Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Osobnostní příprava 2 (PES / OS1P2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / OS1P2 - Osobnostní příprava 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do předmětu. Osobní očekávání a cíle předmětu.2. Sociální percepce a její úskalí. Porozumění projevům partnera.3. Reflexe vlastní schopnosti vnímat partnera, vlastních omylů a chyb v percepci.4. Vnímání odlišnosti druhých jako dobrý zdroj pro vlastní seberozvoj a kvalitní komunikaci.5. Naslouchání sobě i druhým, reflexe vlastní schopnosti naslouchat, aktivní naslouchání.6. Vhodné formy navázání kontaktu s druhými, práce s komunikačními bariérami.7. Řeč těla jako důležitý komunikační kanál, vnímání vlastního těla i tělových signálů ostatních.8. Základy dialogu, posílení dovedností k vedení dialogu.9. Dialog, konfliktní situace a jednání.10. Zdravá, otevřená, kongruentní komunikace a bariéry jejího naplňování.11. Pravidla v komunikaci - co vše ovlivňuje komunikaci. Zacházení s pravidly, překážkami ve vztahu k otevřené komunikaci.12. Jednání v konfliktních situacích, kongruentní odpovědi na konfliktní situaci.13. Závěr semestru.Reflexe a sebereflexe.

Získané způsobilosti

Pojmenuje vlastní osobní a sociální rozvoj. Respektuje v interakci s ostatními principy kvalitní komunikace. Aplikuje poznatky a zkušenosti do vlastního jednání. Aplikuje zkušenosti získané ve výuce pro vlastní sebereflexi a autoregulaci.

Literatura

RUIS, Miguel. Čtyři dohody. Praha: Pragma, 2001. ISBN 80-7205-826-6.ROHR, Heinz Peter. Nedostatečný pocit vlastní hodnoty. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0354-4.VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.BIRKENBILHLOVÁ, V. F. Umění komunikace aneb jak úspěšně utvářet mezilidské vztahy. Bratislava : Aktuell, 1999. DEVITO, J. Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada Publishing, 2001. NATH, B. Communication skills. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 1998. ANTOS, Gerd, Eija VENTOLA a Tilo WEBER. Handbook of interpersonal communication. Berlin : Mouton de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-11-022604-1.KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha : Svoboda, 1998. VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha : Portál, 2003. VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla. Didaktika neverbální komunikace. Kladno : AISIS, 2004. ISBN 80-239-2575-X.CISOVSKÁ, H. Možnosti dramatické výchovy v rozvoji osobnostně sociální kompetence budoucích učitelů. Ostrava : PdF OU, 2003. NELSON, Mary Carroll. Přestaň se bát. Praha: Pragma, 1997. ISBN 80-7205-118-0.LEISS, W. S. KLINE a Sut JHALLY. Social communication in advertising: persons, products & images of well-being. 2nd ed. London : Routledge, 1997. ISBN 0-415-90354-8.Goffman, E. Všichni hrajeme divadlo. Sebereprezentace v každodenním životě. Praha : Studio Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-1-4.HLAVSA,J., LANGOVÁ,M. VŠETEČKA,J. Člověk v životních situacích. Praha : Academia, 1987. KAST, Verena. Hněv a jeho smysl. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-760-2.Křivohlavý, J. Já a ty. Praha : Avicenum, 1986. PLAŇAVA, I. Jak (to) spolu mluvíme. Psychologie dorozumívání i nedorozumění mezi lidmi. Brno : PdF MU, 1992. SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Praha : Práh, 2006. ISBN 80-7252-150-0.Satirová, V., Banmen, J., Greberová, J., Gomoriová, M. Model růstu. Za hranice rodinné terapie. Brno : Cesta, 2005. ISBN 80-7295-071-1.KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej, naslouchám. Praha : Návrat, 1993. PEASE, A. Řeč těla. Praha : Portál, 2008. JANOUŠEK, J. Společná činnost a komunikace. Praha : Svoboda, 1984. Lewis, D. Tajná řeč těla. Praha : Victoria Publishing, 1995.

Požadavky

1. Aktivní účast ve výuce (80%) při nesplnění požadované účasti ze závažných (doložených) důvodů bude po domluvě s vyučujícím - požadována 50% účast ve výuce a náhrada v podobě úkolu na zadané téma souvisící se zameškanou výukou. V případě nesplnění požadované účasti z důvodu studijního pobytu v zahraničí pořádaného OU, bude uznáno absolvování předmětu v zahraničí s odpovídajícím obsahem.2. Seminární úkol.Pro udělení zápočtu je potřeba získat 51 - 100 bodů, z toho 0 - 40 bodů za aktivní činnost v seminářích (cvičeních) a průběžné plnění úkolů a 0- 60 bodů za seminární úkol Mé ztráty a nálezy v osobnostním a sociálním rozvoji - sebereflexe.Hodnocení zápočtu:51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. Úspěšné absolvování předmětu v zahraničí, jehož obsah odpovídá obsahu (probíraným okruhům látky) daného předmětu.3. Bezprostředně po návratu předložení sylabu absolvovaného předmětu a získaného hodnocení vyučujícímu.

Garant

PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.Mgr. Bohdana RichterováMgr. Ondřej Sekera, Ph.D.