Předmět Sociál. pedag. metodologie a diagnostika (PES / PE1ME)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / PE1ME - Sociál. pedag. metodologie a diagnostika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Témata jsou orientována především seznámení s jednotlivými diagnostickými nástroji,a) Stručně k problematice metodologických východisek, zejména kvantitativní a kvalitativní pojetí;b) pozorování (vždy různé přístupy a možnosti využití),c) rozhovor,d) dotazníková metoda,e) různé druhy měření (škálování, příp. výkonové diagnostické testy),f) osobnostní testy (přístupné pedagogickým pracovníkům, např. testy zájmů, hodnotových orientací apod.),g) projektivní techniky (jen základní orientace),h) sociometrické techniky,i) experiment,j) kvalitativní přístupy,k) případové studie (kazuistiky).
Získané způsobilosti
Student získá základní informace (znalosti) o kvantitativním a kvalitativním přístupu a metodologických východiscích průzkumu či výzkumu. Dále získává znalosti o jednotlivých nástrojích diagnostikování osobnosti dítěte, dospělého a nástrojích diagnostikování prostředí a mezilidských vztahů v něm. Nástroje diagnostikování jsou především ty, jež může sociální pedagog aplikovat v praxi. Student získá dovednost s těmito nástroji zacházet a odborně je používat. Získá kompetenci k diagnostikování a k vedení relativně jednoduchých průzkumů a výzkumů ve svém oboru.
Literatura
DOLEJŠ, M. Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc : FF, Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2642-6.NĚMEC, J., BODLÁKOVÁ, I. Praktická diagnostika sociálně patologického chování u dětí a mládeže. Určeno pro pedagogickou i rodičovskou veřejnost. Praha : Eteria, 2001. Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. TIMUĹAK, L. Současný výzkum psychoterapie. Trnava : Triton, 2005. ISBN 80-7254-707-0.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : PAIDO, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.STRAUSS, A. CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice : Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc : UP, 1998. ISBN 80-7067-798-8.
Požadavky
Hodnocení zkoušky:91 - 100 A81 - 90 B71 - 80 C61 - 70 D 51 - 60 E 0 - 50 F
Garant
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.Mgr. Ondřej Sekera, Ph.D.