Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Psychologie resocializace (PES / MSZZ2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / MSZZ2 - SZZ - Psychologie resocializace, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Problematika psychické zátěže a stresu: teoretické a metodologické aspekty, biopsychologické a psychologické teorie, druhy zátěže a klasifikace stresových událostí, klasifikace stresorů a stresory naší doby, kognitivní ohodnocení a myšlenkový šum, syndrom vyhoření a jeho fáze.2. Systémové aspekty zátěže a stresu: zátěžové situace reakce na zátěž, jejich hodnocení, důsledky zátěže a stresorů, chování typu A a B, zvládání stresu a copingové strategie, antistresové programy, možností nápravy k obnově duševního zdraví.3. Obranné mechanismy psychiky: adaptace a maladaptace, potlačení, vytěsnění projekce, druhy konfliktů, frustrace a deprivace, psychologická problematika mezních životních situací.4. Psychologie agrese a autoagrese: vymezení, druhy a teorie, spouštěcí faktory, zvládání autoagrese a heteroagrese, presuicidální syndrom, druh sebevražedného chování, prevence a strategie zvládání agrese a autoagrese.5. Psychologie zvládání davu: klasifikace davového chování, problém deindividualizace, alienace, imitačního chování, ztráty odpovědnosti, katatymní percepce a sugestibilita člověka v davu.6. Problematika psychické krize: přehled a typologie krizí, vývojová stadia a precipitory tranzitorních, traumatických a suicidálních krizí, rizika pomoci a svépomoci krizové intervence.7. Kontakt s klientem v náročné životní situaci: direktivní a nedirektivní přístup, zvládání úzkosti, strachu a smutku, dynamika zvládání akutních a chronických stresových a posttraumatických poruch, empatický přístup, sociální podpora, techniky vedení rozhovoru.8. Psychologie učení: vztah pojmů, vývoj, výchova, zrání a učení, podmínky, zákony a mechanismy učení, řešení problémů jako motivující činitel, efektivní osvojování vědomostí, výsledky učení a produkty socializace.9. Psychologické základy a problémy výchovy: soustava výchovných opatření,výchovné styly, práva a povinnosti studenta a učitele, poruchy chování studentů, autorita a kompetence pedagoga.10. Globální výchova: systémový pohled na svět, cíle globální výchovy, pojetí studia, oblasti rozvíjené v systému globální výchovy, postoje, dovednosti, mezilidské vztahy.11. Kognitivní styly, způsoby učení a strategie: pozornost a její vlastnosti, druh kognitivních stylů, paměť a učení, strategie a metakognice, návyk nepozornosti, zpracování informací a řešení problémů.12. Psychohygiena vyučovacího procesu: škola jako zdroj náročných životních situací, duševní zdraví studentů a pedagogů, únava a monotonie, psychohygiena vyučovacího procesu a zkoušení, zdravotní rizika při práci s počítačem.13. Inteligence rozumová a emoční: struktura, druhy a vývojové stupně inteligence, emoční, kognitivní a sociální dovednosti, psychologie tvořivosti, prokreativní a antikreativní faktory, bariéry tvořivosti.14. Psychologické aspekty motivace: kognitivní, výkonové a sociální potřeby, vnitřní a vnější motivační činitelé, úspěch a neúspěch ve školní práci (studiu), autoregulativní vzorce chování.15. Psychologie osobnosti učitele a studenta: struktura a dynamika osobnosti, vývoj a přijetí učitelské role a zdroje zátěže, přijetí role studenta, adaptace na školní prostředí, studijní maladaptace, interakce učitel - student a činitele jejich vzájemného vztahu.

Literatura

DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti, 5. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9.SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.ATKINSONOVÁ, R. L. a kol. Psychologie. Praha : Victoria Publishing, 2003. Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-.Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2003.

Požadavky

U státní závěrečné zkoušky je možné získat 0-100 bodů. Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni:100 - 91 bodů výborně90 - 71 bodů velmi dobře70 - 51 bodů dobře50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.