavní doktríny. Typologie reedukačních systémů v ústavních podmínkách.4. Převýchova a převýchovný proces. Etapy, úkoly a cíle převýchovného procesu. Metody a techniky převýchovy.5. Závislost v kontextu soc. patologických jevů a životního stylu. Vymezení základních pojmů, klasifikace a charakteristika drog. Systém péčea možnosti pomoci uživatelům návykových látek. Nelátkové typy závislostí a jejich prevence. Práce s rodinou a blízkými osobami závislého.6. Uprchlictví a bezdomovectví. Vymezení pojmů integrace, segregace, asimilace. Sociální a pedagogická práce s uprchlíky v gesci Správy uprchlických zařízení MV. Bezdomovectví jako fenomén dnešní doby, možnosti prevence. Skrytá úskalí a rizika uprchlictvía bezdomovectví. Rezervy a nedostatky při řešení problému ze strany státu, společnosti a pomáhajících.7. Přístupy a modely reedukace a resocializace se zřetelem na zapojení rodiny. Formy práce s rodiči dle Whittakera a Hagena. Fáze procesu práce s rodinou. Konkrétní programy práce s rodinou v podmínkách ústavního prostředí. Llimitující faktory v zapojení rodiny do reedukačního a resocializačního procesu.8. Viktimologie a násilí v rodině. Podoby násilí v rodině. Resilience v rodině a zdroje pro zdravé fungování rodiny. Možnosti intervencev "ohrožené" rodině včetně terapeutické pomoci. Prevence vzniku násilí a konfliktů v rodině. Principy vedení rozhovoru se členy uvedené rodinoy.9. Mnohoproblémová rodina a její charakteristika. Chování a interpretace chování mnohoproblémové rodiny. Pedagogické cíle práces mnohoproblémovou rodinou a úloha pedagoga v této práci. Budování vztahu respektu a důvěry mezi pedagogem a rodinou.10. Probační a mediační služba v systému sociálně pedagogické práce. Poslání a cíle probační a mediační služby. Osobnost a kompetence pracovníka uvedených profesí. Zásady a principy práce, kontrola a pomoc, mapování a vyhodnocování rizik (risk-need, assessment). Práce s obětí v kontextu probační a mediační služby.11. Pojetí penologie (předmět, definice), metody zacházení s odsouzenými (resocializace, reedukace, sociální reintegrace).12. Proces supervize, supervize skupin, týmů a sítí, přínos supervize z pozice supervidovaného.13. Předmět forenzní psychologie, její etické aspekty, členění forenzních disciplín. Psychologie výslechu, výpovědi a její věrohodnost. Psychologické expertizní a konzultační služby.14. Postpenitenciání péče, definice pojmu, začlenění do systému sociální péče. Sociální a pedagogická práce s osobami propuštěnými z výkonu trestu - individuální sociální práce, cílově orientovaný přístup, vedení rozhovoru s klientem.15. Poradenství a jeho místo v prostoru sociální pedagogiky. Osobnost a kompetence poradenského pracovníka. Poradenství a jeho současná pozice a možnosti při pomoci ohroženým dětem, mládeži a rodinám.16. Dobrovolnictví a dobrovolnická práce jako součást sociální pedagogiky. Význam dobrovolnictví v dnešním světě. Profesní kompetence dobrovolníka. Vymezení vybraných pojmů - afiliace, empatie, prosociální chování, syndrom pomáhajícího, syndrom vyhoření apod.

Garant

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.