Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální pedagogika (PES / NSPED)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / NSPED - Sociální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Sociální pedagogika jako vědní obor. Sociální pedagogika v prostředí školy2. Problémové chování, problémové chování ve škole, rizikové chování, poruchy chování (děti ulice)3. Koncepce morálního formování (Piaget, Kohlberg, Gilliganová aj.)4. Pedagogické zvládání agresivního chování5. Závislostní a návykové chování. Látková závislost, závislost na procesech6. Komunitní práce. Proces komunitní práce, komunitní pracovník, komunitní projekt, terapeutická komunita7. Terapeutické postupy v převýchovném procesu8. Náhradní rodinná péče9. Dobrovolnictví, organizace věnující se dobrovolnictví, osobnost dobrovolníka, využití dobrovolnických aktivit10. Teorie vzniku delikvence. Problematika sociálních deviací11. Kriminalita dětí a mládeže

Získané způsobilosti

Student se orientuje především v problematice výchovy dítěte, převýchovy a v problematice výchovného (nikoli didaktického) působení na dítě/žáka základní a střední školy. Získané způsobilosti jsou vymezeny obsahem předmětu (viz. výše). V uvedených oblastech student problematiku zná, osvojí si ji, dokáže problémy analyzovat, srovnávat a interpretovat. Je schopen poznatky komplexně hodnotit a integrovat.

Literatura

JEDLIČKA, J., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.KINDLON, D., THOMSON, M. Kainova výchova. Jak ochránit emoční život chlapců. Praha : Triton, 2011. Matoušek O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Možné příčiny, současná struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava : Univerzita Komenského, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.BENDL, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha : ISV, 2001. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. GILLIGANOVÁ, C. Jiným hlasem. O rozdílné psychologii žen a mužů. Praha: Portál, 2001. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 2003. Bakošová, Z. Sociální pedagogika. Vybrané problémy. Bratislava : FF UK, 1994. Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada Publishing, 1995. BENDL, S. Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha : Triton, 2005. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha, 1993. ISBN 80-7066-534-3.Delaroche, P. Rodiče, nebojte se říkat ne. Praha : Portál, 2000. LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK, 1992.

Požadavky

a) aktivní účast (80%) na seminářích a splnění průběžně zadávaných úkolů na semináříchb) aktivní účast na seminářích,c) vykonání písemné zkoušky- test Hodnocení zkoušky:91 - 100 bodů - A81 - 90 bodů - B71 - 80 bodů - C61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - F

Garant

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.

Vyučující

Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D.doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.