Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální pedagogika (PES / SO1PG)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / SO1PG - Sociální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět sociální pedagogiky; přístupy k sociální pedagogice v českých i dalších evropských zemích; sociální pedagogika ve vztahu ke speciální pedagogice, sociální práci a jiným souvisejícím vědám a oborům;2. Biologická determinace člověka; dědičnost; zrání a učení; sociální inteligence;3. Socializace; vymezení pojmu; Kolbův cyklus učení; emocionální základy učení; základní druhy sociálního učení; socializační činitele; nejvýznačnější situace, které ovlivňují chování dítěte; socializační program osobnosti; Erikson a Eriksonová: osm základních stádií a kvalit ega; Bowlbyho vazba;4. Socializace ve společenství sociálně rovných lidí;5. Výchova v rodině; vývoj partnerských vztahů; rozchod a rozvod, dopad na děti a jejich výchovu; dominantně potřeby dítěte;6. Citový přístup ve výchově; zvládání hněvu, smutku, strachu;7. Význam otce v rodinné výchově; výchovné postupy matek; výchova chlapců;8. Výchovné styly a komunikace ve výchovném prostředí; koncepce výchovných stylů (zvláště Čápa a Rotterové); sebenaplňující proroctví;9. Týrané a zneužívané dítě; druhy týrání; kdo se týrání dopouští nejčastěji; rizikové děti; formy pohlavního zneužívání; základní příčiny, proč se lidé dopouštějí sexuálního zneužívání, nejohroženější děti; jak chránit děti před sexuálním zneužíváním; zásady rozhovoru s týraným a zneužívaným dítětem; podoby rodinného násilí;10. Morální formování dítěte; hodnoty západoevropské civilizace; proces utváření mravních kvalit; morální chování a jednání, morální city; charakter, fáze jeho utváření; faktory ovlivňující asociální chování; příčiny kriminality;11. Škola a výchova; pojetí kázně ve škole; genderové přístupy; osobnostní a sociální výchova ve škole; šikana; pedagogický pracovník a negativně "naprogramované" dítě; Dreikursova teorie rušivého chování;12. Osobnost pedagogického pracovníka.

Získané způsobilosti

Student se orientuje především v problematice výchovy dítěte, převýchovy a v problematice výchovného (nikoli didaktického) působení na dítě/žáka základní a střední školy. Získané způsobilosti jsou vymezeny obsahem předmětu (viz výše). V uvedených oblastech studenty problematiku zná, osvojí si ji, dokáže problémy analyzovat, srovnávat a interpretovat. Je schopen poznatky komplexně hodnotit a integrovat.

Literatura

HAMER, D., COPELAND, P. Geny a osobnost. Biologické základy psychiky člověka. Praha : Portál, 2003. Kindlon, D., THOMSON, M. Kinova výchova. Jak ochránit emožní život chlapců. Praha : Triton, 2011. KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7066-534-3.BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava : Univerzita Komenského, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.BENDL, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha : ISV, 2001. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25236-2.BIDDULPH, S. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-411-7.Delaroche, P. Rodiče, nebojte se říkat ne. Praha : Portál, 2000. MATOUŠEK O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : SLON, 1997. Langová, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK, 1992. Goddetová, T. E. Umění jednat s dospívajícími. Praha : Portál, 2003. Eib-lEibesfeld, I. Člověk - bytost v sázce. Přírodopis lidské pošetilosti. Praha : Academia, 2005. Kraus, B., Poláčková, V. al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha : Portál, 1999. Bakošová, Z. Sociální pedagogika. Vybrané problémy. Bratislava : FF UK, 1994. DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Avicenum, 1995. ISBN 80-7169-192-5.Bentovim, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha : Grada, 1998. BENDL, S. Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha : Triton, 2005. Brezinka, W. Východiska k poznání výchovy. Brno : L. Meast Sussex, 2001. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.

Požadavky

a) Splnění průběžně zadávaných úkolů na seminářích,b) aktivní účast na seminářích,c) vykonání ústní zkoušky.Před ústní zkouškou lze získat 0 - 40 bodů za plnění průběžně zadávaných úkolů. U zkoušky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Hodnocení zkoušky:91 - 100 bodů - A81 - 90 bodů - B71 - 80 bodů - C61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - FPředmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. Úspěšné absolvování předmětu v zahraničí, jehož obsah odpovídá obsahu (probíraným okruhům látky) daného předmětu.3. Bezprostředně po návratu předložení sylabu absolvovaného předmětu a získaného hodnocení vyučujícímu.

Garant

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.