Předmět Dějiny výchovy (PES / SDEPV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / SDEPV - Dějiny výchovy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Počátky pedagogického myšlení, výchova a vzdělávání ve starověkém Řecku (Konfucius, Sokrates, Platón, Aristoteles).2. Výchova a vzdělávání ve starověkém Římě a ve středověku (Cicero, Seneca, Quintilianus, Tomáš Akvinský).3. Renesance a humanismus v pedagogice. Reformační a protireformační hnutí a jeho vliv na vzdělávání (Vives, Rabelais, Rotterdamský, More, Luther, Hus).4. Jan Amos Komenský a jeho pedagogický odkaz.5. Pedagogické myšlení 17. a 18. století (Descartes, Locke, Rousseau).6. Pedagogické směry 19. století v Německu, Francii, Rusku a Itálii (Pestalozzi, Herbart, Fröbel, Basedow, Comte, Tolstoj, Bosco).7. Pragmatismus a pozitivizmus a počátky reformního hnutí v pedagogice (Dewey, Spencer, Keyová).
Získané způsobilosti
student si osvojuje znalost dějin pedagogiky jako východiska pro pochopení současné edukace, orientuje se v klíčových historických pedagogických spisech a osobnostech, rozvíjí schopnost aplikovat pedagogické myšlení a zákonitosti vývoje školství a výchovy do současnosti, získává dovednost komparativně zpracovat semestrální práci při správném použití primární a sekundární literatury ke studiu, kriticky pracuje se zištěnými fakty, aplikuje získané vědomosti do současné pedagogické praxe, ovládá základní komunikační a interakční techniky
Literatura
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada, 2009. CIPRO, M. Prameny výchovy l - V. Praha : Vlastním nákladem, 1991. JŮVA, V. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha : SPN, 1983. CIPRO, M. Slovník pedagogů. Praha : vlastním nákladem, 2001. CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha : Panorama, 1984.
Požadavky
Před zápočtem lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů. Student zpracuje a tvořivě představí na semináři semestrální práci, ve které využije historicko - srovnávací metodu. Analyzuje vybranou dobu nebo pedagogický systém vybrané osobnosti pedagogiky a filozofie. Jde o komparaci ve smyslu hledání inspirativních zdrojů pro současnou edukaci (východiskem je studovaná aprobace, je nutno během semestru konzultovat s vyučujícím).U zápočtové písemky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni:51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno
Garant
PhDr. Gabriela Bolková, Ph.D.