Předmět Sociologie výchovy a dětství (PES / SO2ET)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / SO2ET - Sociologie výchovy a dětství, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Ve výuce předmětu jde o seznámení se:1. S tzv. tradičnými problémy výchovy a vzdělávání, kterými se zabývá sociologie výchovy (socializace a individualizace ve výchově, kulturní podmíněnost výchovy, výchova a vzdělání jako problematika skrytého kurikula).2. S tzv. netradičnými problémy výchovy a vzdělávání (sociálně-třídní rozdíly uvnitř výchovného procesu, etnické rozdíly ve výchovném procesu, tělesně postižení ve výchovném procesu).3. V části orientované na problematiku dětství je pak dětství přiblíženo přes optiku tzv. sociokulturního paradigmatu a dále přes témata:4. Dítě jako sociální subjekt.5. Dětství jako strukturální součást společnosti.6. Modely dětství.7. Dětství v minulosti a v současné společnosti.8. Paradoxy současného dětství.
Získané způsobilosti
Studenti jsou seznámení s:1. S tzv. tradičnými problémy výchovy a vzdělávání, kterými se zabývá sociologie výchovy (socializace a individualizace ve výchově, kulturní podmíněnost výchovy, výchova a vzdělání jako problematika skrytého kurikula).2. S tzv. netradičnými problémy výchovy a vzdělávání (sociálně-třídní rozdíly uvnitř výchovného procesu, etnické rozdíly ve výchovném procesu, tělesně postižení ve výchovném procesu). 3. V části orientované na problematiku dětství je pak dětství přiblíženo přes optiku tzv. sociokulturního paradigmatu a dále přes témata:4. Dítě jako sociální subjekt.5. Dětství jako strukturální součást společnosti.6. Modely dětství.7. Dětství v minulosti a v současné společnosti.8. Paradoxy současného dětství.
Literatura
Bažanyi, M. Detsvo v generačněj štrukture spoločnosti. Bratislava : PdF UK, 1996. Alan, J. Etapy života očima sociologie. Praha: Panorama, 1989. Mišíková, J., Köverová, Š. Nie je generácia ako generácia. Sociologia, 1992. Riesman, D. Osamělý dav. Praha: Mladá fronta, 1968. KÖVEROVÁ, Š. Problémy sociológie výchovy. Bratislava : Pedagogická fakulta, 1996. HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.Alan, J. Společnost, vzdělání, jedinec. Praha: Svoboda, 1974. PROKOP, J. Škola jako sociální útvar. Praha: UK PdF, 1996. ISBN 80-86039-01-3.RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha: ISV, 2003.
Požadavky
Vypracování všech domácích zadání jako podmínka udělení zápočtu.Pro udělení zápočtu je potřeba získat 51 - 100 bodů, z toho 0 - 40 bodů za aktivní činnost ve výuce a průběžné plnění úkolů. Dalších 0- 60 bodů za vypracování (zpracování, realizaci) konkrétního úkolu (viz požadavky na studenta). Hodnocení zápočtu:51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany).
Garant
Mgr. Bedřich Zapletal
Vyučující
Mgr. Milan Kozák